Skip to ContentSkip to Navigation
Maatschappij/bedrijven Scholierenacademie Scholieren Profielwerkstuk

Profielwerkstukprijzen

Elk jaar reiken het Alfa-, Bèta- en Gammasteunpunt van de RUG prijzen uit voor het beste profielwerkstuk van dat jaar. Een jury van wetenschappers, docenten en studenten kiest het allerbeste profielwerkstuk. Wie gaat er naar huis met de Marie Lokeprijs, Jan Kommandeurprijs of Jan Penprijs?

We zijn op zoek naar de boeiendste, origineelste en meest vindingrijke profielwerkstukken van het schooljaar 2024-2025. Ben jij een leerling op het (HAVO of) VWO, ben je enthousiast over je profielwerkstuk en wil je graag je profielwerkstuk aan anderen laten zien? Dan zijn we op zoek naar jou! De profielwerkstukken worden beoordeeld op inhoud en schrijfstijl, maar ook op autonomie en creativiteit.

Ben je enthousiast? Zend dan je profielwerkstuk in vóór vrijdag 1 maart 2025. Dat kan je begeleider doen, maar je mag ook zelf je werkstuk aanmelden.

Let op! Je maakt geen kans op de prijs als je niet aanwezig kunt zijn op de dag van de uitreiking. Het is een hele leuke dag, die je niet wil missen!

Inzenden

Wil je je PWS inzenden? Kies de prijs die bij jouw vak hoort en vul je gegevens in! Je kan tot 1 maart 2025 je profielwerkstuk insturen om mee te doen. We vragen je wel om maar één formulier in te vullen als een werkstuk bij meerdere prijzen past. Wij zorgen dat het op de goede plek terecht komt.

De winnaars van de PWSprijzen 2024
De finalisten van onze PWS-prijzen 2024!

Profielwerkstukprijzen 2024-2025

Dit schooljaar kun je je profielwerkstuk insturen van 1 december 2024 tot 1 maart 2025. De uitreiking vindt plaats op 17 april 2025.

Meer weten over de prijs, of heb je een vraag over je profielwerkstuk? De steunpunten zijn altijd bereikbaar via de mail.

  • Marie Lokeprijs (talen, geschiedenis, kunst, literatuur): alfasteunpunt rug.nl
  • Jan Kommandeurprijs (biologie, scheikunde, natuurkunde en andere bètavakken): betasteunpunt rug.nl
  • Jan Penprijs (economie, aardrijkskunde, maatschappijleer): gammasteunpunt rug.nl

De genomineerden van 2024!

Hieronder kun je meer lezen over de genomineerden en winnaars van 2023-2024. De student-assistenten van de steunpunten hebben 15 leerlingen of groepjes leerlingen genomineerd: 5 voor alfa, 5 voor bèta en 5 voor gamma. De vakjury heeft vervolgens hieruit per discipline het beste profielwerkstuk gekozen.

Marie Lokeprijs

De genomineerden voor de Marie Lokeprijs in willekeurige volgorde:

  • Anna van Kleef: de rode jurk, een experimentele reproductie - Ellie Toolsema - H.N. Werkman Stadslyceum, Groningen
    In dit PWS wordt onderzoek gegaan naar een beroemde jurk van Anna van Kleef, een vrouw van Hendrik VIII. Door het productieproces in detail uit te pluizen aan de hand van schilderijen, bewaarde kleding en literatuur, en die kennis te vertalen naar nu, heeft de leerling geprobeerd om de jurk zo nauwkeurig en authentiek mogelijk na te maken–met als resultaat een draagbare jurk.
  • Van Moeilijk Latijn naar Mooi Nederlands - Noor van Tuijl - Willem Lodewijk Gymnasium, Groningen

    Op basis van haar lessen Latijn, is deze leerling geïnspireerd geraakt om uit te zoeken wat er komt kijken bij een nog-niet-eerder-vertaalde tekst literair te vertalen. Het onderzoek in dit pws draait om wat het inhoudt om iets correct en literair te vertalen, en de keuzes die daarbij gemaakt moeten worden.

