Skip to ContentSkip to Navigation

Effectiviteit van onderwijs

Deze onderzoeksgroep richt zich op “wat werkt waarom in het onderwijs” en heeft twee belangrijke doelstellingen. De eerste is om te achterhalen waarom sommige leerlingen, leerkrachten en scholen het beter doen dan andere, op het gebied van cognitieve en niet-cognitieve leerresultaten. De tweede is om fundamenteel en toegepast onderzoek zodanig te integreren dat de resultaten relevant en toepasbaar zijn voor de onderwijspraktijk en bijdragen aan meer evidence-based onderwijs.

Het hele spectrum van onderzoek op microniveau naar leren en onderwijzen en de optimale inrichting van leeromgevingen, tot onderzoek op het gebied van organisatiekunde op mesoniveau naar schoolorganisatie, leiderschap en professioneel leren, tot evaluaties op macroniveau door middel van nationale beoordelingen, beleidsevaluaties en monitoren op systeemniveau door middel van herhaalde cohortstudies, wordt in dit kader bestreken. Dit wordt onderbouwd door meer fundamenteel statistisch onderzoek, dat zich richt op multilevel modellen, vraagstukken rond repliceerbaarheid en het gebruik van statistieken, en overeenstemming of verbanden tussen coëfficiënten in classificaties.

Voorzitter: Hanke Korpershoek

Laatst gewijzigd:20 juni 2024 08:08
View this page in: English