Project ‘Cultuur in de Spiegel’ voltooid
Met de publicatie van het tweede handboek Cultuur2. Cultuuronderwijs in het voortgezet onderwijs (2019) wordt het project Cultuur in de Spiegel: naar een doorlopende leerlijn cultuuronderwijs afgerond. Project Cultuur in de Spiegel was een meerjarig projectonderzoek dat is uitgevoerd door de leerstoel Cultuur en Cognitie en het SLO (Nationaal Expertisecentrum Leerplanontwikkeling), in samenwerking met 14 pilotscholen voor primair en voortgezet onderwijs.
Het project werd gefinancierd door het Ministerie van OCW, het Vlaams Ministerie van Onderwijs, het VSBFonds, Fonds21 (voorheen SNS REAAL Fonds) en het Fonds voor Cultuurparticipatie. Het was voor het eerst dat er in Nederland een grootschalig wetenschappelijk onderzoek werd uitgevoerd naar een doorlopende leerlijn cultuuronderwijs. Doelstelling was om een theoretisch kader voor een doorlopende leerlijn cultuuronderwijs te ontwikkelen en te implementeren - in eerste instantie in Nederland (2009), later ook in Vlaanderen (2012).
Naast een viertal proefschriften en vele publicaties heeft het project twee handboeken opgeleverd die als handvatten kunnen dienen voor leerkrachten in het lager en middelbaar onderwijs:
· Heusden, B. van, Rass, A., Tans, J. (2016). Cultuur2. Basis voor cultuuronderwijs. Assen: Van Gorcum.
· Heusden, B. van, Rass, A., Tans, J. (2019). Cultuur2. Cultuuronderwijs in het voortgezet onderwijs. Groningen: University of Groningen Press.
Cultuuronderwijs is onderwijs in cultureel bewustzijn. Dit bewustzijn is het menselijk vermogen om te reflecteren op cultuur: op wat mensen (mee)maken, denken en doen. Cultureel bewustzijn krijgt vorm in het nieuws en in de geschiedschrijving, in religie en politiek, in de kunsten en in de filosofie. Het bepaalt je zelfbeeld en identiteit en geeft richting aan je handelen. Een rijk een veelzijdig cultureel bewustzijn biedt daarom een stevig basis voor betrokken en kritisch burgerschap.
Laatst gewijzigd: | 17 december 2019 16:04 |
Meer nieuws
-
17 juli 2024
Veni-beurzen voor tien onderzoekers
Aan tien onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen en het UMCG is een Veni-beurs van maximaal 320.000 euro toegekend. De Veni-beurzen worden jaarlijks toegekend door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk onderzoek (NWO) en zijn...
-
25 juni 2024
Hoe om te gaan met microplastics in ons dagelijks leven
Irene Maltagliati richt zich in haar onderzoek op de vraag hoe we ons meer bewust kunnen zijn van microplastics en ons gedrag kunnen veranderen.
-
17 juni 2024
De Young Academy Groningen verwelkomt zeven nieuwe leden
Na de zomer verwelkomt de Young Academy Groningen opnieuw zeven nieuwe leden. Hun onderzoek bestrijkt een breed scala van onderwerpen, variërend van spraaktechnologie tot de filosofie van ethiek en politiek en de polymeerchemie.