I. (Iris) Uffen, MSc
Lesson Study in Nederland
Uit internationaal, vaak kleinschalig en kwalitatief onderzoek blijkt dat Lesson Study (LS) de professionele dialoog van docenten versterkt en de kwaliteit van de lessen verhoogt. Voor de Nederlandse context staat dit onderzoek echter nog in de kinderschoenen. We denken dat LS effectief is, maar of dit echt zo is, waar de kracht precies zit en wat de rol is van het begeleiden van een LS, is nauwelijks onderzocht. In dit promotieonderzoek staan daarom de volgende vragen centraal:
1. Hoe draagt LS bij aan de kwaliteit van het werk van docenten?
2. Hoe leren docenten via LS?
3. Hoe draagt begeleiding bij aan het LS-proces?
Door het verkrijgen van gedetailleerde informatie van deelnemers aan LS - de individuele LS-teamleden, hun begeleiders en de leerlingen - levert het onderzoek een bijdrage aan het optimaliseren van LS, om LS in de toekomst zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij wat zinvol is voor docenten, wat uiteindelijk het leren van leerlingen ten goede komt.
Laatst gewijzigd: | 26 februari 2024 07:46 |