Skip to ContentSkip to Navigation

De mogelijkheden van cultuurbewustzijn in het vto

Het moderne vreemdetalenonderwijs biedt bij uitstek de mogelijkheid om zowel universele thema’s, als cultuurspecifieke onderwerpen te behandelen. Hiermee worden leerlingen niet alleen taalvaardiger en wijzer in kennis, maar ook in ervaring, op het snijvlak van waar cultuur en maatschappij elkaar raken. Maar hoe kun je in één lessenreeks tijd besteden aan tegelijkertijd taalvaardigheid en uitdagende culturele inhoud? En wat heb je hiervoor nodig als leerling en als docent?

Deze workshop richt zich op mogelijkheden voor cultuurbewustzijn in het vreemdetalenonderwijs. We inventariseren wat al wordt gedaan in de klas en hoe dit aansluit op benaderingen van cultureel leren. Hierbij kijken we zowel naar fictie en literatuur, maar ook naar andere culturele uitingen. We geven voorbeelden voor de vakken Frans en Duits, maar de workshop is relevant voor alle docenten moderne vreemde talen. We zullen bespreken hoe de voorbeelden kunnen worden ingezet om geïntegreerd vreemdetalenonderwijs te ontwikkelen dat zowel taalkundige als inhoudelijke doelen behaalt.

Een workshop door Florentine Krijnen en Doris Abitzsch.
  • Voertaal: Nederlands
  • Vak: Vakoverstijgend
  • Ronde: 3
Laatst gewijzigd:15 juli 2024 11:02