De Young Academy Groningen verwelkomt zeven nieuwe leden
Na de zomer verwelkomt de Young Academy Groningen opnieuw zeven nieuwe leden. Hun onderzoek bestrijkt een breed scala aan onderwerpen, variërend van spraaktechnologie tot de filosofie van ethiek en politiek en de polymeerchemie.
Deze zeven onderzoekers worden officieel als lid van de YAG geïnstalleerd op 18 september 2024. Tijdens hun vijfjarig lidmaatschap zetten zij zich in voor projecten op het gebied van wetenschapsbeleid, interdisciplinariteit, de relatie tussen wetenschap en samenleving en diversiteit en inclusie binnen de universitaire gemeenschap.
De nieuwe YAG-leden zijn
Defne Abur (Faculteit der Letteren)
Ik ben universitair docent Spraak & Spraaktechnologie bij de Faculteit der Letteren en ik ben aangesloten bij de Onderzoeksschool Cognitieve- en Gedragsneurowetenschappen (Behavioural and Cognitive Neurosciences Research School) van de Rijksuniversiteit Groningen. Ik heb een bachelor in Engineering and Biomathematics en ben gepromoveerd op het gebied van Speech, Language and Hearing Sciences. Mijn multidisciplinaire achtergrond combineer ik met mijn onderzoek waarin ik spraaksignalen bestudeer (van respiratie tot gesproken woorden) om de processen achter het menselijk ouder worden en verscheidene spraakstoornissen beter te begrijpen. Mijn onderzoek richt zich voornamelijk op spraak in de ontwikkeling en het ouder worden, op structurele spraakstoornissen, zoals bij mondholtekanker, en op neurologische stoornissen, zoals bij de ziekte van Parkinson. Met behulp van het mobiele spraaklaboratorium SPRAAKLAB van de Faculteit der Letteren verzamel ik met mijn onderzoeksteam data en neem deel aan outreach-activiteiten. Mijn passie voor het implementeren van betekenisvol interdisciplinair onderzoek, het betrekken van de maatschappij bij mijn onderzoek en het uitvoeren van educatieve outreach, motiveerde mij om lid te worden van de Young Academy Groningen om zo ook betrokken te kunnen zijn bij deze activiteiten op universitair niveau.
Daphne Brandenburg (Faculteit Wijsbegeerte)
Ik ben universitair docent Ethiek en Politieke Filosofie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Voor ik bij de RUG kwam, heb ik mijn PhD gedaan aan de Radboud Universiteit en werkte ik als postdoc aan de Macquarie University. In mijn werk maak ik een kritische analyse van hoe onderzoeksbevindingen uit de psychologie en cognitieve wetenschap hun weerslag hebben op ethische vragen over autonomie, verantwoordelijkheid en de morele emoties. Maken impliciete vooroordelen ons minder vrij? Wanneer en waarom kunnen kinderen verantwoordelijk worden geacht voor wat ze doen? En wat zeggen recente ontwikkelingen in de affectieve neurowetenschappen ons over de waarde van boosheid? Dit zijn enkele van de belangrijkste vragen waar ik me op richt in mijn werk. Veel maatschappelijk relevante onderzoeksvragen overstijgen de zorgen en methodologie van een enkele discipline. Er is meer samenwerking en gedeelde expertise nodig om allesomvattende antwoorden te vinden waar alle betrokkenen mee verder kunnen. Als lid van de Young Academy Groningen wil ik transdisciplinair onderzoek bevorderen door verbindingen te smeden tussen disciplines en het publiek en hen zo in staat te stellen met de vragen aan de slag te gaan die hen samen aangaan. Ik streef er ook naar om bij te dragen aan de ontwikkeling en handhaving van goed beleid ten aanzien van kunstmatige Intelligentie.
