Skip to ContentSkip to Navigation
Maatschappij/bedrijven Centrum voor Informatie Technologie Security

Multi-factor Authentication

Inloggen met iets dat je weet en met iets wat je hebt

De RUG werkt continu aan het verbeteren van de IT-security. Mede naar aanleiding van de ransomware aanval in Maastricht worden er voor en achter de schermen diverse maatregelen genomen om het universitaire netwerk met onderzoeksdata, persoonlijke gegevens en vele documenten nog beter te beveiligen. Een van de security-projecten is de introductie van Multi-factor Authentication (MFA).

Wat is MFA?

MFA voegt een extra veiligheidslaag toe aan de inlogprocedure. Deze methode van inloggen wordt bijvoorbeeld ook toegepast door de overheid (DigiD) en banken voor het veilig online bankieren. Na het invullen van het personeels- of studentnummer en het wachtwoord (iets wat je weet) volgt een tweede authenticatie stap via een los apparaat, bijvoorbeeld via de mobiele telefoon of tablet (iets wat je hebt). Door deze dubbele manier van authenticatie is het voor kwaadwillende veel moeilijker op om toegang te krijgen tot je account omdat zowel de combinatie van de inlognaam en het wachtwoord, als de tweede authenticatie factor via een los apparaat nodig is.

MFA instellen

Het registratieproces via de MFA-portal verloopt stap voor stap en wijst zich vanzelf. Kom je er niet uit, neem dan contact op met de CIT Servicedesk.

  • Voor MFA heb je een mobiele telefoon of tablet met camera nodig waarop je de Google Authenticator-app installeert of een andere TOTP-app, zoals het onafhankelijke Authy of Microsoft Authenticator. Je downloadt de app in de App Store (Apple) of Google Play Store (Android).
  • Een pc om de MFA-portal mfa.rug.nl te openen.
  • Je RUG-account (P of S-nr) om in te loggen op de MFA-portal. Heb je je RUG-account nog niet gebruikt? Activeer dan eerst je account via account.rug.nl
  • Toegang tot je privé-mailadres dat geregistreerd staat bij de RUG. Je ontvangt hierop je MFA-verificatiecode.

Veel gestelde vragen over MFA

Hoe stel ik MFA in?

Je stelt MFA zelf in via de MFA-portal (mfa.rug.nl). De portal geeft stap-voor-stap aan wat er moet gebeuren.

Wat heb ik nodig om MFA in te stellen?

Je hebt het volgende nodig:

  • een apparaat waarop je de MFA-portal opent
  • een smartphone of tablet die je gaat gebruiken om in de toekomst je MFA-code mee te laten genereren. Bij registratie heeft je smartphone of tablet een werkende camera nodig
  • een privé-mailadres *

* Het privé-mailadres wordt uitsluitend gebruikt voor het versturen van een bevestigingscode voor MFA of het opnieuw instellen van je wachtwoord als je die bent vergeten. Deze code wordt uit veiligheidsoverwegingen bewust naar een niet-RUG-mailadres gestuurd. Het adres wordt niet gebruikt voor andere RUG-communicatie

Mijn telefoon is kapot. Hoe kan ik nu weer inloggen?

Als je telefoon kapot is, kan je de Google Authenticator app of andere TOTP-app die jij gebruikt voor MFA, tijdelijk ook op een ander apparaat installeren, bijvoorbeeld je tablet. Je registreert dat apparaat ook via de MFA portal mfa.rug.nl. Je bestaande registratie van je telefoon wordt dan overschreven. Als je telefoon weer gerepareerd is, registreer je oude telefoon op dezelfde manier.

Mocht je geen alternatief apparaat beschikbaar hebben, neem dan contact op met de CIT Servicedesk voor een tijdelijke leentoestel.

Wat moet ik doen als ik een nieuwe telefoon heb?

Via de MFA-portal kan je je nieuwe telefoon registeren. Je oude registratie wordt dan automatisch vervangen.

Laatst gewijzigd:04 oktober 2024 12:44
View this page in: English