Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Kennisbank Rechten

Opleidingen, Studieonderdelen & Studiebegeleiding

  • Opleidingen, varianten & specialisaties

  • Studieonderdelen

  • Bijvakken en minoren

  • Studieadviseurs

    Algemeen

    De missie van de faculteit Rechtsgeleerdheid luidt om “vakbekwame juristen op te leiden op academisch niveau”. Studieadvies draagt bij aan jouw persoonlijke ontwikkeling en studiesucces door je te ondersteunen bij een doelgerichte en zelfstandige aanpak van jouw studie. Zo kan Studieadvies je helpen bij het maken van goed onderbouwde keuzes, effectief studeergedrag en het benoemen en ontwikkelen van de voor studie en werkveld vereiste competenties. Naast het adviseren over de studie kan de studieadviseur soms ook regelen dat de faculteit op enige manier rekening houdt met persoonlijke situaties (bijv. ziekte of andere bijzondere omstandigheden).

    Ondersteuning door studieadviseur:

    Het team Studieadvies van de faculteit Rechtsgeleerdheid bestaat uit acht studieadviseurs: drie voor propedeusestudenten en vijf voor ouderejaars bachelor- en (pre-)masterstudenten.

    Je kunt bij hen terecht wanneer je vragen hebt over o.a.:

    • studieplanning
    • studievoortgang (BSA of algemeen)
    • studievaardigheden
    • keuze studie / afstudeerrichting / specialisatie
    • keuze extracurriculaire onderdelen
    • scriptie
    • persoonlijke omstandigheden
    • informatie over reglementen en overgangsregelingen
    • problemen met medestudent / docent / begeleider / faculteit
    • Studie-ondersteuningsgroep
      Iedere maandag om 9 uur verzorgt studieadviseur Jaap Nieuwstraten een studie-ondersteuningsgroep. Dit is voor studenten die het niet ontbreekt aan goede voornemens, maar wel aan discipline om die voornemens uit te voeren. Doel van de studie-ondersteuningsgroep is dat studenten onder begeleiding van Jaap en elkaar zelf aan de slag gaan met hun studieplanning. De groep is gratis, maar niet vrijblijvend. Het is nadrukkelijk de bedoeling dat je iedere week aanwezig bent en je inzet voor je studie. Interesse om mee te doen? Mail studieadvies-rechten rug.nl o.v.v. je studentnummer en motivatie.
    • Scriptie-ondersteuningsgroep
      Wil je binnenkort aan de slag met het schrijven van je scriptie? Of ben je al begonnen, maar wil het niet zo vlotten? Aan het begin van elk semester start een nieuwe scriptie-ondersteuningsgroep op de donderdag om 13.30 uur onder begeleiding van studieadviseur Marian Huizinga. De scriptie-ondersteuningsgroep is voor studenten die het moeilijk vinden om regelmatig en geconcentreerd met hun scriptie bezig te blijven. De wekelijkse ondersteuning is gericht op het delen van tips en ervaringen om de vaart met het schrijven van je scriptie erin te houden. De ondersteuning is dus géén inhoudelijke ondersteuning. Interesse om mee te doen?
      Mail
      studieadvies-rechten rug.nl o.v.v. je studentnummer en motivatie.

    Contactmogelijkheden studieadviseur

    Kennisbank
    Kijk eerst in de Kennisbank Rechten, de digitale studiegids. Hier is alle onderwijsinformatie van de faculteit Rechtsgeleerdheid ondergebracht.

    Studenten Service Rechten (SSR)
    Als een antwoord op jouw vraag niet vindbaar of niet duidelijk is, neem dan contact op met
    de Studentenservice Rechten, daar helpen ze je graag verder.

    E-mail
    Afhankelijk van het onderwerp kun je mailen naar:

    - studieadvies-rechten@rug.nl
    (voor algemene vragen over de opleidingen, studievoortgang etc.)

    - rechten.matching@rug.nl
    (voor vragen over de toelating tot het eerste jaar van de bachelor en de matchingsprocedure)

    - toelating-rechten@rug.nl
    (voor vragen over de toelating tot de bachelor, master en premaster)

    - ce-rechten@rug.nl
    (voor vragen over civiel effect)

    Maken van een afspraak

    Een afspraak met één van de studieadviseurs maak je snel en eenvoudig door op de boekingspagina van de betreffende studieadviseur te klikken of door naar frg.as.me te gaan.

