Jij wilt het onderwijs verbeteren door vernieuwingen door te voeren en handvatten te bieden. Hoe weet je of leerlingen beter gaan leren door een innovatie of interventie? Hoe zorg je ervoor dat het implementatieproces goed verloopt?
Je kunt deze opleiding ook in deeltijd volgen.
Geheel van onderwijswetenschappen: Deze track geeft een breed beeld van Onderwijswetenschappen. We kijken op klas-, organisatie- en landelijk niveau naar onderwijsvernieuwingen. Ben je daarnaast geïnteresseerd in het werken aan vraagstukken uit de praktijk en in onderzoek doen, dan zit je in Groningen goed!
Reflecteren op micro-, meso- en macroniveau: Je reflecteert op allerlei onderwijsvernieuwingen en leert om onderwijsproblemen goed te doorgronden. Je zoomt daarbij steeds in en uit: van microniveau (de klas) naar mesoniveau (de onderwijsorganisatie) en macroniveau (landelijke wetgeving), en weer terug. Je bevindt je ‘tussen deelname en distantie’, begrippen afkomstig van Leon van Gelder, een van de grondleggers van de onderwijskunde. Deelname staat voor betrokkenheid bij de onderwijspraktijk en onderwijsbeleid. Dit betekent dat de vraagstukken die centraal staan direct of indirect gericht zijn op het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. Distantie staat voor een kritische wetenschappelijke reflectie, een helikopterview waardoor je kritisch kunt beschouwen of een innovatie meerwaarde heeft.
Een deeltijd variant van twee jaar wordt aangeboden voor werkende studenten.
De track Onderwijsinnovatie bestaat uit vier inhoudelijke vakken, een methodologie vak, een keuzevak, een stage en een masterthesis. In onze vakken maken we regelmatig gebruik van casuïstiek die actueel en relevant is. Dat doen we onder meer door studenten te vragen cases in te brengen vanuit hun eigen (les)praktijk. De inhoudelijke vakken gaan over onderwijsinnovaties en -verbetering op micro-, meso- en macroniveau.
Je gaat stagelopen bij een instelling of organisatie in het onderwijsveld. Je neemt daar deel aan de reguliere activiteiten en werkt daarnaast aan een specifiek vraagstuk dat in deze instelling of organisatie actueel is. Je brengt dit vraagstuk in kaart en doet hiervan verslag.
We hebben een uitgebreide vacaturebank met een grote diversiteit aan organisaties die interessante stages bieden waar je uit kunt kiezen. Zoals scholen, Defensie, gemeenten, Inspectie van het Onderwijs, Cito, educatieve uitgeverijen en het ministerie van OCW.
Semesters | ||||
---|---|---|---|---|
VakkenVakkencatalogus > | 1a | 1b | 2a | 2b |
Keuzevak, bijvoorbeeld Student Diversity in the Classroom (5 EC, facultatief) In this course, major theoretical, methodological, instructional and organisational advances that have occurred in the field of (special needs) education are focused upon. |
||||
*Methods and Techniques for Evaluation Research (5 EC) | ||||
Onderwijsinnovatie en Onderwijsverbetering (5 EC) is een centraal vak voor de gehele track, en richt zich op het reflecteren op de processen en doelen van schoolverbetering en –innovatie op verschillende niveaus van de onderwijsstructuur. | ||||
*Masterthese (20 EC) beredeneerd verslag van een afgerond wetenschappelijk onderzoek in de vorm van een experiment, een veldonderzoek, een secundaire analyse of een literatuuronderzoek. | ||||
*Stage (10 EC) je maakt kennis met het functioneren van een onderwijsinstelling of organisatie werkzaam ten behoeve van het onderwijsveld. Je neemt deel aan reguliere activiteiten en brengt daarnaast een specifiek vraagstuk, dat binnen de betreffende instelling of organisatie actueel is, in kaart en doet hiervan verslag. Voor beschrijving van 5 EC stage: zie https://ocasys.rug.nl/current/catalog/course/PAMAOW02, voor 10 EC stage: zie https://ocasys.rug.nl/current/catalog/course/PAMAOW03 | ||||
Professionalisering en onderwijsbehoeften (5 EC) hier kijk je naar de docent in de klas, specifiek naar de vaardigheden die de docent nodig heeft in een wereld van inclusief onderwijs en een leven lang leren. | ||||
Onderwijsorganisatie en management (5 EC) op de verschillende manieren om een school zo effectief mogelijk te organiseren | ||||
Onderwijsbeleid (5 EC) inrichting van het onderwijsbestel, theorieën over beleidsvoering en sturing in het onderwijs |
Cursussen gemarkeerd met * worden in het Engels aangeboden, omdat ze ook onderdeel zijn van het Learning in Interaction programma. Colleges staan geroosterd op maandag en woensdag.
