Skip to ContentSkip to Navigation
Onderzoek GION onderwijs/onderzoek Organisatie

Expertise

Het GION heeft expertise in huis op verschillende deelgebieden binnen de onderwijswetenschappen.

Assessment en Feedback

Assessment
Feedbackdialogen
Feedback verwerking
Peer assessment
Peer feedback

Bewegen en leren

Bewegen en leren
Prof.dr. R.J. (Roel) Bosker
dr. M.J. (Marijke) Mullender-Wijnsma
Bewegingsonderwijs

Cognitieve ontwikkeling

Cognitie en meta-cognitie

ICT en onderwijs

Computer Ondersteunend
Samenwerkend Leren (CSCL)
Digitale geletterdheid
Hybride onderwijs, afstandsonderwijs, online onderwijs
Onderwijsontwerp van (simulatie-gebaseerde) leeromgevingen
Technologieondersteunend leren (TEL)

Grootschalig onderzoek

Cohortstudies
Peilingen

Methodologie

Betrouwbaarheidsintervallen
Clustermethoden
Discourse analyse
(Onderwijs) evaluatieonderzoek
Fuzzy classificaties
Gebruik en misbruik van statistiek
Inferentiële statistiek
Inhoudsanalyse van communicatie
Interbeoordelaarsbetrouwbaarheid
Meta-analyse
Multilevel modellen
Oogbewegingen
Significantietoetsing
Sociale netwerkanalyse
Toegevoegde waarde/leerwinst

Niet-cognitieve ontwikkeling

Burgerschap
Executieve functies (executief functioneren)
Gedrag in de klas
Motivatie
Peer relaties
Sociale integratie
Sociale vaardigheden
Zelfregulerend leren

Onderwijsbeleid

Culturele diversiteit
Evidence based onderwijs
Internationalisering
Onderwijsbeleid
Onderwijseffectiviteit

dr. A.C. (Anneke) Timmermans

Onderwijsinnovatie

dr. J.M. (Jolien) Mouw

Onderwijsorganisaties
Onderwijstoezicht
Schoolbesturen
Schoolcultuur
Vergelijkende onderwijskunde

Onderwijs- en leerprocessen

Groepsdynamiek en interactie
Interacties in de klas
Levenslang leren
Leergemeenschappen
Leerkracht-leerling interacties
Leermogelijkheden in de klas
Leerprocessen
Leren en instructie
dr. M.N. (Mayra) Mascareño Lara
dr. M.J. (Marijke) Mullender-Wijnsma
dr. M.A. (Marij) Veldman
Onderwijs- en instructieontwerpen
Professionele ontwikkeling

dr. J. (Jasperina) Brouwer
dr. J.M. (Jolien) Mouw

Professional Learning Communities

dr. J.M. (Jolien) Mouw

Samenwerkend leren / coöperatief leren
dr. J.M. (Jolien) Mouw
dr. M.J. (Marijke) Mullender-Wijnsma
dr. M.A. (Marij) Veldman
H. (Hajo) Meijer MSc.
Werkplekleren

(On)gelijke kansen

Ambitie ouders
Differentiatie

Keuzetheorieën

Leerkrachtverwachtingen
Leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften
Referentieniveaus
Onderwijstransities
(On)gelijke kansen

Prof.dr. R.J. (Roel) Bosker

Overgang primair- naar voortgezet onderwijs
Passend onderwijs
Prestaties Friese leerlingen
Profielkeuze
M.A. (Monique) Dijks MSc.
Schooladviezen
Schoolloopbanen (algemeen)
Schoolloopbanen (vo)
M.A. (Monique) Dijks MSc.
I.J.M. (Inge) Wichgers MSc.
Schoolsystemen

Ontwikkelingspsychologie

Ontwikkelingspsychologie
dr. A.W. (Alma) Spijkerboer
Neuropsychologie
dr. A.W. (Alma) Spijkerboer

Taalontwikkeling

Begrijpend lezen
dr. M.J. (Marijke) Mullender-Wijnsma
Schrijfvaardigheid
Taal- en geletterdheidontwikkeling
Tekstkwaliteit
Tutoring

Voor- en vroegschoolse educatie

School readiness
Voor- en vroegschoolse educatie

Laatst gewijzigd:27 mei 2024 12:02
View this page in: English