  • Roganda, non rapiende fuit: De Metamorfosen van Ovidius en de vrouw in het heden en verleden - Marjolein Tangelder & Chantal Verhoeks - Murmellius Gymnasium, Alkmaar -

    Dit PWS buigt zich over de Metamorfosen van Ovidius en bekijkt het werk vanuit een modern, feministisch perspetcief om te onderzoeken of de Metamorfosen seksistisch zijn. In hoeverre kwamen onderwerpen als gendergelijkheid aan bod in het werk van Ovidius en eerder-gemaakte vertalingen?

  • The Untold Influence of the Achaemenid Road System - Mehlika Alan & Elena Sancisi - Het Metis Montessori Lyceum, Amsterdam Winnaar van de Marie Lokeprijs!

    De leerlingen doen in dit PWS historisch brononderzoek naar de infrastructuur in het Achaemenidische Rijk en analyseren aan de hand daarvan de kracht en impact die dit rijk heeft gehad, met als doel om het Rijk in context te plaatsen als politieke entiteit.

  • In de schaduw van het verzet - Nynke Faber & Aniek Harmsen - Amadeus Lyceum, Vleuten

    In Utrecht zijn er 15 straten vernoemd naar vrouwelijke verzetsstrijders. In dit PWS en bijbehorende podcast gaan de leerlingen onderzoeken wie deze vrouwen waren, en waarom hun verhalen in de tijd sinds de oorlog vergeten zijn. Door middel van interviews, onderzoek en een goed gemaakte podcasts, proberen ze die verhalen aan het daglicht te brengen.

Jan Kommandeurprijs

De genomineerden voor de Jan Kommandeurprijs in willekeurige volgorde:

  • Radioastronomie met een zelfgebouwde radiotelescoop - Marit van Wijk - Gerrit van der Veen College, Amsterdam - Winnaar van de Jan Kommandeurprijs!
    Voor dit profielwerkstuk is een radiotelescoop gebouwd om de Melkweg te onderzoeken: de rotatiesnelheid als functie van de afstand tot het centrum en de waterstofverdeling van de Melkweg bij verschillende lengtegraden. Het bouwen van de telescoop is gelukt, maar zelf een meting doen niet. Met meetgegevens van een ander project is toch het doel van het PWS bereikt.

  • Abundantie Hα, [OIII] en [SII] in nevels - Renée van Veldhuizen - Harens Lyceum, Haren

    In dit profielwerkstuk is het verschil in relatieve abundantie bepaalt van de Pacmannevel ten opzichte van de Adelaarsnevel, de Kwallennevel en de Sh2-154. Uit eigen metingen is gebleken dat er verschil is in de abundantie Hα, [OIII] en [SII] van de nevels. Het verschil is deels te verklaren met behulp van de eigenschappen van de nevels waaronder leeftijd, locatie en oorsprong.

  • Het mogelijk maken van het oraal toedienen van insuline voor diabetes type I patiënten met behulp van liposomen - Luuk Steenge, Danee Visser, Sanne de Vries - Willem Lodewijk Gymnasium, Groningen
    Patiënten met diabetes type I krijgen insuline via injecties toegediend. Dit onderzoek houdt zich bezig met de ontwikkeling van een alternatieve, patiëntvriendelijker toedieningswijze van insuline: via de mond. Er is onderzocht in hoeverre deze liposomen de insuline opnamen en in hoeverre die liposomen bescherming boden tegen de lage pH door gebruik te maken van UV/VIS-spectrofotometrie en een protein assay.

  • Autistische burnouts - Inez Glorie, Sofie Olde Dubbelink - Twickel College, Hengelo - Winnaar van de publieksprijs!

    Voor dit profielwerkstuk is literatuuronderzoek en enquêteresultaten van 64 deelnemers gebruikt om de hoofdvraag ‘In hoeverre is een autistische burn-out (beter) te behandelen?’ te beantwoorden. Hulpmiddelen als psycho-educatie, medicatie en geluidswering kunnen het leven met ASS makkelijker maken. Door naar mensen met autisme te luisteren, ze proberen te begrijpen en ze rust te geven als het nodig is, wordt de kans op een burn-out aanzienlijk vermindert.

