Twee NWO-subsidies voor geesteswetenschappen
NWO Geesteswetenschappen heeft aan twee onderzoeksteams van de RUG financiering toegekend vanuit de Vrije competitie geesteswetenschappen. Via de Vrije competitie is financiering beschikbaar voor de beste geesteswetenschappelijke onderzoeksvoorstellen, zonder thematische randvoorwaarden.
De Vrije Competitie financiert projecten die uit minimaal twee deelprojecten bestaan met een duidelijke onderlinge samenhang. Per project wordt maximaal € 750.000 toegekend.
In totaal werden zes voorstellen gehonoreerd, waarvan twee van de RUG. Het gaat om:
Mekka: 'Magischer dan Disneyland'
Dr. Marjo Buitelaar, Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschappen
Mekka wordt steeds populairder als reisbestemming voor moslims. De onderzoekers gaan bestuderen hoe gebruiken rond de bedevaart naar Mekka zich als gevolg van globalisering en modernisering ontwikkelen, en welke betekenis de pelgrimstocht tegenwoordig heeft voor de religiositeit en meervoudige identiteit van vooral Marokkaanse en Nederlandse moslims.
Religieuze leescultuur in middeleeuwse steden
Dr. Sabrina Corbellini en prof.dr. B. Bart Ramakers, Faculteit der Letteren
In de vijftiende eeuw konden steeds meer stadsbewoners lezen. Zij lazen vooral religieuze teksten, die ze gingen verzamelen en weer opnieuw verspreiden. Een team van vijf onderzoekers gaat deze rijke leescultuur in kaart brengen, door bestudering van actieve leeshoudingen, netwerken van lezers en plaatsen waar teksten bewaard en uitgewisseld werden.
Laatst gewijzigd: | 17 september 2021 11:21 |
Meer nieuws
-
30 januari 2025
RUG-onderzoek naar extremisme in IJsselland
Hoewel extremisme in IJsselland een beperkt fenomeen is, moet het vanwege het dynamische en veelzijdige karakter en recente maatschappelijke ontwikkelingen serieus worden genomen door bestuurders en professionals. Dat concludeert een...
-
28 januari 2025
Online èn offline spelen belangrijk voor de ontwikkeling van digitale geletterdheid bij kinderen
Kinderen tussen de 8 en 12 jaar kunnen het best spelenderwijs hun digitale geletterdheid ontwikkelen. Dat kan zowel offline als online gebeuren. Digitale media-activiteiten van kinderen, zoals het bekijken van onlinevideo’s of gamen, lijken op...
-
28 januari 2025
Artistieke ambassadeurs: het maken van kunst als onderzoeksmethode
Schilderen, schrijven, theater maken – het zijn geen activiteiten waar je als eerste aan denkt bij wetenschappelijk onderzoek. Toch is dit mogelijk aan de Rijksuniversiteit Groningen.