Toezicht en handhaving
Toezicht op de naleving van rechtsregels en handhaving als deze rechtsregels niet worden nageleefd zijn kerntaken van de overheid. Toezicht en handhaving beogen te waarborgen dat de in de samenleving gemaakte afspraken daadwerkelijk worden nagekomen en achterliggende doelen worden bereikt.
In Nederland zijn talrijke autoriteiten en inspecties belast met toezicht en handhaving. Het gaat bijvoorbeeld om het bewaken van de kwaliteit en de veiligheid van de zorg, eerlijke en transparante financiële markten en de kwaliteit van de fysieke leefomgeving. Van een andere aard is het interbestuurlijke toezicht: het toezicht van het Rijk op provincies en gemeenten. Bij interbestuurlijk toezicht kan het eveneens gaan om de naleving en handhaving van rechtsregels, maar ook om ingrijpen door de centrale overheid om redenen van algemeen belang.
Wij bestuderen toezicht en handhaving vanuit verschillende disciplines (juridisch, bestuurskundig en rechtssociologisch). Zo kijken we bijvoorbeeld niet alleen naar de juridische kant van de bestuursrechtelijke sancties dwangsom, bestuursdwang en de bestuurlijke boete (wat mag volgens wetgeving en rechtspraak?), maar ook naar de effectiviteit van zulke sancties (werkt het?). Ons onderzoek is verder bijvoorbeeld gericht op nieuwe vormen van toezicht en ‘slimme’ handhaving met meer aandacht voor het burgerperspectief. Ook het tuchtrecht heeft onze interesse. Dit rechtsgebied heeft immers als doel dat leden van een beroepsgroep zich aan de professionele beroepsstandaarden en gedragsregels van hun beroep houden (Toekomstbestendig tuchtrecht). Het interbestuurlijk toezicht heeft onze aandacht nu enerzijds belangrijke taken bij provincies en gemeenten zijn neergelegd, maar anderzijds in toenemende mate behoefte is aan centrale regie om grote maatschappelijke vraagstukken op te kunnen lossen.
-
Hati van Kleef-Ruigrok
Laatst gewijzigd: | 24 december 2024 11:41 |