Wat te doen tegen ‘showrooming’?
Datum: | 08 januari 2018 |
Schoenen passen in een schoenenwinkel en ze dan later thuis bestellen bij de goedkoopste online aanbieder. ‘Showrooming’ - wel kijken en proberen, maar niet ter plekke kopen - is een serieus probleem voor fysieke winkels. Peter Verhoef, hoogleraar Marketing aan de RUG en directeur van het GDBC, onderzocht dat consumentengedrag samen met zijn collega’s Sonja Gensler (University of Münster) en Scott Neslin (Tuck School of Business in Dartmouth). Zij concluderen dat het aanstellen van extra verkoopmedewerkers het beste wapen vormt in de concurrentiestrijd met webshops. Hun publicatie in het Journal of Interactive Marketing is nu bekroond met de Best Paper Award 2017.
Verhoef, Gensler en Neslin tonen aan dat showrooming zeer vaak voorkomt. Uiteraard is de verwachte kostenbesparing via online shoppen voor klanten de belangrijkste drijfveer om uiteindelijk bij een webwinkel te bestellen. Maar naast de prijs spelen ook niet-financiële factoren een sleutelrol in de overweging om al dan niet te gaan showroomen. Dat geldt bijvoorbeeld voor de verwachte (slechte) service in een fysieke winkel, zoals lang moeten wachten tot je geholpen wordt.
Prijsuitreiking
De onderzoekers ontvangen hun oorkonde en een cheque van 1.000 dollar tijdens de Interactive Marketing Research Conference, die op 23 en 24 maart plaatsvindt in Amsterdam.
Meer informatie
- Contact: Peter Verhoef
- Zie ook het persbericht van mei 2017: Meer verkooppersoneel op de winkelvloer beste antwoord tegen ‘showrooming’