Groningen Seaports is de havenautoriteit die de haven van Delfzijl en de Eemshaven met bijbehorende industrieterreinen beheert en exploiteert. Diverse geclusterde bedrijventerreinen zijn terug te vinden in de beide havengebieden, zoals bijvoorbeeld een energiepark. Een multimodale infrastructuur vanuit de havengebieden en de railterminal in Veendam biedt een goede achterlandverbinding voor de logistieke stromen. Groningen Seaports is een middelgrote haven halverwege tussen de mainports Rotterdam en Hamburg, gelegen aan de Noordzee die in totaal 25 regionale havens kent. Mainports en regionale havens vormen samen de ruggengraat van transportnetwerken. In een havenvisie kiest een haven een duidelijke positionering binnen dit netwerk in de vorm van uit te voeren activiteiten en het aantrekken van daarbij passende nieuwe bedrijven om zo op een duurzame wijze economische groei voor de regio te creëren.
Rol in synchromodale transportnetwerken
In de vorm van een strategische samenwerking proberen COPE en Groningen Seaports samen antwoorden te vinden op een verscheidenheid aan onderzoeksvragen. Vijf jaar lang doen wetenschappers en studenten onderzoek naar havengerelateerde vraagstukken. Een belangrijk vraagstuk betreft de redenen van bedrijven om zich in de haven te vestigen. Welke rol speelt samenwerking met andere bedrijven? Op welke manier kan clustervorming worden gestimuleerd? En welke rol kan de havenautoriteit daarbij vervullen?
Een ander vraagstuk betreft de criteria die bestaan om de prestaties van havens te meten. Het belang van een haven wordt vaak afgemeten aan de hoeveelheid overslag in de haven zelf, maar daarnaast is de economische toegevoegde waarde voor de regio van belang.
Een belangrijk speerpunt in het vijfjarig onderzoeksprogramma betreft synchromodale transportnetwerken. Dat zijn netwerken waarin verladers afhankelijk van de omstandigheden op elk moment kunnen switchen tussen transportmodaliteiten zoals scheepvaart of wegtransport. Wat zou de rol van Groningen Seaports en de railterminal in Veendam in een dergelijk netwerk kunnen zijn, welke logistieke stromen spelen nu en in de toekomst een rol en welke investeringen in infrastructuur zijn daarvoor nodig?
Toegang tot academische inzichten
De samenwerking tussen COPE en Groningen Seaports is uniek omdat alleen een raamwerk is geformuleerd voor de 5 jaar durende samenwerking. Daarbinnen kunnen in onderling overleg en op basis van actuele ontwikkelingen nieuwe onderzoeksvragen worden opgesteld of bestaande vragen worden bijgesteld.
Daarnaast slaan beide partijen op deze manier een brug tussen theorie en praktijk. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de input die Rijksuniversiteit Groningen en haar studenten hebben geleverd bij de totstandkoming van de Havenvisie van Groningen Seaports. Daarnaast doet één van de medewerkers van Groningen Seaports in deeltijd promotieonderzoek aan de universiteit.