    Staat er voor jou geen geschikte tijd tussen en zou je graag op korte termijn de studieadviseur willen spreken? Neem dan contact op met de Studentenservice Rechten of stuur een mail naar studieadvies-rechten rug.nl.

    Studieadviseurs voor eerstejaars studenten

    - Annelina Antonides

    - Stephanie Hoenders

    - Odyle de Jong

    - Gwendolyn Hooijkaas

    Studieadviseurs voor ouderejaars bachelor- en (pre-)masterstudenten

    - Marian Huizinga

    - Jaap Nieuwstraten

    - Lia Scheffer

    - Ilse Schepers

    Ben je pre-masterstudent Nederlands recht?
    Dan kun je het beste een afspraak inplannen bij
    Lia Scheffer.

    Ben je een pre-masterstudent Fiscaal Recht of Juridische Bestuurskunde? Dan kun je het beste een afspraak inplannen bij Ilse Schepers.

    Inloopspreekuur

    Iedere dinsdag is tussen 12.00 en 14.00 uur in het Rölinggebouw (Oude Boteringestraat 18) een inloopspreekuur. Een afspraak maken is niet nodig, er is een vrije inloop. Je kunt de borden 'Studieadvies' volgen en plaatsnemen op het bankje op de gang. Dan haalt de studieadviseur je daar op.

    Het inloopspreekuur is bedoeld voor korte vragen en duurt maximaal 10 minuten. Denk je meer tijd nodig te hebben, plan dan een afspraak in zoals hierboven uitgelegd staat bij ‘Maken van een afspraak’. Als een studieadviseur tijdens het inloopspreekuur denkt meer tijd nodig te hebben dan kan ter plekke een langere afspraak ingepland worden. Het inloopspreekuur is bedoeld voor álle studenten van de Nederlandstalige Rechtenopleidingen, van eerstejaars studenten tot masterstudenten.

    Let op:

    • Raadpleeg eerst de Kennisbank Rechten. Mogelijk kun je hier al het antwoord vinden op jouw vraag.
    • Neem contact op met de Studentservice Rechten bij een korte vraag die je snel beantwoord wilt hebben.

    Laatst gewijzigd: 8-08-2024


  • Examencommissie

    Algemeen

    De leden van de Examencommissie worden door het Faculteitsbestuur benoemd op basis van hun deskundigheid op het terrein van een specifieke opleiding of groep van opleidingen.

    De Examencommissie is het orgaan dat op objectieve en deskundige wijze vaststelt of een student voldoet aan de voorwaarden die de onderwijs- en examenregeling stelt ten aanzien van kennis, inzicht en vaardigheden die nodig zijn voor het verkrijgen van een graad. Voorts bewaakt zij de kwaliteit van de tentamens en het examen.

    Toelichting

    Op grond van de Wet op het Hoger Onderwijs en Wetenschappelijk Onderzoek dient het instellingsbestuur voor elke door de instelling aangeboden opleiding of voor groepen van opleidingen een Examencommissie in te stellen.

    - De leden van de Examencommissie worden benoemd uit leden van het personeel die zijn belast met het verzorgen van het onderwijs in die opleiding(en).

    -
    De leden van de Examencommissie van onze faculteit zijn afgevaardigden uit elke opleiding of groep van opleidingen.

    -
    Een externe toetsdeskundige is als extern lid van de Examencommissie benoemd.

    Bevoegdheden Examencommissie

    De Examencommissie heeft bevoegdheden ten behoeve van het afnemen van examens en ten behoeve van de organisatie en de coördinatie van de tentamens.

