Skip to ContentSkip to Navigation
Universiteitsbibliotheek
Universiteitsbibliotheek Meer erfgoed Tentoonstelling: Dear reader. Don't read

Tentoonstelling per verdieping

Overzicht tentoonstelling Dear reader. Don’t read. Het boek als kunstwerk - UB Binnenstad

De tentoonstelling in de Universiteitsbibliotheek laat aan de hand van thema's over vier verdiepingen van het gebouw verschillende aspecten van het conceptuele kunstenaarsboek van de jaren '60 tot en met de jaren '80 zien. Het hart van de tentoonstelling bevindt zich op de derde verdieping.


DERDE VERDIEPING: Verschillende vormen conceptuele kunstenaarsboeken

In het trappenhuis en in de koffiekamer op de derde verdieping staat het conceptuele kunstenaarsboek in verschillende vormen centraal. Eeuwenoude begrippen die kunstenaars hanteren komen hier in nieuwe gedaante naar voren. Net zoals de elementen kleur, vorm, lijn, formaat en materiaal die gebruikt worden om een schilderij of een beeldhouwwerk op te bouwen, maken conceptuele kunstenaars ook gebruik van beeldende elementen om de beschouwer visueel te betrekken bij het kunstwerk. In de grote vitrine bij de afdeling Bijzondere Collecties zijn boeken van de Mexicaanse kunstenaar Ulises Carrión te zien. Hij was een van de voortrekkers van het conceptuele kunstenaarsboek. De werken van deze kunstenaar zijn afkomstig uit particuliere collecties en het Groninger Museum.

Ed Ruscha: Coloured People, 1972
Ed Ruscha: Coloured People, 1972

Wandvitrine Bijzondere Collecties (trappenhuis):

Ulises Carrión (boeken uit een particuliere collectie, collectie De Appel Amsterdam en collectie van het Groninger Museum)

  • Tell me what sort of wall paper your room has and I will tell you who you are, 1973
  • Arguments, 1973
  • The Muxlows, 1978

Tafelvitrines (trappenhuis): Ed Ruscha, Stanley Brouwn en Sol LeWitt

Tafelvitrine 1: Ed Ruscha

  • Twentysix gasoline stations, 1962
  • Various small fires and milk, 1964
  • Some Los Angeles apartments, 1965
  • Every Building on the Sunset Strip, 1966
  • Thirty-four parking lots, 1967
  • Royal road test, 1967
  • Nine swimming poles and a broken glass, 1968
  • Business cards, 1968
  • Crackers, 1969
  • Real Estate Opportunities , 1970
  • A few palm trees, 1971
  • Records, 1971
  • Dutch Details, 1971
  • Colored People, 1972
  • More information

Tafelvitrine 2: Stanley Brouwn en Sol LeWitt

Stanley Brouwn

  • Steps, 1971
  • Stanley Brouwn (Van Abbemuseum), 1976
  • 100 mm - 878 mm, 1978
  • One distance, 1981
  • Stanley Brouwn (Van Abbemuseum), 1997
  • Stanley Brouwn (Van Abbemuseum), 2005
  • More information

Sol LeWitt

  • 49 three-part variations using three different kind of cubes (1967-68), 1969
  • The location of eight points, 1974
  • The location of lines, 1974
  • The location of straight, not-straight & broken lines and all their combinations, 1976
Michael Snow: Cover to Cover, 1975
Michael Snow: Cover to Cover, 1975

Vitrines boven tafelvitrines (trappenhuis): Gilbert & George en Michael Snow

Gilbert & George

  • The paintings (with us in nature), 1971
  • George and Gilbert : the living sculptors (Australian visit), 1973
  • Dark Shadow, 1976

Michael Snow

  • Cover to cover, 1975

Vitrines koffiekamer John Baldessari, Daniel Buren

John Baldessari

  • Ingres and other parables, 1972
  • Choosing: Green Beans, 1972

Daniel Buren

  • Halifax: 7 days - 6 placements - 7 colors, 1974
  • Essai hétéroclite , 1981

VIERDE VERDIEPING: Gebruik van taal

In de koffiekamer van de vierde verdieping van het gebouw draait het om het gebruik van taal in de boeken. Conceptuele kunstenaarsboeken bevatten vaak teksten die een situatie of gebeurtenis in gedachten bij de lezer oproepen door middel van instructies, notities en omschrijvingen. Woorden en zinnen, handgeschreven of getypt, drukken het denken van de kunstenaar op verschillende manieren uit.

