dr. M. (Mariëtte) Hingstman
Sinds 2022 werk ik aan de ontwikkeling en implementatie van het programma de BliksemBende (de Nederlandse versie van Tutoring with the Lightning Squad (TWLS)). Met dit digitale, coöperatieve tutoringprogramma willen we basisschoolleerlingen (groep 3/4) op een effectieve, efficiënte en leuke manier helpen om betere lezers te worden. In schooljaar 2022-2023 is de BliksemBende ontwikkeld en gepilot, in 2023-2024 is het programma op 23 scholen geïmplementeerd en is de effectiviteit door een onafhankelijk onderzoeksteam onderzocht, en in 2024-2025 zal een follow-up meting plaatsvinden en de onderzoeksrapportage worden geschreven. De BliksemBende is door het NRO geselecteerd als kansrijke interventie om (corona-gerelateerde) leervertragingen effectief aan te pakken.
De BliksemBende wordt veelal als losse interventie ingezet, maar is ontstaan als onderdeel van het bredere, van oorsprong Amerikaanse programma Success for All (SfA). SfA is gericht op het voorkomen van leerachterstanden, in de eerste plaats door een intensief leesprogramma waarin preventie en vroege interventie een belangrijke rol spelen. In mijn proefschrift "Supporting struggling students" (verdedigd op 7 juni 2021) is beschreven hoe onderdelen van SfA werden geïmplementeerd in Nederland en wat de effecten van het programma waren op de leesprestaties en op het gedrag van leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften. Ook was ik onderzoeker en schoolbegeleider binnen de Werkplaats Onderwijskansen Noord-Nederland (OK-werkplaats), waarin scholen kiezen uit een aanbod van de aanpakken van het SfA-programma. Voor meer informatie over SfA, zie de projectpagina op de GION-website en de website van SfA Nederland.
Daarnaast ben ik betrokken geweest bij het ViTaS project, gericht op het ontwikkelen van interculturele competenties van academische basisschoolleerkrachten.
Laatst gewijzigd: | 17 juli 2024 11:07 |