‘Omdat het altijd beter kan’
Datum: | 08 mei 2018 |
Prof. dr. ir. Kees Ahaus neemt je tijdens het 7-daagse programma Management & Economie in Zorg en Welzijn mee in de actualiteit van kwaliteitsmanagement en Lean-technieken. Niet omdat we het in Nederland niet goed doen, maar omdat het altijd beter kan. De hoogleraar Healthcare Management en directeur van Healthwise, specialist in onderzoek naar value based healthcare, legt uit waarom je móet deelnemen als zorgprofessional, leidinggevende of beleidsadviseur.
“We spijkeren je in korte tijd vanuit actuele en herkenbare thema’s bij over de laatste economische en bedrijfskundige inzichten. Dat doen we interactief. Met de nadruk op kennis en vaardigheden die je direct in je eigen praktijk kunt toepassen om mee te bouwen aan de zorg van de toekomst. Over mijn eigen module, kwaliteit, veiligheid en toepassing van de Lean-methodiek, kan ik zeggen: door scherper te kijken naar de processen, ga je beter inzien waarom dingen vaak anders werken dan je verwacht. Dat inzicht in werkzame mechanismen is de basis voor verandering.”
Alles voor een optimale patiëntreis
Volgens Ahaus draait alles om de optimale patiëntreis. Hij laat tijdens het programma zien hoe die reis zich door de hele zorgketen voltrekt en waar in de verschillende stadia bottlenecks zitten.
“Hoe houdbaar is ons zorgsysteem in de context van toenemende vergrijzing en toenemende technologische mogelijkheden? Welke veranderingen zijn vereist om ons systeem duurzaam beter te laten presteren? Dat zijn existentiële vragen die kennis vereisen van de laatste relevante inzichten die in het programma aan de orde komen. Daarbij gaat mijn onderdeel over het op een bedrijfskundige manier verbeteren van zorgprocessen met patiëntwaarde als rode draad.”
Onderzoek toont aan: Lean werkt écht
“Veel ziekenhuizen hebben goede ervaringen met Lean, een methodiek uit de industrie die zich toespitst op het elimineren van verspilling in de productieketen. Het ultieme doel is betere prestaties door een soepele doorstroming van de processen. Wij hebben net de laatste hand gelegd aan een paper over dit onderwerp. Daarin maken we op basis van onderzoek zichtbaar dat teams in ziekenhuizen die ver gevorderd zijn in de toepassing van Lean-tools beter presteren dan minder gevorderde teams. Lean werkt echt. Hoe dat komt? Doordat er optimaal gebruik wordt gemaakt van de kennis en ervaring op de werkvloer.”
“Kijk je naar de nu nog bestaande praktijk van bijvoorbeeld verpleegkundigen in ziekenhuizen, dan zie je dat er zo’n 30% van de beschikbare tijd besteed wordt aan directe zorg voor de patiënt. De rest van de tijd gaat heen met dossiers lezen, lijsten afvinken, middelen zoeken en veel lopen. Daarin zit verspilling van tijd, focus en expertise. Zo verliest niet alleen de patiëntreis aan kwaliteit, maar ook de werkbeleving van de zorgprofessional lijdt eronder. Met Lean-leiderschap van de teammanagers is daar veel winst te boeken.”
Zó kan het dus óók
“Het gaat niet alleen om ziekenhuizen, maar om de hele keten. Als je alle spelers beter laat samenwerken, als iedere speler scherp is op zijn rol in die processen, als het probleemoplossend vermogen van het team toeneemt, dan is de basis voor betere prestaties gelegd. Wat ik tijdens het programma wil laten zien, is hoe verbeteren van de processen werkt. Bottom-up, bij voorkeur.”
“Door scherp naar de kernprocessen te kijken en door het meten en monitoren van kwaliteitsdoelen krijg je meer grip en leg je sneller verbeterkansen bloot. Met als resultaat: meer waarde voor de patiënt en een betere werkbeleving voor de professional. Zo dragen we ons steentje bij aan een houdbaar hoogkwalitatief zorgsysteem voor Nederland. Wie zich in die ambities herkent, mag dit programma Management & Economie in Zorg en Welzijn niet missen. Na afloop denk je: zó kan het dus óók.”
Meer weten over het programma Management & Economie in Zorg en Welzijn?
> Bezoek de website