Het begint in jouw talenlokaal: wereldburgerschap en inclusief taalonderwijs
Met talen ligt de wereld aan je voeten. 'Die wereld is al in onze schoolklassen aanwezig’, zei een docent vorig jaar op een school. In de praktijk krijgt elke school te maken met diversiteit en meertaligheid, en zullen onze leerlingen de talen die ze leren gaan gebruiken om te communiceren met mensen die diverse talige en culturele achtergronden hebben. En toch komt het maar al te vaak voor dat de aanwezige diversiteit in ons materiaal, in een klas, of op een school niet als uitgangspunt wordt genomen om wereldburgerschapsonderwerpen te verkennen. In onze workshop gaan wij in op hoe wereldburgerschapsonderwijs bij kan dragen aan het verrijken van inclusief talenonderwijs, door de focus te leggen op het waarderen van hun talige en cultureel diverse achtergronden. Wereldburgerschapsonderwijs biedt in de praktijk een uitgelezen kans om deze, reeds aanwezige talige en culturele rijkdom in de klas, veel explicieter te benutten in de onderwijspraktijk. Tijdens de workshop verkennen we hoe.
Een workshop door Joana Duarte en Nadia Gerritsen
- Voertaal: Meertalig
- Ronde: 3
Laatst gewijzigd: | 14 oktober 2024 14:36 |