Lespakket 'Mekka: magischer dan Disneyland?'
Wil jij jouw leerlingen kennis laten maken met antropologie en moderne pelgrimages? Vraag dan de gratis modulaire lessenserie Mekka: magischer dan Disneyland? aan en laat leerlingen ontdekken hoe antropologen onderzoek doen naar de bedevaart naar Mekka en andere pelgrimages.
Deze lessenserie is ontwikkeld door de Scholierenacademie, in opdracht van antropoloog prof. dr. Marjo Buitelaar. Zij doet op dit moment onderzoek naar de beleving van de bedevaart naar Mekka onder Nederlandse moslims van Turkse en Marokkaanse afkomst. Het lespakket is bedoeld voor leerlingen uit de bovenbouw van het vwo. In deze reeks gaan de leerlingen aan de slag met de hadj en andere pelgrimages, en bestuderen zij deze rituelen door de antropologische bril. Zodoende kruipen zij in de huid van de antropoloog.
Wat leren de leerlingen?
Tijdens de lessenserie wordt er ingezoomd op de hadj, de bedevaart naar Mekka die elke moslim eens in zijn of haar leven moet maken. Wat betekent deze reis voor pelgrims? Aan de hand van dit ritueel maken de leerlingen ook kennis met andere religieuze en niet-religieuze pelgrimages, evenals de antropologie als wetenschapsdiscipline. Wanneer je als wetenschapper onderzoek doet naar de betekenis van rituelen voor pelgrims, hoe doe je dat dan? Hoe stel je bijvoorbeeld de juiste onderzoeksvragen?
Het schoolcurriculum, de lengte van een lesuur, de achtergrond- en voorkennis van de leerlingen; dit verschilt van school tot school. Daarom is deze lessenserie modulair opgezet, zodat de docent zelf eenvoudig die elementen uit het lespakket kan kiezen die passen binnen het curriculum en zodoende optimaal aansluiten bij de leefwereld en leeromgeving van de leerling.
In het kort
-
Wat? Digitaal lespakket over pelgrimages en de hadj door de antropologische bril
-
Voor wie? Leerlingen uit 4-6 vwo (schoolvakken: Godsdienst, Maatschappijleer, Geschiedenis, Aardrijkskunde)
-
Wat kost het? De lessenserie is gratis
-
Vragen? Scholierenacademie@rug.nl
Laatst gewijzigd: | 23 april 2024 11:32 |