NWO subsidie voor onderzoeksprogramma naar digitale geletterdheid
Meer dan 4 miljoen Nederlanders kunnen digitaal onvoldoende meekomen om te participeren in de digitale samenleving. Prof. Marcel Broersma, dr. Joëlle Swart en dr. Anna van Cauwenberge, allen verbonden aan het Centre for Media and Journalism Studies, ontvangen een onderzoekssubsidie van NWO om de komende 5 jaar te onderzoeken welke individuele, sociale en technologische factoren ontwikkeling van digitale geletterdheid stimuleren en verhinderen.
Of het gaat om het beoordelen van nieuws en informatie of communicatie met de overheid: digitale geletterdheid is essentieel om te participeren in de samenleving. Om te voorkomen dat grote groepen Nederlanders worden buitengesloten, is meer onderzoek nodig.
Dit project onderzoekt specifiek twee groepen. Samen met de SKSG wordt onderzocht hoe kinderen van acht tot twaalf jaar mediagewoontes en digitale geletterdheid ontwikkelen in de context van opvang, onderwijs en het gezin. Daarnaast wordt onderzoek gedaan naar de belemmeringen die laaggeletterde volwassenen ondervinden. Dit gebeurt samen met de Koninklijke Bibliotheek, Biblionet Groningen en het Alfa College. Ook het Ministerie van Binnenlandse Zaken steunt het onderzoeksprogramma dat meer inzicht zal bieden hoe digitale inclusie kan worden bevorderd.
Marcel Broersma: “Samen met onze partners zullen we een wetenschappelijke basis leggen om strategieën te ontwikkelen om digitale geletterdheid te bevorderen. Dat is belangrijk omdat de samenleving steeds digitaler wordt. Om te voorkomen dat burgers buiten spel komen te staan, moeten we dit belangrijke maatschappelijke vraagstuk oplossen.”
Het onderzoek sluit aan bij de projecten die worden gedaan binnen de Digital Literacy Coalition. Dit samenwerkingsverband van 19 kennis- en onderwijsinstellingen, overheden, maatschappelijke organisaties en bedrijven wil van Groningen in 2025 de meest digitaal geletterde stad en provincie van Nederland maken.
Meer informatie: prof. Marcel Broersma, m.j.broersma rug.nl
Laatst gewijzigd: | 11 februari 2020 11:22 |
Meer nieuws
-
30 januari 2025
RUG-onderzoek naar extremisme in IJsselland
Hoewel extremisme in IJsselland een beperkt fenomeen is, moet het vanwege het dynamische en veelzijdige karakter en recente maatschappelijke ontwikkelingen serieus worden genomen door bestuurders en professionals. Dat concludeert een...
-
28 januari 2025
Online èn offline spelen belangrijk voor de ontwikkeling van digitale geletterdheid bij kinderen
Kinderen tussen de 8 en 12 jaar kunnen het best spelenderwijs hun digitale geletterdheid ontwikkelen. Dat kan zowel offline als online gebeuren. Digitale media-activiteiten van kinderen, zoals het bekijken van onlinevideo’s of gamen, lijken op...
-
28 januari 2025
Artistieke ambassadeurs: het maken van kunst als onderzoeksmethode
Schilderen, schrijven, theater maken – het zijn geen activiteiten waar je als eerste aan denkt bij wetenschappelijk onderzoek. Toch is dit mogelijk aan de Rijksuniversiteit Groningen.