Algemene informatie
Inschrijving bij de RUG
Je inschrijving als student bij de RUG moet ruim vóór 1 september op orde zijn. Zaken als het uploaden van je ID, invullen van je vooropleiding en de betaling van je collegegeld moeten allemaal voor 1 september afgevinkt zijn, anders kun je niet beginnen met de opleiding! In Studielink kun je zien welke zaken je nog moet regelen. Kijk op de informatiepagina over aanmelden en inschrijven voor meer informatie en neem voor verdere vragen contact op met Studenten Informatie & Administratie.
Let op: Als je instroomt op basis van een HBO propedeuse, is het belangrijk dat je ook voldoet aan de aanvullende taaleis Engels. Kijk voor meer informatie op de website over taaleisen.
To do lijst
Zodra je alles voor je inschrijving hebt geregeld, kun je de volgende dingen regelen om er zeker van te zijn dat je goed voorbereid aan je opleiding begint:
Voordat je kunt beginnen met je opleiding
- Activeer je studentenaccount
- Upload de foto voor je studentenpas
- Bekijk de Student Portal
- Installeer je studenten mail
- Bekijk je studieprogramma en rooster (klik rechtsboven nog wel op het juiste academische jaar)
- Bekijk het jaarrooster van de Faculteit der Letteren met onderwijs- en tentamenperiodes en vakanties
- Bekijk de praktische informatie over studeren en wonen in Groningen
Intekenen voor vakken
Als nieuwe student word je automatisch ingetekend voor je colleges en dus vakken van het eerste semester. Vanaf het tweede semester moet je wel zelf inschrijven voor vakken. Bureau voor Studentzaken informeert je dan tijdig op je (studenten)e-mail over de inschrijfperiode en procedure. Meer informatie is ook te vinden in de Student Portal.
Als je eenmaal bent ingeschreven voor een onderdeel en aan de voorwaarden voldoet, word je automatisch aangemeld voor het tentamen.
Werkgroepen
Alle eerstejaarsstudenten, inclusief HBO-overstapstudenten, worden door het secretariaat van hun opleiding toegewezen aan een werkgroep. In de week voorafgaand aan de start van de colleges worden de werkgroepen aangekondigd bij het vak in Student Portal (Brightspace). Ben je niet toegewezen aan een van de werkgroepen? Mail dan naar het secretariaat. Je kunt ook van groep wisselen met andere studenten. Breng hier zowel je docent als het secretariaat van op de hoogte.
Vanaf het tweede semester moet je wel zelf inschrijven voor werkgroepen.
Functiebeperking
Heb je AD(H)D, ASS, Dyslexie of een andere functiebeperking die van invloed kan zijn op je studie of studievoortgang? Als je bijvoorbeeld in aanmerking wilt komen voor speciale voorzieningen neem dan zo snel mogelijk, maar in ieder geval voor de start van het studiejaar contact op met je studieadviseur.
Studieadviseurs Informatiekunde
- Dhr. S. (Sjors) van Ooij (BA Nederlandse taal en cultuur, MA Neerlandistiek, BA Minorities & Multilingualism en BA Informatiekunde)
- Dhr. A. (Albert) Everaarts (BA Nederlandse taal en cultuur, MA Neerlandistiek, BA Minorities & Multilingualism en BA Informatiekunde)
- studieadviseurnederlands rug.nl (BA Nederlands/MA Neerlandistiek)
- studieadviseurik rug.nl (IK)
- studieadviseurmm-fries rug.nl (MM)

Dhr. S. (Sjors) van Ooij
Locatie
- Harmoniegebouw, kamer 1312.0410
Spreekuren
- Maandag 14:00-15:00 (op afspraak)
- Dinsdag 13:00-15:00 (op afspraak)
Als dat niet past, mail dan voor het maken van een afspraak buiten de spreekuren.
Afspraak maken

Dhr. A. (Albert) Everaarts
Locatie
- Harmoniegebouw, kamer 1312.0408
Spreekuren
- Maandag 10:00-12:00 (op afspraak)
- Dinsdag 10:00-12:00 (op afspraak)
- Woensdag 10:00-12:00 (op afspraak)
- Donderdag 10:00-12:00 (op afspraak)
Afspraak maken
Speciaal voor het aanvragen van tentamenvoorzieningen is er een Informatietool ontwikkeld. Je krijgt informatie over hoe het aanvraagproces voor speciale (tentamen)voorzieningen verloopt bij jouw faculteit (Letteren) nadat je een aantal eenvoudige vragen hebt beantwoord over het soort functiebeperking dat jij hebt en de soort voorziening(en) waarvoor je in aanmerking zou willen komen.
Laatst gewijzigd: | 25 april 2025 14:53 |