    De Examencommissie heeft o.a. de volgende taken:

    - borgt de kwaliteit van de tentamens en de examens
    ;
    -
    controleert via vakkenpakketformulieren of aan de eisen van een examen is voldaan;
    -
    stelt regels vast m.b.t. de goede gang van zaken tijdens de tentamens en te nemen maatregelen om dit te bereiken;
    -
    is bevoegd te oordelen over studenten die worden verdacht van fraude en, wanneer fraude wordt vastgesteld, sancties op te leggen;
    -
    heeft de bevoegdheid geldigheidsduur van tentamens te verlengen;
    - kan in bijzondere gevallen bepalen tentamens op een andere manier af te nemen dan het instellingsbestuur heeft bepaald;
    - kan bepalen of er vrijstelling voor bepaalde vakken kan worden gekregen op grond van eerder afgelegde en behaalde tentamens of examens in het hoger onderwijs, dan wel voor buiten het hoger onderwijs opgedane kennis of vaardigheden.


    Daarnaast kent de Examencommissie nog andere bevoegdheden, die terug te vinden zijn in de Onderwijs- en Examenregelingen, in het Examenreglement en de Afwijkende Tentamenregeling van de faculteit. Een aantal van haar bevoegdheden heeft de commissie gemandateerd aan de ambtelijk secretaris en studieadviseurs.

    Contact met de Examencommissie

    Je kunt klachten over (de procedure rondom) tentamens of een individueel verzoek schriftelijk bij de Examencommissie indienen. Controleer of uw verzoek binnen de bevoegdheden (zie boven) van de Examencommissie valt.

    Stuur een bericht naar de Examencommissie

    Of stuur een brief naar onderstaand adres:

    Examencommissie centraal
    p/a Dienst Onderwijs en Studiebegeleiding
    Postbus 716 9700 AS Groningen

    Niet eens met de beslissing?

    Indien je het niet eens bent met een beslissing van de Examencommissie of de beslissing van een examinator (dwz een cijfer) kan je tegen deze beslissing in beroep gaan bij het College van Beroep voor de examens.

    Toelichting:

    Het College van Beroep voor de Examens zal alvorens zelf te oordelen eerst de Examencommissie vragen met jou een schikkingsgesprek te houden.

    Termijn:

    Let op: Dit beroep moet binnen zes weken na dagtekening van het besluit worden ingediend.

    Kijk voor meer informatie op de website '’klacht, bezwaar en beroep'


    NB: Deze informatie wordt aangeboden en onderhouden door
    de SIA (Studenten Informatie en Administratie). Bij vragen en opmerkingen kan je je het beste tot hen wenden.

    Laatst gewijzigd op 05-06-2024


  • Studeren met extra voorzieningen

    Algemeen

    Voor studenten met een functiebeperking biedt de faculteit de mogelijkheid tentamens af te leggen op een wijze die afgestemd is op hun functiebeperking. De tentamenvoorzieningen worden toegekend door de Examencommissie en uitgevoerd door de vakgroep of de Dienst Onderwijs en Studiebegeleiding (DOS).

    Proceduretijdelijke functiebeperking

    Ben je tijdelijk functiebeperkt, bijvoorbeeld door een gebroken pols, neem dan zo snel mogelijk contact op met een studieadviseur. In het contact met de studieadviseur lever je een recente deskundigenverklaring (bijv. een doktersbrief) in. Samen kan dan gekeken worden of een tijdelijke voorziening, bijvoorbeeld het gebruik van een laptop, geregeld kan en moet worden. De studieadviseur legt een eventueel verzoek om een tijdelijke voorziening namens jou voor aan de Examencommissie.

    Je krijgt vervolgens bericht van de Examencommissie over de eventuele toekenning van de voorziening. De toekenning is tijdelijk.

    Let op: een tijdelijk voorziening kan maar één keer worden toegekend. In je tijdelijke voorzieningenbrief staat aangegeven welke stappen je dient te ondernemen om de tentamenvoorziening(en) permanent te maken.

    Procedure niet-tijdelijke functiebeperking

    Heb je een niet-tijdelijke functiebeperking, vul dan de informatietool in.

    Sommige omstandigheden kunnen direct online aangevraagd worden via de informatietool; bij andere omstandigheden is een afspraak bij een studentendecaan nodig. Vul deze informatietool in om erachter te komen welke stappen jij dient te ondernemen.

