Beurs voor VR-brillen waarmee kinderen leren over klimaatverandering in het poolgebied
Dr. Maarten Loonen, universitair hoofddocent Arctische Ecologie aan de Faculteit der Letteren, heeft een beurs voor wetenschapscommunicatie toegewezen gekregen van de Nationale Wetenschapschapsagenda (NWA). De beurs van € 45.000 maakt het mogelijk om basisscholen die deelnemen aan het lesprogramma Arctic Explorer te voorzien van virtual-reality-brillen waarmee kinderen 360-graden-video’s van het poolgebied kunnen kijken. Het lesprogramma over klimaatverandering is bedoeld voor kinderen in de hoogste klassen van de basisschool.
Tekst: Marjolein te Winkel
Klimaatverandering is een moeilijk communiceerbaar probleem. Het vindt plaats over een lange tijdspanne, is complex en is vaak alleen zichtbaar op plaatsen ver weg, zoals het poolgebied. Toch heeft klimaatverandering ook voor Nederland een grote impact en is dit een zeer actueel onderwerp in het klaslokaal.
Op expeditie in het poolgebied
Het lesprogramma Arctic Explorer geeft kinderen de kans om zelf onderzoek te doen naar klimaatverandering. Met de VR-brillen en de 360-graden-video’s kunnen leerlingen zelf op expeditie in het poolgebied. Ze zien met eigen ogen wat er op dit moment gebeurt met het ijs, de gletsjers en de dieren, en ontdekken wat ze kunnen doen om dit prachtige gebied te redden. De video’s zijn onderdeel van een lespakket over klimaatverandering. In een reeks lessen leren kinderen over de thema’s expeditie & onderzoek, dieren, ijs, klimaat & kou en klimaatactie in de eigen omgeving.
Wetenschappelijke expeditie
De beelden voor de 360-graden-video’s zijn gemaakt op Spitsbergen tijdens de SEES-expeditie die in de zomer van 2022 plaatsvond, onder leiding van Maarten Loonen. Tijdens de wetenschappelijke expeditie is interdisciplinair onderzoek gedaan naar de invloeden van klimaatverandering op en rond het eiland Edgeøya, Svalbard. Dit eiland, midden in het arctische gebied, wordt zwaar beïnvloed door de stijgende temperaturen ten gevolge van klimaatverandering. Poolonderzoeker Loonen doet al meer dan 30 jaar onderzoek op Spitsbergen naar het gedrag van trekvogels en veranderingen in hun broedgebied.
Over het Arctic Explorer
Met de beurs van NWA kunnen in het schooljaar 2022 - 2023 10.000 kinderen in Nederland het lesprogramma van Arctic Explorer volgen. De lesprogramma’s zijn gemaakt door de stichting arcticexplorer, dat zich inzet voor klimaateducatie in Nederland. Voor de ontwikkeling van het lesprogramma werkte de stichting samen partners uitgeverij Malmberg & Prowise, eductieleverancier Heutink, communicatiespecialisten Emotion en inhoudsspecialisten het Wereld Natuur Fonds en het Arctisch Centrum van deRijksuniversiteit. Ga voor meer informatie over het lespakket naar de website van Arctic Explorer.
Over NWA
De Nationale Wetenschapsagenda is een programma van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, gericht op samenwerken aan het welzijn en de welvaart van Nederland, nu en in de toekomst. Wetenschapscommunicatie en Outreach is een onderdeel van de NWA en heeft tot doel Nederlanders bekend te maken met het belang van wetenschap voor ons dagelijks leven.
Laatst gewijzigd: | 02 mei 2024 14:21 |
Meer nieuws
-
30 januari 2025
RUG-onderzoek naar extremisme in IJsselland
Hoewel extremisme in IJsselland een beperkt fenomeen is, moet het vanwege het dynamische en veelzijdige karakter en recente maatschappelijke ontwikkelingen serieus worden genomen door bestuurders en professionals. Dat concludeert een...
-
28 januari 2025
Online èn offline spelen belangrijk voor de ontwikkeling van digitale geletterdheid bij kinderen
Kinderen tussen de 8 en 12 jaar kunnen het best spelenderwijs hun digitale geletterdheid ontwikkelen. Dat kan zowel offline als online gebeuren. Digitale media-activiteiten van kinderen, zoals het bekijken van onlinevideo’s of gamen, lijken op...
-
28 januari 2025
Artistieke ambassadeurs: het maken van kunst als onderzoeksmethode
Schilderen, schrijven, theater maken – het zijn geen activiteiten waar je als eerste aan denkt bij wetenschappelijk onderzoek. Toch is dit mogelijk aan de Rijksuniversiteit Groningen.