Skip to ContentSkip to Navigation
Onderwijs Master en PhD opleidingen Onderwijswetenschappen Onderwijsinnovatie
Header image Onderwijsinnovatie

Onderwijsinnovatie

Jij wilt het onderwijs verbeteren door vernieuwingen door te voeren en handvatten te bieden. Hoe weet je of leerlingen beter gaan leren door een innovatie of interventie? Hoe zorg je ervoor dat het implementatieproces goed verloopt?

De mastertrack Onderwijsinnovatie leidt jou op tot Onderwijskundige, een kritische onderwijsvernieuwer met academische vaardigheden en kennis die nieuwe ontwikkelingen en interventies op waarde weet te schatten en deze kan omzetten naar de praktijk. Je hebt goed zicht op hoe het implementatie- en evaluatieproces van onderwijsinnovaties verloopt en welke factoren hierop van invloed kunnen zijn.

Onze master is een van de weinige masters die zowel op klas-, organisatie- als landelijk niveau kijkt naar onderwijsvernieuwingen. Je verdiept je in onderwerpen als onderwijskwaliteit, management & leiderschap in een organisatie en onderwijsbeleid & onderwijswetgeving. Daarnaast kun je kiezen voor onderwerpen als diversiteit in de klas. Dit maakt dat jij straks breed opgeleid en inzetbaar bent.

Wil je meebouwen aan het onderwijs van de toekomst? Werk jij tijdens een stage graag aan vraagstukken uit de onderwijspraktijk? En ben je geïnteresseerd in onderzoek doen en in een leven lang leren? Dan verwelkomen we je graag!

Je kunt deze opleiding ook in deeltijd volgen.

Feiten & Cijfers
Titel/Graad
MSc in Onderwijswetenschappen
Type opleiding
Master
Duur
12 maanden (60 ECTS)
Croho code
60099
Voertaal
Nederlands
Start
Februari, September
Faculteit
Gedrags- en maatschappijwetenschappen
Waarom dit programma in Groningen?
  • Empirisch-analytische basis: Wat heeft een leerling aan alle onderwijsinnovaties? Daar ligt onze focus. Je leert onderzoek doen vanuit een empirisch-analytische benadering: wat, hoe en waarom werkt iets in het onderwijs?
  • Kleinschalige opleiding: We zijn een kleine opleiding. De docenten zijn heel toegankelijk en verschillende collegevormen (hoor- en werkcolleges) met veel interactie zijn mogelijk.
  • Geheel van onderwijswetenschappen: Deze track geeft een breed beeld van Onderwijswetenschappen. We kijken op klas-, organisatie- en landelijk niveau naar onderwijsvernieuwingen. Ben je daarnaast geïnteresseerd in het werken aan vraagstukken uit de praktijk en in onderzoek doen, dan zit je in Groningen goed!

  • Reflecteren op micro-, meso- en macroniveau: Je reflecteert op allerlei onderwijsvernieuwingen en leert om onderwijsproblemen goed te doorgronden. Je zoomt daarbij steeds in en uit: van microniveau (de klas) naar mesoniveau (de onderwijsorganisatie) en macroniveau (landelijke wetgeving), en weer terug. Je bevindt je ‘tussen deelname en distantie’, begrippen afkomstig van Leon van Gelder, een van de grondleggers van de onderwijskunde. Deelname staat voor betrokkenheid bij de onderwijspraktijk en onderwijsbeleid. Dit betekent dat de vraagstukken die centraal staan direct of indirect gericht zijn op het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. Distantie staat voor een kritische wetenschappelijke reflectie, een helikopterview waardoor je kritisch kunt beschouwen of een innovatie meerwaarde heeft.

  • Een deeltijd variant van twee jaar wordt aangeboden voor werkende studenten.

Programma

De track Onderwijsinnovatie bestaat uit vier inhoudelijke vakken, een methodologie vak, een keuzevak, een stage en een masterthesis. In onze vakken maken we regelmatig gebruik van casuïstiek die actueel en relevant is. Dat doen we onder meer door studenten te vragen cases in te brengen vanuit hun eigen (les)praktijk. De inhoudelijke vakken gaan over onderwijsinnovaties en -verbetering op micro-, meso- en macroniveau.

Vier inhoudelijke vakken

Het vak Onderwijsinnovatie en -verbetering staat centraal voor de gehele track.

Wat is goed onderwijsbeleid? Het vak Onderwijsbeleid gaat over hoe het landelijke beleid invloed uitoefent op het onderwijsveld.

Hoe kun je innovaties en interventies goed laten landen in een onderwijsorganisatie? Dit is een belangrijke vraag bij het vak Onderwijsorganisatie en –management.

Het vak Professionalisering en onderwijsbehoeften focust op de docent in de klas. Hoe ga je als docent om met een leven lang leren in een veranderende samenleving?

Stage

Je gaat stagelopen bij een instelling of organisatie in het onderwijsveld. Je neemt daar deel aan de reguliere activiteiten en werkt daarnaast aan een specifiek vraagstuk dat in deze instelling of organisatie actueel is. Je brengt dit vraagstuk in kaart en doet hiervan verslag.

