Publicaties en prijzen
Onze afdeling Marketing behoort tot de top 5 marketingafdelingen in Europa. Het programma is internationaal geaccrediteerd door de AACSB en EQUIS, waardoor een hoogwaardige opleiding wordt gegarandeerd, waar slechts 1% van de universiteiten wereldwijd aan voldoet.
Als lid van het CIC heb je korte lijntjes met zo’n 50 wetenschappelijke experts en toegang tot al hun artikelen en whitepapers op basis van hun onderzoek.
Onderzoek van de vakgroep marketing
De missie van de vakgroep marketing is het uitvoeren van baanbrekend fundamenteel en toegepast onderzoek binnen en over de drie hoofddisciplines op het gebied van marketing: strategie, modellering en consumentengedrag.
Het belangrijkste doel is om de positie van de vakgroep in de top tien Europese onderzoeksgroepen op dit gebied te behouden. De groep heeft een zeer sterke onderzoekstraditie en de leden publiceren regelmatig in toonaangevende internationale tijdschriften (zoals de Journal of Marketing, Journal of Marketing Research, Journal of Consumer Research, Journal of Consumer Psychology, Marketing Science en International Journal of Research in Marketing). Veel van deze publicaties hebben bewezen zeer invloedrijk te zijn, en verschillende werden genomineerd of wonnen zelfs best paper prijzen bij grote tijdschriften. Bovendien zijn verschillende experts van de groep redactielid bij verschillende van deze grote marketingtijdschriften.
Praktische marketingvraagstukken
Binnen de vakgroep wordt bijvoorbeeld onderzoek gedaan naar het gebruik en de acceptatie van digitale marketingtools en Al, antecedenten en gevolgen van klantbetrokkenheid, dwangmatig koopgedrag, reacties van consumenten op reclame en andere marketingstimuli, de drijfveren van consumentenwelzijn, het (on)duurzame gedrag van consumenten en de rol van zelfbeheersing in consumentengedrag.
Onderzoeksprojecten binnen de vakgroep maken vaak gebruik van rijke data, waarbij een sterke theoretische basis wordt gecombineerd met geavanceerde methodologie. Bovendien wordt steeds meer onderzoek gevoed door psychologische theoretisering, zo zijn experimentele studies in het laboratorium of in het veld vaak deel van het onderzoek. Het doel is om praktische marketingvraagstukken op een theoriegedreven, rigoureuze en wetenschappelijke wijze te bestuderen.
Awards:
-
2018: Sheth Foundation Doctoral Dissertation Award (EMAC)
-
2017: Jan-Benedict E.M. Steenkamp Long-Term Impact Award
-
2017: Best Paper Award (European Journal of Marketing)
Editorial Board Memberships:
-
Marketing Science
-
Journal of Marketing
-
Journal of Interactive Marketing
-
Journal of Marketing Research
-
Journal of Business Research
-
Journal of Consumer Research
-
Journal of Service Research
-
Journal of Retailing
-
Journal of the Association for Consumer Research
-
Journal of the Academy of Marketing Science
-
European Review of Social Psychology
-
International Journal of Research in Marketing
-
International Journal of Electronic Commerce
Laatst gewijzigd: | 19 mei 2023 09:45 |