Jij wilt het onderwijs verbeteren door vernieuwingen door te voeren en handvatten te bieden. Hoe weet je of leerlingen beter gaan leren door een innovatie of interventie? Hoe zorg je ervoor dat het implementatieproces goed verloopt?
Je kunt deze opleiding ook in voltijd volgen.
Geheel van onderwijswetenschappen: Deze track geeft een breed beeld van Onderwijswetenschappen. We kijken op klas-, organisatie- en landelijk niveau naar onderwijsvernieuwingen. Ben je daarnaast geïnteresseerd in het werken aan vraagstukken uit de praktijk en in onderzoek doen, dan zit je in Groningen goed!
Reflecteren op micro-, meso- en macroniveau: Je reflecteert op allerlei onderwijsvernieuwingen en leert om onderwijsproblemen goed te doorgronden. Je zoomt daarbij steeds in en uit: van microniveau (de klas) naar mesoniveau (de onderwijsorganisatie) en macroniveau (landelijke wetgeving), en weer terug. Je bevindt je ‘tussen deelname en distantie’, begrippen afkomstig van Leon van Gelder, een van de grondleggers van de onderwijskunde. Deelname staat voor betrokkenheid bij de onderwijspraktijk en onderwijsbeleid. Dit betekent dat de vraagstukken die centraal staan direct of indirect gericht zijn op het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. Distantie staat voor een kritische wetenschappelijke reflectie, een helikopterview waardoor je kritisch kunt beschouwen of een innovatie meerwaarde heeft.
Een deeltijd variant van twee jaar wordt aangeboden voor werkende studenten.
De track Onderwijsinnovatie bestaat uit vier inhoudelijke vakken, een methodologievak, een keuzevak, een stage en een masterthesis. In onze vakken maken we regelmatig gebruik van casuïstiek die actueel en relevant is. Dat doen we onder meer door studenten te vragen cases in te brengen vanuit hun eigen (les)praktijk. De inhoudelijke vakken gaan over onderwijsinnovaties en -verbetering op micro-, meso- en macroniveau.
We hebben een uitgebreide vacaturebank met een grote diversiteit aan organisaties die interessante stages bieden waar je uit kunt kiezen. Zoals scholen, Defensie, gemeenten, Inspectie van het Onderwijs, Cito, educatieve uitgeverijen en het ministerie van OCW.
Semesters | ||||
---|---|---|---|---|
VakkenVakkencatalogus > | 1a | 1b | 2a | 2b |
Keuzevak, bijvoorbeeld Student Diversity in the Inclusive Classroom (5 EC, facultatief) | ||||
*Methods and Techniques for Evaluation research (5 EC) | ||||
Onderwijsinnovatie en Onderwijsverbetering (5 EC) | ||||
Professionalisering en onderwijsbehoeften (5 EC) | ||||
Onderwijsorganisation and Management (5 EC) | ||||
Onderwijsbeleid (5 EC) |
Semesters | ||||
---|---|---|---|---|
VakkenVakkencatalogus > | 1a | 1b | 2a | 2b |
*Masterthesis (20 EC) | ||||
*Stage (10 EC) |
Cursussen gemarkeerd met * worden in het Engels aangeboden, omdat ze ook onderdeel zijn van het Learning in Interaction programma. Colleges staan geroosterd op maandag en woensdag.
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Opleiding tot leraar Basisonderwijs | Alle HBO instellingen |
Via een pre-master Extra informatie:Je hebt een premaster nodig. Kijk op https://spo-groningen.nl/opleidingen/schakelprogrammas-premasters/ |
Opleiding tot Leraar van de eerste graad in Lichamelijke Opvoeding | Alle HBO instellingen |
Via een pre-master Extra informatie:Dit geldt ook voor alle andere tweedegraads hbo-lerarenopleidingen. Je hebt een premaster nodig. Kijk op https://spo-groningen.nl/opleidingen/schakelprogrammas-premasters/ |
Pedagogiek | Alle HBO instellingen |
Via een pre-master van maximaal Je hebt een premaster nodig. Kijk op https://spo-groningen.nl/opleidingen/schakelprogrammas-premasters/ |
Toegepaste Psychologie | Alle HBO instellingen |
Via een pre-master van maximaal Je hebt een premaster nodig. Kijk op https://spo-groningen.nl/opleidingen/schakelprogrammas-premasters/ |
Social Work | Alle HBO instellingen |
Via een pre-master Extra informatie:Hierbij hoort het uitstroomprofiel: Jeugd |
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Academische opleiding leraar basisonderwijs | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:De toelatingscommissie beoordeelt of je met jouw diploma toelaatbaar bent. |
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Pedagogische Wetenschappen | Rijksuniversiteit Groningen | Drempelloze toelating |
Psychologie | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:De toelatingscommissie beoordeelt of je met jouw diploma toelaatbaar bent. |
Sociologie | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:De toelatingscommissie beoordeelt of je met jouw diploma toelaatbaar bent. |
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
vooropleiding |
Bachelor Pedagogische Wetenschappen, voor andere vooropleidingen kijk onder 'Doorstroommogelijkheden' |
(motivatie-)brief |
Heb je geen bachelor Pedagogische Wetenschappen, maar een vooropleiding die onder 'Doorstroommogelijkheden' vermeld staat? Dien dan een toelatingsverzoek (met een kopie van diploma en vakkenlijst) in via https://www.rug.nl/gmw/pedagogical-and-educational-sciences/education/master/aanvraag-toelating-master-pedok |
overige toelatingseisen |
Neem contact op voor meer inlichtingen over:
|
RUG studenten Pedagogische Wetenschappen bachelor melden zich aan via studielink.