    Zodra je de adviesbrief hebt ontvangen, kun je via het aanvraagformulier tentamenvoorzieningen je aanvraag indienen. Let op: de adviesbrief van de studentendecaan moet je zelf bij de faculteit inleveren. Deze wordt vanwege de privacy niet intern doorgestuurd.

    Je krijgt vervolgens bericht van de Examencommissie over de eventuele toekenning van de voorziening; zo nodig roepen wij je op voor een gesprek. Bij de toekenning wordt aangegeven of de toekenning permanent is of voor een bepaalde periode. Je hoeft een permanente voorziening niet elke tentamenperiode opnieuw aan te vragen. Bij een tijdelijke voorziening moet je je houden aan de afspraken die bij toekenning zijn gemaakt. Deze zijn te vinden in de akkoordbrief van de Examencommissie. Een tijdelijke voorziening wordt niet automatisch verlengd.

    Je bent zelf verantwoordelijk voor het tijdig aanvragen van de voorziening(en) en het aanleveren van een verklaring en het advies van de studentendecaan. Doe je dit niet op tijd, dan kunnen wij niet garanderen dat een en ander voor de tentamenperiode is geregeld. Houd hierbij de volgende deadlines in de gaten:


    Voor blok 1: 27 september 2024
    Voor blok 2: 6 december 2024
    Voor blok 3: 28 februari 2025
    Voor blok 4: 9 mei 2025

    Tentamenvoorziening aanvragen

    1. Zorg dat je een adviesbrief krijgt van een studentendecaan. Indien je een voorziening nodig hebt voor een korte periode dan kun je deze stap overslaan (bijvoorbeeld een arm in het gips). Soms zal het nodig zijn dat je hiervoor een afspraak maakt met een studentendecaan en soms kan je aanvraag digitaal worden afgehandeld. De juiste procedure kun je vinden via de informatietool.

    2. Zodra je het advies van de studentendecaan hebt of als je voor de bovenstaande deadline geen advies kunt overleggen, meld je je voor die deadline bij de
    studieadviseur via het aanvraagformulier tentamenvoorzieningen. Het advies van de studentendecaan of – als je dat nog niet hebt – een verklaring van een deskundige – stuur je mee.

    Tentamen afleggen

    Je ontvangt uiterlijk een week voor de tentamenperiode bericht over de gang van zaken rondom de tentamenvoorzieningen. Als je deze mail niet krijgt, neem dan direct contact op
    met
    voorzieningen-rechten rug.nl

    Het organiseren van tentamenvoorzieningen is arbeidsintensief! Daarom moet je je – als je een tentamen waarvoor je je hebt aangemeld niet aflegt – uiterlijk de dag voor het tentamen afmelden via het secretariaat van de
    vakgroep. Als je het tentamen in een aparte ruimte van DOS aflegt, meld je dan uiterlijk op de dag van het tentamen af bij de afdeling Voorzieningen (zie akkoordbrief van de Examencommissie). Doe je tentamen bij DOS en kom je zonder afmelden niet naar het tentamen, dan krijg je een waarschuwing. Bij een tweede afwezigheid zonder afmelding vervalt de toegekende tentamenvoorziening. Houd hier dus rekening mee!

    Laatst gewijzigd op 05-06-2024


     
  • Careers Services Law

    Careers Services Law

    Bij Careers Services Law (CSL) kun je terecht voor persoonlijk advies en begeleiding op het gebied van stages en werk. Gedurende het studiejaar organiseert CSL diverse workshops en voorlichtingen die je verder helpen bij je loopbaankeuze en toetreding tot de arbeidsmarkt na de studie.

    Jouw loopbaan begint immers niet pas ná de studie, maar al tijdens de studie. Op de website van Career Services Law vind je diverse informatie over de beroepsmogelijkheden en de weg om daar te komen. De loopbaanplanner biedt daarbij ondersteuning. Daarnaast vind je informatie over stages, studeren in het buitenland, het toepassen van Recht in de Praktijk, career events, competenties en de studieverenigingen.

    Al deze mogelijkheden bieden je de kans om nu al te werken aan je competenties zodat je je straks kan onderscheiden op de arbeidsmarkt.


    Kijk op de website van Careers Services Law voor meer informatie.