We hebben een uitgebreide vacaturebank met een grote diversiteit aan organisaties die interessante stages bieden waar je uit kunt kiezen. Zoals scholen, Defensie, gemeenten, Inspectie van het Onderwijs, Cito, educatieve uitgeverijen en het ministerie van OCW.

Semesters
VakkenVakkencatalogus >1a1b2a2b
Keuzevak, bijvoorbeeld Student Diversity in the Classroom (5 EC, facultatief)

In this course, major theoretical, methodological, instructional and organisational advances that have occurred in the field of (special needs) education are focused upon.

*Methods and Techniques for Evaluation Research (5 EC)
Onderwijsinnovatie en Onderwijsverbetering (5 EC)

is een centraal vak voor de gehele track, en richt zich op het reflecteren op de processen en doelen van schoolverbetering en –innovatie op verschillende niveaus van de onderwijsstructuur.

*Masterthese (20 EC)

beredeneerd verslag van een afgerond wetenschappelijk onderzoek in de vorm van een experiment, een veldonderzoek, een secundaire analyse of een literatuuronderzoek.

*Stage (10 EC)

je maakt kennis met het functioneren van een onderwijsinstelling of organisatie werkzaam ten behoeve van het onderwijsveld. Je neemt deel aan reguliere activiteiten en brengt daarnaast een specifiek vraagstuk, dat binnen de betreffende instelling of organisatie actueel is, in kaart en doet hiervan verslag. Voor beschrijving van 5 EC stage: zie https://ocasys.rug.nl/current/catalog/course/PAMAOW02, voor 10 EC stage: zie https://ocasys.rug.nl/current/catalog/course/PAMAOW03

Professionalisering en onderwijsbehoeften (5 EC)

hier kijk je naar de docent in de klas, specifiek naar de vaardigheden die de docent nodig heeft in een wereld van inclusief onderwijs en een leven lang leren.

Onderwijsorganisatie en management (5 EC)

op de verschillende manieren om een school zo effectief mogelijk te organiseren

Onderwijsbeleid (5 EC)

inrichting van het onderwijsbestel, theorieën over beleidsvoering en sturing in het onderwijs

Curriculum

Cursussen gemarkeerd met * worden in het Engels aangeboden, omdat ze ook onderdeel zijn van het Learning in Interaction programma. Colleges staan geroosterd op maandag en woensdag.

Studeren in het buitenland

  • Studeren in het buitenland is niet voorzien
Toelatingseisen

Doorstroommogelijkheden

Doorstromen vanaf..

VooropleidingOrganisatieInstroom
Opleiding tot leraar BasisonderwijsAlle HBO instellingen

Via een pre-master

Extra informatie:
Opleiding tot Leraar van de eerste graad in Lichamelijke OpvoedingAlle HBO instellingen

Via een pre-master

Extra informatie:

Dit geldt ook voor alle andere tweedegraads hbo-lerarenopleidingen. Je hebt een premaster nodig. Kijk op https://spo-groningen.nl/opleidingen/schakelprogrammas-premasters/

PedagogiekAlle HBO instellingen

Via een pre-master van maximaal 60 EC

Extra informatie:
Toegepaste PsychologieAlle HBO instellingen

Via een pre-master van maximaal 60 EC

Extra informatie:
Social WorkAlle HBO instellingen

Via een pre-master

Extra informatie:

Hierbij hoort het uitstroomprofiel: Jeugd

VooropleidingOrganisatieInstroom
Pedagogische WetenschappenRijksuniversiteit GroningenDrempelloze toelating
SociologieRijksuniversiteit Groningen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

De toelatingscommissie beoordeelt of je toelaatbaar bent.

PsychologieRijksuniversiteit Groningen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

De toelatingscommissie beoordeelt of je toelaatbaar bent.

VooropleidingOrganisatieInstroom
Academische opleiding leraar basisonderwijsAlle WO instellingen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

De toelatingscommissie beoordeelt of je met jouw diploma toelaatbaar bent.

Toelatingseisen

Specifieke eisenExtra informatie
vooropleiding

Bachelor Pedagogische Wetenschappen, voor andere vooropleidingen kijk onder 'Doorstroommogelijkheden'

(motivatie-)brief

Heb je geen bachelor Pedagogische Wetenschappen, maar een vooropleiding die onder 'Doorstroommogelijkheden' vermeld staat? Dien dan een toelatingsverzoek (met een kopie van diploma en vakkenlijst) in via https://www.rug.nl/gmw/pedagogy-and-educational-sciences/education/master/aanvraag-toelating-master-pedok

overige toelatingseisen

Neem contact op voor meer inlichtingen over:

  • de toelatingsprocedure -met de toelatingscommissie via toelatingscommissie.pedok rug.nl
  • de inhoud van de tracks met de studieadviseurs via studieadvies.pedok rug.nl

Aanmeldingsprocedure

RUG studenten Pedagogische Wetenschappen bachelor melden zich aan via studielink.

Alle andere studenten dienen een toelatingsverzoek in bij de toelatingscommissie.

