Blended Learning
Wat is blended learning?
Blended learning houdt in dat een deel van de onderwijsactiviteiten in de klas plaatsvindt en een deel online. Mede door de nodige aanpassingen als gevolg van COVID-19 is er soms verwarring over de begrippen blended learning, online learning en hybrid learning. Het zijn drie verschillende onderwijsbenaderingen - de verschillen worden uitgelegd op de website van Edusupport.
Blended learning is niet zomaar een mix van losse face-to-face en online activiteiten. Integendeel, de activiteiten zijn zorgvuldig ontworpen om elkaar te versterken. Dit staat in schril contrast met Emergency Remote Teaching, een label dat het gedwongen online onderwijs van de eerste maanden van de pandemie treffend beschrijft. Tijdens de ontwerpperiode wordt, beginnend met de leerresultaten, een keuze gemaakt welke activiteiten online en welke in de klas worden gedaan. Constructive Alignment, gedefinieerd als "samenhang tussen toetsing, onderwijsstrategieën en beoogde leerresultaten in een onderwijsprogramma", helpt bij het afstemmen van de leeractiviteiten op (formatieve en summatieve) toetsing.
Wat willen we bereiken?
Zoals aangegeven in het strategisch plan wordt blended learning de norm voor opleidingen van de faculteit. Op dit moment wachten we nog op de plannen die de clusters zullen indienen, uiterlijk 1 februari 2022. We verwachten dat we daarna meerdere groepen docenten van de verschillende opleidingen zullen opleiden in het herontwerpen van (bestaande) cursussen met een blended learning-aanpak. Pedagogische ondersteuning wordt verzorgd door ESI (Educational Support and Innovation).
Voorbeelden van blended learning
Een van de bekendste voorbeelden van blended learning is de Flipped Classroom. De RUG heeft onderstaande video gemaakt waarin dit concept wordt uitgelegd.
Voorbeelden van de Faculteit Letteren
Het gebruik van Instagram in de taalcursus, Alsu Buiting
Kennisclips maken in de DIY-studio, Merel Keijzer
Laatst gewijzigd: | 23 oktober 2023 11:23 |