Skip to ContentSkip to Navigation
Maatschappij/bedrijven Centrum voor Informatie Technologie Educational Support and Innovation

Toetsondersteuning

Team Toetsondersteuning ondersteunt sinds 2012 de voorbereiding, afname en nazorg van digitale toetsen. Digitale toetsen worden beheerd en gemaakt in Brightspace waarbij de toets kan worden afgenomen in een beveiligde toetsomgeving in de Aletta Jacobs Hal.

Team Toetsondersteuning biedt ondersteuning op de volgende manieren:

  • begeleiding bij digitale toetsen in Brightspace
  • ontwikkeling van ict-applicaties, met als doel het toetsproces efficiënter te maken
  • analyse van essay-tentamens
  • individueel advies aan docenten
  • maatwerk en cursussen op het gebied van toetsing


Individueel advies

Docenten kunnen op verzoek individueel advies krijgen over de kwaliteit van hun meerkeuze- en essay tentamens. Dat kan zowel voorafgaand aan de afname van een tentamen, door een beoordeling van de toetsvragen, als na de afname van het tentamen, in de vorm van een toetsanalyse. Daarbij worden instrumenten gebruikt die in eigen beheer zijn ontwikkeld. Met behulp van onderzoek worden deze instrumenten continu verbeterd.

Voor meer informatie over toetsondersteuning kunt u contact opnemen met digitaaltoetsen rug.nl of kijk op de EDU support pagina van digitaal toetsen.

Digitaal Toetsen & Tentamenverwerking

Ondersteuning van ESI bij digitale tentamens

ESI biedt ondersteuning bij digitale tentamens in de Aletta Jacobshal. Voor ieder tentamen wordt een procedure in gang gezet. Hieronder volgt een samenvatting van deze procedure. Kijk voor het uitgebreide stappenplan op de pagina op EDU Support. Gedurende de procedure wordt u ondersteund door één persoon van team Toetsondersteuning, de procesbegeleider. We zullen met u communiceren via de ‘Exam management’ module (de beheerportal) binnen Brightspace. U zult berichten van ons ontvangen met informatie over wat wij van u verwachten bij iedere fase van de procedure.

Voor het tentamen

Meld uw tentamen aan bij de roostermaker van de faculteit. Alleen geplande tentamens worden ondersteund door team Toetsondersteuning.

Er wordt een tentamencursus aangemaakt op basis van een sjabloon en er wordt een procesbegeleider aan uw tentamen toegewezen. De coördinator van het vak zoals aangegeven in Ocasys wordt toegevoegd en ontvangt een e-mail wanneer de tentamencursus is aangemaakt. Als u geen bericht heeft ontvangen, neem dan z.s.m contact op met team Toetsondersteuning.

U kunt collega's toevoegen aan de beheerportal en de tentamencursus. Uw collega’s kunnen dan ook kunnen communiceren met de procesbegeleider en beginnen met het maken van het tentamen.

Constructie van het tentamen

Tijdens het creëren van het tentamen kunt u gebruik maken van de handleidingen op EDU support. Bij vragen kunt u contact opnemen met uw procesbegeleider. We verzoeken u om een conceptversie van het tentamen uiterlijk een week voor aanvang van het tentamen klaar te hebben en dit door te geven. Uw procesbegeleider test dan het tentamen en checkt alle instellingen.

Tijdens het tentamen

Tijdens het afnemen van het tentamen is altijd een student-assistent van Edusupport aanwezig om de examinator te hulp te schieten bij eventuele problemen. Als een student niet in het tentamen kan inloggen zal de student-assistent ervoor zorgen dat deze student alsnog met zijn of haar eigen account kan inloggen. We controleren niet of een student ingeschreven staat in ProgRESS.

Na afloop van het tentamen

Direct na het afnemen van het tentamen sluit de student-assistent het tentamen en wordt een back-up gemaakt. Een verslag van de administratie (late inschrijvingen, technische voorvallen) wordt toegevoegd aan de tentamencursus.
Indien een meerkeuze tentamen is afgenomen, zal uw procesbegeleider een statistische analyse maken (vanaf 25 deelnemers).
Wanneer u klaar bent met beoordelen kunt u eventueel een online review sessie voor studenten organiseren.

Laatst gewijzigd:04 oktober 2024 12:14
View this page in: English