Ole Gmelin (Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen)
Mijn naam is Ole Gmelin, en ik ben universitair docent bij de vakgroep Theorie & Geschiedenis van de Psychologie (Department of Theory & History of Psychology) aan de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen. Mijn onderzoek kijkt naar hoe individuen identiteitsbewustzijn creëren in de context van hun dagelijks leven en culturele opvattingen over een ‘normale’ identiteit. Mijn PhD-onderzoek richt zich op hoe individuen omgaan met de betekenis van hun seksuele identiteit in alledaagse gesprekken. Sinds kort ben ik geïnteresseerd in hoe identiteitsproblemen en de academische cultuur elkaar kruisen. In het bijzonder bestudeer ik hoe gemarginaliseerde individuen een onderzoekersidentiteit ontwikkelen tegen de achtergrond van disciplinaire verwachtingen van de ‘ideale’ wetenschapper en hoe wetenschappers communiceren over hun identiteit in hun wetenschappelijke werk. Mijn doel is om de concrete en gesitueerde mechanismen te onderzoeken door middel waarvan abstracte concepten zoals ‘sociale relaties’ en ‘cultuur’ identiteit beïnvloeden. Ik ben bij de Young Academy gegaan, omdat ik actief betrokken wil zijn bij het vormen van de academische cultuur van de RUG en ik ben ervan overtuigd dat de beste manier om dit te doen is door gemeenschapszin en samenwerking te stimuleren onder onze leden. Er zijn veel diversiteits- en inclusie-initiatieven bij de RUG en ik zou graag willen helpen met het creëren van een plek waar de middelen voor deze initiatieven kunnen worden samengebracht, gecoördineerd en georganiseerd.
Dina Maniar (Faculty of Science and Engineering)
Ik ben polymeerscheikundige en werd in 2022 aangesteld als universitair docent met een onderwijsprofiel bij het Zernike Institute for Advanced Materials. Dankzij deze unieke functie, werk ik vaak op het snijvlak van wetenschap en onderwijs. Als onderzoeker ben ik gedreven om de urgente problemen van grote hoeveelheden plastic afval aan te pakken en mijn specialisatie ligt op het gebied van duurzame polymeren Mijn onderzoek draait primair om de ontwikkeling van nieuwe synthesestrategieën voor polymeer materiaal. Een belangrijk en interessant aspect van mijn onderzoek gaat om de synthese van duurzame materialen, met name biobased en biologisch afbreekbare polymeren, en hun composieten. Omdat ik werk op het snijvlak van wetenschap en onderwijs, streef ik ernaar om niet alleen onze kennis van materiaalkunde uit te breiden, maar ook om waardevolle bijdragen te leveren aan het aanpakken van milieuproblemen.
Diversiteit en inclusie zijn voor mij niet alleen maar woorden, maar essentiële principes die mijn academische visie vormen. Ze zijn fundamenteel in het bevorderen van een veilige en ondersteunende academische setting. Als nieuw lid van de YAG, wil ik graag een belangrijkere rol spelen waarin ik kan helpen om de universiteitscultuur en haar medewerkers deze richting op te sturen. Ik denk dat de unieke academische omgeving die de YAG biedt een ideaal platform is om mijn visie van interdisciplinaire samenwerking en inclusie na te jagen.
Björn Mitzinneck (Faculteit Economie en Bedrijfskunde)
Ik ben universitair hoofddocent bij de vakgroep Innovation Management and Strategy van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Mijn onderzoek richt zich op organisatievraagstukken in duurzaamheidstransities. Ik bestudeer zowel de opkomst van nieuwe organisatiemodellen in ondernemingen als strategische vernieuwing in bestaande bedrijven. Als sociaal wetenschapper probeer ik daarbij de andere wetenschappen aan te vullen bij het aanpakken van de urgente duurzaamheidsuitdagingen van deze tijd door kennis te genereren over hoe we de nodige verandering kunnen stimuleren, beheren en organiseren. Voordat ik bij de Rijksuniversiteit Groningen kwam, heb ik mijn PhD in Management and Organization behaald aan Cornell University in Amerika en mijn researchmaster Strategy, Innovation, and Organization aan Cambridge University in het Verenigd Koninkrijk. Ik zie de Rijksuniversiteit Groningen als een levendig en intellectueel thuis dat in onzekere tijden hopelijk zijn vermogen behoudt om, in de wereldwijde strijd voor talent, jonge onderzoekers vroeg in hun carrière aan te trekken. Als lid van de Young Academy Groningen wil ik graag iets terugdoen en mijn steentje bijdragen om de RUG een gastvrije, ondersteunende en inspirerende plek te maken voor wetenschappelijk talent, ongeacht iemands persoonlijke achtergrond.