    CareerConNEXT

    In de Student Portal in de derde tab Career staat de database Gradleaders Career Center waarin alle banen en stages terug te vinden zijn die aan de universiteit en faculteit worden aangeboden. Tevens staat hier het volledige aanbod van career events en workshops op het gebied van sollicitatievaardigheden.

    Going Global

    In de Student Portal, tablad Career vind je Going Global. Dit is een platform waarinstages en banen in diverse landen, waaronder ook Nederland terug te vinden zijn. Net als allerlei gidsen en brochures met informatie over solliciteren in andere landen.

    Meer weten?

    Heb je vragen omtrent je (studie) carrière, stagemogelijkheden, carrièretwijfels etc., stuur dan een mailtje naar csl@rug.nl

    Laatst gewijzigd 10-06-2024


  • Nationale Studenten Enquête

    Wat is de NSE

    Elk jaar, in januari, gaat de Nationale Studenten Enquête weer van start. Deze enquête is een van de mogelijkheden om feedback te geven op het onderwijs aan onze faculteit. Voor de faculteit is deze feedback erg belangrijk om verbeteringen door te kunnen voeren. We vertellen je graag wat we gedaan hebben en doen met de ontvangen feedback.

    Zo is in eerdere enquêtes aangegeven dat:

    • Studenten meer aandacht willen voor het opdoen van vaardigheden voor de beroepspraktijk.
      Mede daarom hebben we het verplichte vak Recht in Praktijk opgenomen in onze masteropleidingen. Studenten kunnen deze ruimte gebruiken voor bijvoorbeeld een stage, advieswerk in een rechtswinkel of het meedoen aan pleitwedstrijden, masterclasses, etc. Daarnaast is dit jaar het Groninger Centrum voor Juridische Vaardigheden opgericht. Dit centrum ontwikkelt aanvullend onderwijsmateriaal gericht op het ondersteunen van studenten bij het verkrijgen en versterken van hun juridische vaardigheden.

    • Studenten de aansluiting met de beroepspraktijk voor verbetering vatbaar vinden.
      Mede hierdoor worden er vanuit
      Careers Services Law veel carrière-evenementen georganiseerd zoals de Rechten Carrière Weken, BAANBREAKING en de Stagevoorlichting. Ook is een Learning Community voor stagelopers opgezet, kunnen individuele loopbaangesprekken plaatsvinden met de facultaire loopbaancoach en worden diverse gastcolleges gegeven door professionals vanuit de juridische beroepspraktijk.

    • Studenten de samenwerking met anderen willen versterken.
      Dit is onder andere een punt van aandacht geworden in ons bachelor afsluitende project: de Studentenrechtbank. Peerfeedback, waarbij studenten met elkaar in gesprek gaan aan de hand van gedetailleerd commentaar over elkaars werk, is hier sinds dit jaar een onderdeel van geworden.

    • Studenten ons toets- en beoordelingsbeleid voor verbetering vatbaar vinden.
      Studenten gaven aan het fijn te vinden om meer feedback op o.a. papers te ontvangen. Bij de papertoetsing is daarom een nieuwe vorm geïntroduceerd: feedback-paper. Wanneer deze vorm wordt gehanteerd krijgt de student minimaal één keer feedback op de conceptversie van de paper. Bij de uitvoering van het nieuwe toetsbeleid zijn meer mogelijkheden voor informele toetsmomenten waarin feedback wordt verwacht.

    Tot slot

    • Om (grote) masteropleidingen en het tweede jaar van de bachelor minder anoniem te maken organiseren we sinds een paar jaar de Master & Bachelor Kick-off bijeenkomsten waarin nieuwe studenten kennismaken met medestudenten en docenten.
    • In vergelijking met vorig jaar is in 2022 met name de studiebegeleiding hoger beoordeeld. Het aantal studieadviseurs dat bij onze faculteit werkzaam is in de afgelopen jaren dan ook flink uitgebreid. Ook is er de mogelijkheid om via een online-afsprakensysteem een afspraak te maken (voor de Nederlandstalige student).


    Laatst gewijzigd op 17-01-2023


  • Groninger Centrum voor Juridische Vaardigheden (GCJV)

View this page in: English