Wetenschapsspel 'Stapsgewijs op Wetenschapsreis'
Het spel Stapsgewijs op Wetenschapsreis sluit aan bij de leerlijn onderzoeksvaardigheden die door de Scholierenacademie van de Rijksuniversiteit Groningen is uitgebracht. De opdrachten, die op de kaartjes beschreven staan, zijn gebaseerd op de doelen uit de leerlijn. Het spel is een combinatie van logisch nadenken, onderzoeken, kennismaken met de onderzoekscyclus en kennismaken met echte wetenschappers. Bij het spelen van het spel komt elke leerling in aanraking met wetenschap en uiteindelijk leert elke leerling dat je onderzoek kunt doen op allerlei manieren. Door logisch na te denken, de juiste vragen te stellen en altijd nieuwsgierig en kritisch te zijn, leren de leerlingen de vaardigheden uit de onderzoekscyclus. Het spel is inzetbaar in leerjaar 4, 5 en 6 van het primair onderwijs.
Doel
Het doel van het spel is om elke fase uit de onderzoekscyclus correct uit te voeren. Wie als eerste alle fases correct én via de juiste volgorde heeft uitgevoerd, wint.
Rol van de leerkracht
Het spel is leerkrachtafhankelijk en leerkracht-onafhankelijk te spelen. Hieronder staan de verschillende speelwijzen uitgelegd.
Leerkrachtafhankelijk |
Leerkracht-onafhankelijk |
De leerkracht stuurt het spel en bewaakt het spelverloop.
|
Het is aan te raden deze speelwijze pas toe te passen wanneer de leerlingen het spel en de spelregels al kennen.
|
Wat zit er bij het spel?
In de doos (bestelbaar):
-
het spelbord, de leerkrachthandleiding, spelregels, spelkaartjes van 3 thema’s + set lege kaartjes, pionnen, zandloper, dobbelsteen en een vergrootglas.
Ook te downloaden vanaf de website (zie blauwe blokken hieronder):
-
Leerkrachthandleiding
-
Spelregels
-
Lege spelkaartjes
-
Document met antwoorden
-
VragenLab
-
Eerste Hulp Bij Onderzoeksmethoden
Praktische informatie:
-
Wat? een spel waarbij de leerlingen de onderzoekscyclus spelenderwijs doorlopen.
-
Voor wie? voor de middenbouw van het primair onderwijs.
-
(Aan)vragen? mail naar scholierenacademie rug.nl.
Laatst gewijzigd: | 09 augustus 2024 14:29 |