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Opleiding tot leraar Basisonderwijs | Alle HBO instellingen |
Via een pre-master Extra informatie:Je hebt een premaster nodig. Kijk op https://spo-groningen.nl/opleidingen/schakelprogrammas-premasters/ |
Opleiding tot Leraar van de eerste graad in Lichamelijke Opvoeding | Alle HBO instellingen |
Via een pre-master Extra informatie:Dit geldt ook voor alle andere tweedegraads hbo-lerarenopleidingen. Je hebt een premaster nodig. Kijk op https://spo-groningen.nl/opleidingen/schakelprogrammas-premasters/ |
Pedagogiek | Alle HBO instellingen |
Via een pre-master van maximaal Je hebt een premaster nodig. Kijk op https://spo-groningen.nl/opleidingen/schakelprogrammas-premasters/ |
Toegepaste Psychologie | Alle HBO instellingen |
Via een pre-master van maximaal Je hebt een premaster nodig. Kijk op https://spo-groningen.nl/opleidingen/schakelprogrammas-premasters/ |
Social Work | Alle HBO instellingen |
Via een pre-master Extra informatie:Hierbij hoort het uitstroomprofiel: Jeugd |
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Pedagogische Wetenschappen | Rijksuniversiteit Groningen | Drempelloze toelating |
Sociologie | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:De toelatingscommissie beoordeelt of je toelaatbaar bent. |
Psychologie | Rijksuniversiteit Groningen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:De toelatingscommissie beoordeelt of je toelaatbaar bent. |
Vooropleiding | Organisatie | Instroom |
---|---|---|
Academische opleiding leraar basisonderwijs | Alle WO instellingen |
Toelating onder voorwaarden Extra informatie:De toelatingscommissie beoordeelt of je met jouw diploma toelaatbaar bent. |
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
vooropleiding |
Bachelor Pedagogische Wetenschappen, voor andere vooropleidingen kijk onder 'Doorstroommogelijkheden' |
(motivatie-)brief |
Heb je geen bachelor Pedagogische Wetenschappen, maar een vooropleiding die onder 'Doorstroommogelijkheden' vermeld staat? Dien dan een toelatingsverzoek (met een kopie van diploma en vakkenlijst) in via https://www.rug.nl/gmw/pedagogy-and-educational-sciences/education/master/aanvraag-toelating-master-pedok |
overige toelatingseisen |
Neem contact op voor meer inlichtingen over:
|
RUG studenten Pedagogische Wetenschappen bachelor melden zich aan via studielink.
Alle andere studenten dienen een toelatingsverzoek in bij de toelatingscommissie.
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 01 juni 2025 | 01 september 2025 |
01 december 2025 | 01 februari 2026 |
Nationaliteit | Jaar | Kosten | Vorm |
---|---|---|---|
EU/EER | 2024-2025 | € 2530 | voltijd |
EU/EER | 2025-2026 | € 2601 | voltijd |
Praktische informatie voor:
Waar wil je na je studie aan het werk? Je kunt tijdens je studie al terecht bij Career Services van de faculteit. Zij helpen je bij het oriënteren op je loopbaan, het ontwikkelen van vaardigheden, solliciteren en een stage vinden.
Ons onderzoek wordt uitgevoerd binnen het Groningse Instituut voor Onderwijskundig Onderzoek (GION), waardoor er een goede aansluiting is tussen het onderzoek dat we doen en het onderwijs dat we geven. Dit betekent dat jouw onderzoeksproject (Masterthese) wordt begeleid door onderzoekers die actief zijn in het onderzoeksveld en dat je project nauw verbonden zal zijn met een groter onderzoeksinitiatief.
Voorbeelden van actueel onderzoek vind je op de GION-webpagina's.
prof. dr. Hanke Korpershoek: expertise | projecten
| onderwijs
dr. Ralf Maslowksi: expertise | projecten | onderwijs
dr. Jolien Mouw: expertise
| projecten
| onderwijs
dr. Lieneke Ritzema: profiel | onderzoek
| onderwijs
Dit zijn een aantal voorbeelden van thesis onderwerpen die in de afgelopen jaren zijn gebruikt:
-
Leiderschapspraktijken van schoolleiders
-
Invloed van SES, geslacht, etniciteit en prestatiemotivatie op het
schooladvies.
- Voorspellende waarde van het schooladvies en de centrale
eindtoets
- Attitudes van niet-academische leerkrachten tegenover academische
leerkrachte
- Commitment van startende docenten
- Studiekeuze van vmbo-jongeren uit gezinnen met een
migratieachtergrond
- Mindset en feedback in het primair onderwijs
- Klassenmanagement bevorderen door Virtual Reality
- Meten van schooleffectiviteit in het basisonderwijs
- Burnoutsymptomen onder leerkrachten
- Zelfregulerende vaardigheden van groep 8 leerlingen
- Achterblijvende leerprestaties bij begrijpend lezen
- Stress en bevlogenheid van leerkrachten in het primair
onderwijs
Je krijgt een stukje verdieping, waardoor je steeds meer verbanden gaat zien.
Ik loop momenteel stage bij de lerarenopleiding van de RUG.
Ik vind het heel belangrijk om de onderwijswetenschap te koppelen aan de onderwijspraktijk.
Het was heel leuk op om een bijdrage te leveren aan Noordhoff. Als je iets doet wat je zelf heel leuk vindt, kun je ook echt iets bieden aan een bedrijf.
Je krijgt een diep theoretisch inzicht in hoe leren werkt in interactie met andere mensen, artefacts en met jezelf
Tot 4 vwo was ik een goede leerling die achten en negens haalde. Toen kwam de tweede fase met het studiehuis. Het idee was dat leerlingen daardoor zelfregulerend zouden gaan leren. Het gevolg was dat mijn cijfers voor de exacte vakken in een vrije val belandden en ik met de hakken over de sloot slaagde.
Hoe meet je de kwaliteit van het onderwijs? Daarover discussiëren we met studenten
In het onderwijsveld heb je constant te maken met vernieuwingen en ideeën over hoe het onderwijs anders en beter moet. Zoals meer autonomie, gepersonaliseerd leren, een nieuw leesproject of een concept als meervoudige intelligentie. Wat hebben leerlingen hier aan? Welk bewijs is er dat zij er beter door gaan leren? Dat zijn centrale vragen bij onze mastertrack Onderwijsinnovatie.
Bij de Bacheloropleiding Pedagogische Wetenschappen is veel aandacht voor studiebegeleiding. Er zijn binnen de opleiding meerdere studieadviseurs. Bij hen kun je terecht als aankomend student, student, of voormalig student van opleidingen bij de faculteit GMW.