De neutraliteitsparadox: standplaatsgebondenheid versus multiperspectiviteit
Het staat zelfs opgenomen in het nieuwe regeerakkoord: het onderwijs in Nederland dient ‘neutraal’ te zijn. Maar kán dat wel? En belangrijker nog: moeten we dat wel willen?
In het curriculum van het schoolvak Nederlands staan vaardigheden als begrijpend luisteren, argumenteren en kritisch lezen opgenomen. Vaardigheden die nauw samenhangen met democratisch burgerschap. Daarmee ligt de burgerschapsopdracht voor het onderwijs nadrukkelijk op het bordje van de vakdocent Nederlands. Uit welke drie wettelijke onderdelen bestaat de burgerschapsopdracht voor het VO? En hoe kun je deze op een logische manier verweven met de vaardigheidsdomeinen van het schoolvak Nederlands?
Aan de hand van drie praktische lesvoorbeelden laat Willemijn Zwart zien hoe zij dit aanpakt in haar lessen in de bovenbouw. De moraal van dit verhaal? Bekwaam je in multiperspectiviteit, laat je stem horen, bouw bruggen en kies bij twijfel het perspectief van de underdog, want die heeft je het hardste nodig.
Een workshop door Willemijn Zwart
- Voertaal: Nederlands
- Ronde: 3
Laatst gewijzigd: | 14 oktober 2024 14:35 |