Inschrijvingsdeadlines

Type studentDeadlineStart opleiding
Nederlandse studenten01 juni 202501 september 2025
01 december 202501 februari 2026
Collegegeld
NationaliteitJaarKostenVorm
EU/EER2024-2025€ 2530voltijd
EU/EER2025-2026€ 2601voltijd

Praktische informatie voor:

Na je studie

Arbeidsmarkt

Het overgrote deel van onze alumni werkt in het onderwijs, maar als onderwijsinnovator kun je op veel meer plekken aan de slag. Er is veel vraag naar onderwijsprofessionals met een masterdiploma. Dit betekent dat je relatief makkelijk kunt doorstromen in- en tussen onderwijsgerelateerde instanties.

Onderwijsinnovators zijn in een breed scala van posities nodig, van curriculumontwerpers of beleidsmakers tot directeuren van basisscholen of werknemers bij een onderwijsadviesbureaus.

Career services BSS

Waar wil je na je studie aan het werk? Je kunt tijdens je studie al terecht bij Career Services van de faculteit. Zij helpen je bij het oriënteren op je loopbaan, het ontwikkelen van vaardigheden, solliciteren en een stage vinden.


Potentiële beroepen

  • Onderwijsadviseur en/of onderwijsontwikkelaar bij grote onderwijsinstellingen
  • Trainer/organisatieadviseur bij bedrijven
  • Beleidsmedewerker onderwijs bij de gemeente of overheid
  • Onderwijskundig medewerker bij onderwijsondersteunende diensten
  • Schoolleider of (adjunct-)directeur
Onderzoek

Ons onderzoek wordt uitgevoerd binnen het Groningse Instituut voor Onderwijskundig Onderzoek (GION), waardoor er een goede aansluiting is tussen het onderzoek dat we doen en het onderwijs dat we geven. Dit betekent dat jouw onderzoeksproject (Masterthese) wordt begeleid door onderzoekers die actief zijn in het onderzoeksveld en dat je project nauw verbonden zal zijn met een groter onderzoeksinitiatief.

Voorbeelden van actueel onderzoek vind je op de GION-webpagina's.

Staf Onderwijsinnovatie

prof. dr. Hanke Korpershoek: expertise | projecten | onderwijs
dr. Ralf Maslowksi: expertise | projecten | onderwijs
dr. Jolien Mouw: expertise | projecten | onderwijs
dr. Lieneke Ritzema: profiel | onderzoek | onderwijs

Thesis onderwerpen

Dit zijn een aantal voorbeelden van thesis onderwerpen die in de afgelopen jaren zijn gebruikt:

- Leiderschapspraktijken van schoolleiders
- Invloed van SES, geslacht, etniciteit en prestatiemotivatie op het schooladvies.
- Voorspellende waarde van het schooladvies en de centrale eindtoets
- Attitudes van niet-academische leerkrachten tegenover academische leerkrachte
- Commitment van startende docenten
- Studiekeuze van vmbo-jongeren uit gezinnen met een migratieachtergrond
- Mindset en feedback in het primair onderwijs
- Klassenmanagement bevorderen door Virtual Reality
- Meten van schooleffectiviteit in het basisonderwijs
- Burnoutsymptomen onder leerkrachten
- Zelfregulerende vaardigheden van groep 8 leerlingen
- Achterblijvende leerprestaties bij begrijpend lezen
- Stress en bevlogenheid van leerkrachten in het primair onderwijs

Nu aanmeldenBrochureEvenementenContact
Masterwekendiverse locatiesMeer informatie

Contact

Studieverenigingen

ODIOM

Als student van de opleidingen Pedagogische Wetenschappen, Onderwijswetenschappen, de AOLB en de schakelopleiding van Pedagogiek (SPO), kun je lid worden van ODIOM, een gezellige en actieve studievereniging.
Als lid profiteer je van korting op alle benodigde studieboeken en ontvang je tweewekelijks de nieuwsbrief. ODIOM telt ruim 800 leden en organiseert jaarlijks een breed scala aan leerzame, sportieve en sociale activiteiten, zoals gastcolleges, excursies naar pedagogische en onderwijskundige instellingen, het introductiekamp voor eerstejaars, buitenlandse reizen, borrels en feesten.
https://www.odiom.nl/
Lees meer
Studiebegeleiding

Bij de Bacheloropleiding Pedagogische Wetenschappen is veel aandacht voor studiebegeleiding. Er zijn binnen de opleiding meerdere studieadviseurs. Bij hen kun je terecht als aankomend student, student, of voormalig student van opleidingen bij de faculteit GMW.

Je kunt studieadviseurs vragen stellen over:
• de inhoud van de opleiding
• de invulling en planning van je studie
• keuzes in je studie
• inschrijvingen
• regelingen in de opleiding
• het volgen van vakken buiten je opleiding
• studeren in het buitenland

Ook voor persoonlijke ondersteuning kun je bij hen terecht.
Aarzel niet om contact op te nemen of een afspraak te maken met een van de studieadviseurs.

E-mail voor korte vragen: studieadvies.pedok rug.nl
Een afspraak maken kan via het online afsprakensysteem: https://fbss.as.me/schedule/9de94536 ,
of per telefoon via de onderwijsbalie: 050 3636301