Skip to ContentSkip to Navigation
Maatschappij/bedrijven Wetenschapswinkels Onderwijs

Publicaties

Bij de Wetenschapswinkel Onderwijs worden verschillende soorten projecten uitgevoerd, die resulteren in een concreet eindproduct. Niet alle eindproducten kunnen openbaar worden gedeeld, maar in de onderzoeksdatabase van de RuG kunt u de openbare publicaties van de Wetenschapswinkel Onderwijs vinden. Ook verschijnt er ieder jaar een gezamenlijk jaarbericht van de Wetenschapswinkels van de RuG.

Hieronder leest u twee voorbeelden van projecten waarin de Wetenschapswinkel Onderwijs heeft bemiddeld.

Je mag er wel-zijn

Studievereniging STUFF van de faculteit Filosofie wilde de kloof tussen universiteit en samenleving verkleinen door evenementen te organiseren. Ze werkten in dit project samen met de Wetenschapswinkel Onderwijs en met WIJS Groningen, een netwerkorganisatie die studenten met inwoners van Groningen verbindt. De studenten lieten vervolgens hun evenement aansluiten bij het buurtinitiatief Samen Sterk Vinkhuizen, dat het welzijn van bewoners wil vergroten en al een midweek met het thema "Je mag er Wel-Zijn" op de planning had staan.

STUFF organiseerde tijdens die midweek een filosofische workshop voor de bewoners van Vinkhuizen. Dit bood studenten de kans om uit hun academische bubbel te stappen en (nader) kennis te maken met de lokale gemeenschap. Andersom konden de bewoners van Vinkhuizen door de workshop laagdrempelig in aanraking komen met filosofie. Tijdens de workshop bespraken de deelnemers filosofische ideeën over welzijn en geluk, waarna er in groepjes over stellingen werd gediscussieerd.

De workshop had als doel een informele en gezellige sfeer te creëren, waar deelnemers interessante gesprekken konden voeren onder het genot van koffie, thee en lekkernijen. De buurtbewoners waardeerden de activiteit zeer positief.

Meer over dit project weten? Lees dan het jaarbericht van 2023.

Van rommellokaal naar parel van de school

Een basisschool benaderde de Wetenschapswinkel Onderwijs met de vraag om te onderzoeken op welke manier een leegstaand lokaal kon worden ingezet om bij te dragen aan de ontwikkeling van de leerlingen. Een studente van de master Onderwijswetenschappen onderzocht dit in het kader van haar stage.

Het leegstaande lokaal was voor de school een doorn in het oog. Het lokaal, dat werd gebruikt als opslagruimte/werkruimte/knutselruimte/instructieruimte, oogde slordig en onrustig en vormde voor de leerlingen geen ideale leeromgeving. Na afbakening van de vraag en een literatuurstudie naar het onderwerp, startte de studente met het in kaart brengen van de wensen en behoeften van diverse relevante doelgroepen: leerkrachten, leerlingen, ouders en organisaties in de omgeving. Het resultaat van de opdracht werd het parelplan: een plan voor de inzet van het lokaal voor de aankomende schooljaren.

Meer over dit project weten? Lees dan het verslag en het jaarbericht van 2018.

Laatst gewijzigd:27 augustus 2024 13:50