Gilbert & George: Dark Shadow, 1976
Gilbert & George: Dark Shadow, 1976

Vitrines koffiekamer

Jospeh Kosuth, Lawrence Weiner, Marcel Broodthaers, Robert Barry, Hanne Darboven, Hetty Huisman

Joseph Kosuth

  • Function, Funzione, Funcion, Fonction, Funktion,1970
  • Teksten/textes, 1976

Lawrence Weiner

  • Once upon a time, 1973
  • 8 Arbeiten von Lawrence Weiner, 1973
  • Auf ein vernunftiges Ende zu, 1975
  • Various manners with various things, 1976
  • Meer informatie

Marcel Broodthaers

  • Eine Reise auf der Nordsee, 1973
  • No photographs allowed, 1975
  • L'angelus de Daumier, 1975

Robert Barry

  • All the things I know but of which I am not at the moment thinking - 1.36 pm, june 15, 1969, 1974
  • Belmont 1967, 1977

Hanne Darboven

  • Hanne Darboven: Ausstellung mit 6 Filmprojektoren nach 6 Büchern über 1968, 1969
  • Das Sehen ist nämlich auch eine Kunst, 1974

Hetty Huisman

  • In betrachtung, 1979
  • Ter bezinking, 1982
  • In verhouding, 1984

TWEEDE VERDIEPING: Land Art en fotografie

Op de tweede verdieping ligt de focus in de vitrines op Land Art en fotografie. Land Art is de kunstvorm waarin kunstenaars werk in de natuur maken door bijvoorbeeld de aanwezige takken, stenen en aarde opnieuw te ordenen of te verwijderen. Sommige Land Art-werken zijn conceptueel van aard, doordat ze alleen bestaan in de vorm van documentatie van de handelingen en gebeurtenissen in de natuur. Bijvoorbeeld de boeken van Richard Long, waarin foto's, landkaarten, woorden en tekens gezamenlijk de zichtbare overblijfselen zijn van z'n wandeltochten, en die kunstwerken op zich zijn geworden.

Vitrines koffiekamer

Artists & Photographs (Lawrence Alloway), Hamish Fulton, Richard Long, Mark Boyle, Jan Dibbets en Ger Dekkers

Lawrence Alloway

  • Artist & Photographs, 1970 (14 in totaal)

Hamish Fulton

Rchard Long

  • Inca Rock, Campfire Ash, 1974
  • The north woods, 1977

Mark Boyle

  • J.L. Locher, Mark Boyle's journey to the surface of the earth, 1978

Jan Dibbets

  • Roodborst territorium/sculptuur 1969, april-juni, Robin Redbreast's territory/sculpture 1969, april-june, 1970

Ger Dekkers

  • Plastic : 26 series of colourslides, 1978

EERSTE VERDIEPING: Sleutelfiguren

De eerste verdieping draait om sleutelfiguren als galeriehouder Seth Siegelaub en galerie Art & Project te Amsterdam. Beiden zijn erg belangrijk geweest voor de opkomst van de conceptuele kunst. Ook is een vitrine gewijd aan tentoonstellingen georganiseerd door kunsthistoricus en voormalig directeur van Museum Boijmans Van Beuningen (R'dam) en het Stedelijk Museum (A'dam), Wim Beeren. Hij was niet alleen een belangrijk figuur voor de conceptuele kunst, maar had als lector Kunstgeschiedenis van de 19de en 20ste eeuw aan de Rijksuniversiteit van Groningen ook een groot aandeel in de totstandkoming van de collectie conceptuele kunstenaarsboeken die nu in het bezit is van de Universiteitsbibliotheek Groningen.

Seth Siegelaub: Xerox Book, 1968
Seth Siegelaub: Xerox Book, 1968

Vitrines:

Art & Project Amsterdam, Seth Siegelaub

Art & Project (meerdere bulletins)

Seth Siegelaub

  • The Xerox Book, 1968
  • January 5-31 1969, 1969
  • juli augustus september, 1969
  • Meer informatie

Vitrine in de koffiekamer:

Wim Beeren en tentoonstellingen

  • Op losse schroeven: situaties en cryptostructuren, 1969
  • Live in Your Head: When attitudes become form, 1969
  • Sonsbeek '71 (twee delen), 1971
  • Sonsbeek '72 (drie delen), 1972
  • Wim Beeren, Rini Dippel, Hein van Haaren, Wim Beeren om de kunst, 2005
  • Meer informatie
Laatst gewijzigd:21 mei 2019 11:59
View this page in: English