Nynke Vellinga (Faculteit Rechten)
Ik werk als postdoc-onderzoeker bij de STeP onderzoeksgroep van de vakgroep Transboundary Legal Studies van de Faculteit Rechten van de RUG. In mijn onderzoek richt ik mij op nieuwe technologische ontwikkelingen in de mobiliteitssector en de hiermee gepaard gaande juridische uitdagingen, waarbij ik mij met name richt op de juridische aspecten van autonoom vervoer. Mijn onderzoek omvat verschillende juridische onderzoeksgebieden, zoals privaatrecht – wie betaalt de schade als er een ongeluk is gebeurd, bijvoorbeeld als een zelfrijdende auto is gehackt? – en strafrecht – wie krijgt er een straf opgelegd als een zelfrijdende auto een verkeersovertreding begaat? Ik wil mij binnen de YAG richten op inclusiviteit, met name voor diegenen die worstelen met hun gezondheid. Voor zowel studenten als academici geldt dat het manoeuvreren tussen academische verplichtingen en afspraken met zorgverleners en een streng medicatieregime al lastig genoeg is, zonder ook nog eens te worden geconfronteerd met de vaak competitieve cultuur in de wetenschap. Hiervoor is veerkracht en flexibiliteit nodig, van de academicus of student maar ook van de organisatie. Er zijn al veel verbeteringen doorgevoerd door de jaren heen, maar desondanks moeten er nog veel stappen worden gezet om tot een daadwerkelijk inclusieve academische omgeving te komen. Hierin ligt een belangrijke rol weggelegd voor de YAG waar ik graag aan wil bijdragen.
Thom de Vries (Faculteit Economie en Bedrijfskunde)
Mijn naam is Thom de Vries en ik voel me vereerd om lid te mogen zijn van de Young Academy Groningen! Als universitair hoofddocent bij de Faculteit Economie en Bedrijfskunde (vakgroep Human Resource Management & Organizational Behaviour) geef ik momenteel les in de bachelor Industrial Engineering en de researchmaster Business Administration en ik verzorg onderwijs bij de opleiding Executive Master Business Administration. Het hart van mijn onderzoek ligt in het concept ‘boundary spanning’. Ik bestudeer hoe individuen obstakels overwinnen, of die zich nou tussen teams, afdelingen of functies bevinden, om collectieve en synergetische resultaten te behalen. Ik zou mijn expertise op dit gebied graag willen inzetten voor de missie van YAG om interdisciplinaire samenwerking te bevorderen. Ik zou met name willen helpen bij het onderzoeken van de mogelijkheid om een interdisciplinair onderzoekslab binnen onze universiteit te ontwikkelen dat faculteiten, expertisegebieden en onderwijsprogramma’s omspant.
Laatst gewijzigd: | 02 juli 2024 14:31 |
Meer nieuws
-
05 november 2024
Hebben ouders invloed op de roze of grijze bril van hun kinderen?
Hoe ontstaat een positieve blik eigenlijk? In hoeverre is opvoeding hierbij van belang? En welke rol speelt optimisme eigenlijk in het dagelijks leven van ouders en kinderen? Charlotte Vrijen probeert een antwoord te vinden op deze vragen. Ze doet...
-
21 oktober 2024
Liekuut | Vol stroomnet? We moeten efficiënter omgaan met een schaars goed
Er is een boel gezegd over het vollopen van het stroomnet, en er wordt ook hard gewerkt aan uitbreiding van het net. Maar, zegt Machiel Mulder, hoogleraar Energie-economie bij de Rijksuniversiteit Groningen, het net vergroten is niet de...
-
09 oktober 2024
Het afnemen van getuigenverklaringen in strafzaken automatiseren met behulp van AI
Kan het afnemen van getuigenverklaringen in strafzaken worden geautomatiseerd met behulp van kunstmatige intelligentie (AI)? De Rijksuniversiteit Groningen (RUG), Capgemini Nederland en Scotty AI hebben vandaag een letter of intent getekend om...