  • Functionele oorprothesen - Kynan de Boer, Sven van den Heuvel, Gabriel Leenderts - Pax Christi College, Druten

    Steeds meer jongeren zijn slechthorend zijn en hebben eerder in hun leven een gehoorapparaat nodig, wat een negatieve impact heeft op hun geestelijk gezondheid. Daarom wordt er onderzoek gedaan naar minder ingrijpende, kostenefficiënte oorprothesen als alternatief voor gewone gehoorapparaten. Dit profielwerkstuk onderzoekt zulke prothesen op de mogelijkheid van richtinghoren en de perceptie van geluidsintensiteit. Hiervoor is gebruikgemaakt van het Donders Mobiel Auditief Laboratorium.

Jan Penprijs

De genomineerden voor de Jan Penprijs in willekeurige volgorde:

  • Vroegkinderlijk trauma in de klas: handvatten voor traumasensitief lesgeven in het primair onderwijs - Hilde van Doorn & Anne-Marthe Westmaas - Calvijn College, Goes - Winnaar van de Jan Penprijs!

    Dit PWS geeft handvatten voor traumasensitief lesgeven in het primair onderwijs en is toegespitst op het christelijk-reformatorisch onderwijs. In dit PWS halen de leerlingen vroegkinderlijk chronisch trauma (VCT) aan op biologisch, sociologisch en psychologisch terrein, waarbij ze als eindproduct een folder over VTC voor docenten maakten.

  • Postnatale depressie - Anna Gielen, Julie van den Hoven & Elisa Nuhn - Mencia de Mendoza Lyceum, Breda
    In dit PWS analyseren de leerlingen de klachten van postnatale depressie in vergelijking met de classificatie DSM-5. De leerlingen onderzoeken of de klachten van postnatale depressie overeenkomen met de eigenschappen die de DSM-5 aan depressies toe-eigent. Dit doen ze door het uitvoeren van een discourse analyse van ervaringen van vrouwen met postnatale depressie.
  • Motivaties en drempels van mensen met stress om te gaan sporten - Mare Dijkema - UniC, Utrecht

    De leerling onderzoekt in dit PWS de drempels en motivaties van mensen om te sporten met stress. De leerling zoekt naar antwoorden binnen dit vraagstuk doormiddel van 71 ondervragingen. Zij analyseert dit onderwerp door stress en sport te analyseren op biologisch en psychologisch aspec

  • Een gegeven paard niet in de bek kijken? - Jildou van der Meer & Marije Schat - Lauwers College, Buitenpost
    In dit PWS onderzoeken de leerlingen hoe de Voedselbank functioneert door het interviewen van de cliënten van de Voedselbank in Achtkarspelen. Hierbij werken zij samen met de VSB en richten zij zich op maatschappelijke vraagstukken zoals; ‘sluiten de pakketten aan op de behoeftes’ en ‘hoe ervaart men de bejegening door de Voedselbank vrijwilligers?’.

  • Hebben zintuigen een rol bij het maken van de keuze voor de ‘merksterkte’ van een voedingsmiddel? - Durk Holthuis & Ilse van der Ploeg - Lauwers College, Buitenpost

    In dit PWS onderzoeken de leerlingen of zintuigen een rol spelen bij de keuze van Nederlandse consumenten tussen A- en B-merken van voedingsmiddelen in de supermarkt. De leerlingen analyseren het menselijk zenuwstelsel, de werking van zintuigen en het keuzeproces van de mens in relatie tot branding van merken.

De beste PWS'en van 2024

Op 11 april 2024 reikten we de drie prijzen én de publieksprijs uit tijdens onze feestelijke profielwerkstukmiddag. De winnaars van 2023-2024 zijn:

  • Mehlika Alan & Elena Sancisi met hun werkstuk The Untold Influence of the Achaemenid Road System (Marie Lokeprijs)
  • Marit van Wijk met haar werkstuk Radioastronomie met een zelfgebouwde radiotelescoop (Jan Kommandeurprijs)
  • Hilde van Doorn & Anne-Marthe Westmaas met hun werkstuk Vroegkinderlijk trauma in de klas: handvatten voor traumasensitief lesgeven in het primair onderwijs (Jan Penprijs)
  • Inez Glorie & Sofie Olde Dubbelink met hun werkstuk Autistische burnouts (Publieksprijs)
Laatst gewijzigd:29 november 2024 14:15