Alle andere studenten dienen een toelatingsverzoek in bij de toelatingscommissie.
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 01 juni 2025 | 01 september 2025 |
Nationaliteit | Jaar | Kosten | Vorm |
---|---|---|---|
EU/EER | 2024-2025 | € 1863 | deeltijd |
EU/EER | 2025-2026 | € 1914 | deeltijd |
Praktische informatie voor:
Ons onderzoek wordt uitgevoerd binnen het Groningse Instituut voor Onderwijskundig Onderzoek (GION), waardoor er een goede aansluiting is tussen het onderzoek dat we doen en het onderwijs dat we geven. Dit betekent dat jouw onderzoeksproject (Masterthese) wordt begeleid door onderzoekers die actief zijn in het onderzoeksveld en dat je project nauw verbonden zal zijn met een groter onderzoeksinitiatief.
Voorbeelden van actueel onderzoek vind je op de GION-webpagina's.
prof. dr. Hanke Korpershoek: expertise
| projecten
| onderwijs
dr. Ralf Maslowksi: expertise | projecten | onderwijs
dr. Jolien Mouw: expertise
| projecten
| onderwijs
dr. Lieneke Ritzema: profiel | onderzoek
| onderwijs
Dit zijn een aantal voorbeelden van thesis onderwerpen die in de afgelopen jaren zijn gebruikt:
-
Leiderschapspraktijken van schoolleiders
-
Invloed van SES, geslacht, etniciteit en prestatiemotivatie op het
schooladvies.
- Voorspellende waarde van het schooladvies en de centrale
eindtoets
- Attitudes van niet-academische leerkrachten tegenover academische
leerkrachte
- Commitment van startende docenten
- Studiekeuze van vmbo-jongeren uit gezinnen met een
migratieachtergrond
- Mindset en feedback in het primair onderwijs
- Klassenmanagement bevorderen door Virtual Reality
- Meten van schooleffectiviteit in het basisonderwijs
- Burnoutsymptomen onder leerkrachten
- Zelfregulerende vaardigheden van groep 8 leerlingen
- Achterblijvende leerprestaties bij begrijpend lezen
- Stress en bevlogenheid van leerkrachten in het primair
onderwijs
Je krijgt een stukje verdieping, waardoor je steeds meer verbanden gaat zien.
Ik loop momenteel stage bij de lerarenopleiding van de RUG.
Ik vind het heel belangrijk om de onderwijswetenschap te koppelen aan de onderwijspraktijk.
Hoe meet je de kwaliteit van het onderwijs? Daarover discussiëren we met studenten
In het onderwijsveld heb je constant te maken met vernieuwingen en ideeën over hoe het onderwijs anders en beter moet. Zoals meer autonomie, gepersonaliseerd leren, een nieuw leesproject of een concept als meervoudige intelligentie. Wat hebben leerlingen hier aan? Welk bewijs is er dat zij er beter door gaan leren? Dat zijn centrale vragen bij onze mastertrack Onderwijsinnovatie.
Je krijgt een diep theoretisch inzicht in hoe leren werkt in interactie met andere mensen, artefacts en met jezelf
Tot 4 vwo was ik een goede leerling die achten en negens haalde. Toen kwam de tweede fase met het studiehuis. Het idee was dat leerlingen daardoor zelfregulerend zouden gaan leren. Het gevolg was dat mijn cijfers voor de exacte vakken in een vrije val belandden en ik met de hakken over de sloot slaagde.
Bij de Bacheloropleiding Pedagogische Wetenschappen is veel aandacht voor studiebegeleiding. Er zijn binnen de opleiding meerdere studieadviseurs. Bij hen kun je terecht als aankomend student, student, of voormalig student van opleidingen bij de faculteit GMW.