Dicht de kloof: poëzieonderwijs voor 10- 14-jarigen
Dicht de kloof: poëzieonderwijs voor 10- 14-jarigen
Fiftyfifty
Veel mensen hebben weinig geld.
Weinig mensen hebben veel geld.
Wat is het toch mooi
verdeeld in de wereld.
Met bovenstaand gedicht van Erik van Os uit 'Applaus voor mijn vinger', (p. 44, 2022) zou je als leerkracht kunnen kijken naar waarom de tekst als een gedicht wordt gezien. Je zou de begrippen 'enjambement' en 'antithese' kunnen toelichten aan de hand van dit gedicht. Bij dit gedicht zou je ook vragen kunnen stellen als ''Wat doet dit gedicht met jou?'', ''Hoe denk je dat iemand met veel geld naar dit gedicht kijkt?'' ''Waarom staat er 'mooi verdeeld'?'' en ''Welk woord zou jij op de plek van mooi zetten?'' Bij deze vragen staan de ervaringen en interpretaties van leerlingen centraal. Dit is één van de manieren om poëzie op een aantrekkelijke en betekenisvolle manier te doceren. In deze workshop kijken we samen naar andere manieren en ga je aan de slag met gedichten. Hierbij kijken we niet alleen naar poëzie in boeken, maar ook naar andere verschijningsvormen van poëzie.
Jet is als onderwijskundige en neerlandica altijd nieuwsgierig naar taalonderwijs; in het bijzonder in poëzieonderwijs. Sinds september 2024 werkt zij drie dagen in de week als promovenda aan de Rijksuniversiteit Groningen waarin zij onderzoek doet naar poëzieonderwijs voor 10-14-jarigen. De titel van haar onderzoek is‘ Dicht de kloof: poëzieonderwijs voor 10-14-jarigen’. Zij focust zich hierbij op de kwalificerende, socialiserende en subjectiverende functie van poëzieonderwijs. Het onderzoek richt zich op bovenbouwleerlingen van het basisonderwijs en onderbouwleerlingen van het voortgezet onderwijs (praktijkonderwijs tot en met vwo). Daarnaast werkt Jet sinds 2020 bij de opleiding Vastgoedkunde aan de Hanze. Ze doceert daar communicatie- en onderzoeksvakken. Tevens werkt ze mee aan curriculumvernieuwing en is ze mentor.
Een workshop door Jet Oosterheert
-
Voertaal: Nederlands
-
Ronde: 1
Laatst gewijzigd: | 16 december 2024 09:14 |