dr. M.A. (Marij) Veldman
LudiCo: A serious game for individual and collective reflexivity to support collaborative learning in diverse higher education classrooms
Diversiteit in het hoger onderwijs kan een uitdaging zijn voor samenwerkend leren. Diverse groepen kunnen moeite hebben om een gemeenschappelijke basis te vormen en vertrouwen te kweken tussen groepsleden. Diversiteit kan echter ook een bron voor samenwerkend leren zijn, als de diverse perspectieven binnen een groep worden verwoord en erkend. Individuele en collectieve reflexiviteit kunnen helpen om bewustzijn over persoonlijke perspectieven in relatie tot anderen te vergroten, als stap richting ontwikkeling van vertrouwen en een gemeenschappelijke basis voor productieve samenwerking. In dit project ontwikkelen we een empirisch onderbouwd spel voor reflexiviteit, om samenwerkend leren in een diverse studentenpopulatie te stimuleren.
Success for All, de Werkplaats Onderwijskansen Noord-Nederland en de BliksemBende
Sinds 2015 werd in Groningen gewerkt aan de Nederlandse versie van een Amerikaans schoolverbeteringsprogramma dat in vele onderzoeken effectief is gebleken: Success for All (SfA). In het SfA-programma worden verschillende effectieve aanpakken geïntegreerd, zoals samenwerkend leren, tutoring en een ouderbetrokkenheidsmodule.
Binnen de academische werkplaats “de Onderwijskansenwerkplaats Noord-Nederland” (OK-werkplaats) kozen scholen uit een aanbod van de aanpakken van het SfA-programma. In de OK-werkplaats werkten scholen samen aan kenniscreatie en optimale implementatie van de verschillende aanpakken in de praktijk.
Sinds 2022 wordt er gewerkt aan de ontwikkeling en implementatie van het programma de BliksemBende. Dit is een digitaal coöperatief tutoringprogramma voor basisschoolleerlingen. De BliksemBende kan als losse interventie worden ingezet, maar is ontstaan als onderdeel van het bredere, van oorsprong Amerikaanse programma Success for All (SfA).
Bij de verschillende projecten was of ben ik betrokken als onderzoeker (Success for All), projectleider, onderzoeker en schoolbegeleider (OK-werkplaats) en adviseur (BliksemBende).
Voor meer informatie over de projecten, zie de projectpagina op de GION-website en de website van Success for All Nederland.
Bestuurlijk vermogen en de werking van professionaliseringsprikkels
Daarnaast ben ik als onderzoeker betrokken bij het project Bestuurlijk vermogen en de werking van professionaliseringsprikkels in het vo. In dit project wordt het besturen van en sturen in onderwijsorganisaties in het voortgezet onderwijs onderzocht. Hierbij onderzoeken we o.a. gespreid leiderschap en sociaal kapitaal.
Laatst gewijzigd: | 30 augustus 2024 14:52 |