Skip to ContentSkip to Navigation

Inclusief en speciaal onderwijs

Onze expertisegroep richt zich op het individu in een bepaalde context. Deze context omvat het gezin, leeftijdsgenoten, leerkrachten, begeleiders maar ook het onderwijssysteem, welzijnsorganisaties, de maatschappij en beleid. Door gebruik te maken van een transactionele, ontwikkelings- en (dynamisch) systeemgerichte benadering willen we de diagnostiek, besluitvorming en ondersteuning verbeteren van individuen en gezinnen die te maken hebben met uitdagingen op verschillende gebieden (bijv. leren, sensomotorisch, cognitief, gedragsmatig, sociaal-emotioneel, opvoeden); zowel vanuit een fundamenteel als een toegepast perspectief. Het uiteindelijke doel is om bij te dragen aan (jeugd)zorg- en onderwijsinstellingen die kwalitatief hoogwaardige en gelijkwaardige ondersteuning bieden, zodat mensen zich gesterkt voelen om hun potentieel volledig te ontwikkelen, zich kunnen ontplooien en kunnen deelnemen aan de maatschappij. We kunnen bogen op sterke en langdurige samenwerkingsverbanden met maatschappelijke partners en klinische zorgpartners in binnen- en buitenland en we proberen jongeren, gezinnen en behandelaars zoveel mogelijk bij onze inspanningen te betrekken door te kiezen voor een participatieve aanpak.

De leden van de expertisegroep zijn betrokken bij verschillende onderwijsactiviteiten van de bachelor- en masteropleidingen, zoals de bachelor Pedagogische en Onderwijswetenschappen (Nederlands), de master Special Needs Education and Youth Care  (Nederlands), de master Youth, Society and Policy (Engels), de master Deafblindness (Engels) en de master Educational Sciences (Engels/Nederlands).

Voorzitters: Marijn van Dijk

Laatst gewijzigd:17 juli 2024 09:43
View this page in: English