PhD flash talks & Impact talks
PhD flash talks
Niklas Abel (Universiteit van Amsterdam, Hogeschool van Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen)
“'It's like buying a car and not putting any gas in it' - Secondary school students' perspectives on mono- and multilingual teaching practices in the language classroom”
The present study explores young learners’ experiences, beliefs and needs concerning mono- and multilingual language teaching (MMLT). 31 students from five Dutch pre-vocational schools watched and discussed short clips about MMLT activities in small groups, assessed these on their effectiveness to foster language development and inclusion, and collectively debated which of these activities they would like to see in their own language classes. Voice recordings captured the discussions and were coded for students’ experiences, beliefs and needs concerning MMLT practices. Results show that participants were most familiar with monolingual teaching but consider it counterproductive, while activities that recognize background languages or use them as point of reference for target language development were considered beneficial for learning. I will discuss the results with regards to MMLT practices, highlighting the value of the students’ perspective in planning and designing teaching activities and materials for the multilingual language classroom.
Mirjam van Tellingen (Rijksuniversiteit Groningen)
“Speech-Music Therapy in the treatment of childhood motor speech disorders”
Kinderen met spraakontwikkelingsdyspraxie hebben moeite met het plannen en programmeren van de spraakbewegingen. Hierdoor maken zij vaak inconsistente fouten in klanken en clusters, en zijn er afwijkingen in de prosodie, zoals een monotonie of onlogische pauzes. Speech-Music Therapy for Aphasia (SMTA) is een methode waarin logopedie en muziektherapie worden gecombineerd. SMTA is oorspronkelijk ontwikkeld voor volwassenen met spraakapraxie, een verworven stoornis van de spraak waarbij ook het plannen en programmeren is verstoord. Op basis van deze overeenkomst wordt SMTA ook toegepast bij kinderen met spraakontwikkelingsdyspraxie. In dit onderzoek evalueren we de effectiviteit van SMTA als behandelmethode voor deze kinderen.
Aliene Reinders (Rijksuniversiteit Groningen)
“Psycholinguistic evaluation of narrative language in children with pediatric Posterior Fossa Tumors: an analysis of data of the European study of CMS”
This study investigates language impairment in pediatric survivors of posterior fossa tumors (PFTs) using data from the European study of cerebellar mutism syndrome. It aims to identify language processing strengths and weaknesses, comparing children with and without postoperative speech impairment (POSI) based on a preoperative language assessment. The study involved 17 patients with POSI and 17 patients without, aged 3-16. Results showed no significant group differences at the semantic level. However, at the morphological level, children without POSI produced a higher proportion of finite verbs, while at the lexical level, children with POSI had a higher type-token ratio (TTR) than those without. These findings highlight specific language deficits associated with POSI, already present at the preoperative stage.
Impact talks
Titia Benders (Universiteit van Amsterdam) & Frank Wijnen (Universiteit Utrecht)
“Towards a “Corpus Gesproken KinderNederlands” – A diverse, open-access corpus of children’s Dutch, enabling inclusive child speech technology and developmental research”
A team of clinical service providers, child-language researchers, and speech technologists are preparing an NWO-WI proposal to build an open-access, fully annotated corpus of 500+ Dutch-speaking children (2.5-12 years) from diverse backgrounds and with diverse language abilities. This corpus, which will be co-developed with non-academic users, will enable 1) the development of inclusive automatic child speech recognition systems, 2) the establishment of language-development norms, and 3) the ongoing research into speech and language development of Dutch-speaking children. In this impact talk, we would like to share the initial plans with the Language Acquisition community in The Netherlands, gather suggestions for further potential usages of such a corpus, as well as potential collaborators on the application and the project.
Marianne Rodenburg-van Wee & Lisa van Eijl (Koninklijke Kentalis)
“Peuters met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) die niet tot nauwelijks spreken”
Peuters met een TOS die nauwelijks spreken, beschikken vaak over een zeer beperkt aantal consonanten waardoor de groei van het lexicon geremd lijkt te worden. Om de communicatieve redzaamheid van deze kinderen te vergroten is het belangrijk dat deze kinderen een passende behandeling krijgen. Er is echter tot nu toe weinig onderzoek gedaan naar het verloop van de taalontwikkeling en het effect van behandeling bij deze groep kinderen. Op basis van praktijkervaring lijkt het aanbieden van woorden die fonologisch eenvoudig zijn (op basis van Fikkert & Levelt, 2008) en direct aansluiten bij hun fonologische mogelijkheden, een positief effect te hebben op het lexicon. Met subsidie vanuit het Radboud TOS fonds is een pilotonderzoek uitgevoerd waarin 5 nauwelijks sprekende peuters met TOS gedurende 12 weken zijn gevolgd. Deze peuters kregen behandeling waarin hun lexicon werd uitgebreid op basis van hun fonologische mogelijkheden. In deze impact talk willen we de resultaten toelichten.
Anika van der Klis & Caroline Junge (Universiteit Utrecht)
“De effecten van covid-19 op de taal- en sociaal-emotionele ontwikkeling”
In samenwerking met de Gemeente Utrecht hebben wij onderzoek gedaan naar de verschillen tussen kinderen in de ontwikkeling voor, tijdens en na de coronamaatregelen. Dit hebben we gedaan met data van de YOUth cohortstudie. Uit ons onderzoek is gebleken dat kinderen doorgaans een tragere taalontwikkeling en sociaal-emotionele ontwikkeling hebben sinds de pandemie vergeleken met leeftijdsgenoten voor de pandemie. Wij publiceren binnenkort een factsheet voor professionals met alle onderzoeksresultaten en tips vanuit de wetenschap op een rijtje.
Laatst gewijzigd: | 20 november 2024 09:36 |