prof. dr. S.I. (Susan) Aasman
#
# toekenning onderzoeksbeurs "Vroege Nederlandse gemeenschap op YouTube" (2019)
Dit gehonoreerde onderzoek richt zich op de collectie van internetvideo's die het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid beheert. Het exploreert de vraag: hoe zag de vroege gemeenschap van Nederlandse YouTubers er uit? Het onderzoek onderscheidt zich doordat het verschillende digitale methoden gebruikt om data, en sporen van data terug te halen. Dit kan zijn van YouTube zelf, maar ook data op Internet Archive en de collectie van Beeld en Geluid. Het onderzoek wordt uitgevoerd door Susan Aasman, in samenwerking met Rob Wegter.
Dit project kan een bijdrage leveren aan het verder ontwikkelen van webarcheologie als methode. Daarnaast zal het onderzoek bijdragen aan het contextualiseren van de collectie van Beeld en Geluid. YouTube is meer dan alleen de video’s, denk aan comments, likes, recommendations en alle interacties tussen gebruikers onderling en het platform met haar gebruikers. Hoewel YouTube een stabiel archief lijkt, is het dat niet: veel content wordt verwijderd, door gebruikers en door actief verwijderingsbeleid van YouTube. Een belangrijk deel van de online geschiedenis is slecht gedocumenteerd en gearchiveerd. De uitkomsten kunnen ook een bijdrage leveren aan het archief van Beeld en Geluid door hiaten te signaleren in de huidige collectie.
zie voor meer info: https://www.beeldengeluid.nl/kennis/blog/twee-onderzoeksbeurzen-gehonoreerd
# toekenning Call Data Science project 2018, CIT/RIS:
Intimate histories: a web-archaeological analysis of You Tube’s early history: In dit project wordt de mogelijkheid verkend voor grootschalig webarcheologisch onderzoek op grote online platforms zoals YouTube. Dit gebeurt door het toepassen van nieuwe strategieën voor historisch zoeken in grote videogegevenssets en het uitvoeren van een visuele analyse van deze dataset. Door de data-analyse van een relatief klein archief (4000 video's) wordt de hypothese getest dat er in de loop van de tijd een nieuw genre is ontstaan, meestal binnenshuis opgenomen, waarbij een persoonlijk verhaal wordt gedeeld met een potentieel groot publiek.
# Clariah Digital Humanities Project (afgerond)
In het kader van Clariah Research pilots werkte Susan Aasman in 2017-18 als PI aan het project Me and Myself: Tracing first-person in documentary history in AV-collections. Bij dit project ging het om het verkennen van de mogelijkheden van de digitale infrastructuur van de MediaSuite en de digitale tools, in het bijzonder video annotatie tool. Over dit onderzoek verscheen in de special issue "Audiovisual Data in Digital Humanities" van VIEW Journal of European Television History and Culture onze peer-reviewed bijdrage: "Tales of a Tool Encounter: Exploring Video Annotation for Doing Media History" (vol.7, issue 14, 2018).
# NWO Project: Changing Platforms of Ritualized memory Practices: the cultural dynamics of home movies (afgerond)
In 2012 kende NWO in het kader van de Vrije Competitie Geesteswetenschappen een subsidie toe aan dr. Susan Aasman, Rijksuniversiteit Groningen, in samenwerking met hoofdaanvragers dr. Andreas Fickers en dr. Jo Wachelder van de Universiteit van Maastricht. Het betrof een vier-jarig onderzoeksprogramma met als titel Changing platforms of ritualized memory practices: the cultural dynamics of home movies.
In het programma onderzochten we hoe de afgelopen honderd jaar het vastleggen, herinneren en het delen van die herinneringen in home movies plaatsvond. De technologie die daarbij gebruikt wordt kent verschillende generaties, waarbij soms abrupte overgangen hebben plaatsgevonden: van film naar video en tegenwoordig naar digitaal. Dit onderzoek analyseert de veranderende verhoudingen tussen amateurtechnologie, gebruikersgeneraties en de dynamiek van familiegeheugen in de loop van de 20e en 21e eeuw.
Het project werd afgerond met een internationaal congres in Groningen en een website "Het behouden waard", twee proefschriften: Tim van der Heijden met "Hybrid Histories" en Tom Slootweg met "Resistance, Disruption and belonging: Electronic Video in Three Amateur Modes", de edited volume Materializing Memories. Dispositif, Generations, Amateurs (Bloomsbury) en de 'co-authored' monografie (with Annamaraia Motrescu) Amateur Media and Participatory Cultures. Film, Video, and Digital Media (Routledge).
Zie voor meer info: Home Movies Project
# Davidon (afgerond)
In de periode 20002-2004 was Susan Aasman als docent en coördinator betrokken bij aan het onderwijsvernieuwings-project Davideon dat beoogde met behulp van ICT streaming media te integreren in het hoger onderwijs. Het project was een samenwerking van de Rijksuniversiteit Groningen (Geschiedenis, Journalistiek en KCM) , Christelijke Hogeschool Windesheim (Journalistiek) en de Universiteit van Amsterdam (Master Media en Cultuur) en werd gesubsidieerd door Surfnet.
Doelstelling van het project was het (her)ontwerpen van cursussen op basis van onderwijskundige modulen, waarmee studenten zich competenties verwerven met betrekking tot het gebruik van audiovisuele collecties. Deze competenties zijn van verschillend niveau en betreffen zowel vakinhouden als vaardigheden .
Het project is inmiddels succesvol afgerond. De resultaten zijn gebundeld in een handboek en te zien op de Davideon website.
Laatst gewijzigd: | 07 november 2024 16:30 |