Ontwikkelingen van het onderzoeksproces
Binnen het MELLE-project wordt sinds het voorjaar van 2016 halfjaarlijks een meting uitgevoerd. Dit betekent dat er tot nu toe zeven metingen met succes zijn afgerond. In september zijn we begonnen we met de achste ronde. Tijdens de halfjaarlijkse metingen doen de kinderen een aantal taken op het gebied van motoriek, cognitie en taal. De kinderen worden hierbij getest door de hoofdonderzoekers van het MELLE-project: Gerda van der Veer en Erica Kamphorst en studenten van diverse opleiding binnen de faculteit gedrags- en maatschappijwetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen. Ook vullen de ouders vragenlijsten in over de kinderen.
We willen alle kinderen en ouders van harte bedanken voor hun deelname en hulp. Zonder jullie kan dit onderzoek niet bestaan!
Metingen voorjaar 2016 tot najaar 2019: afgerond
In het voorjaar van 2016 zijn we begonnen met de eerste metingen. Daarbij zijn 97 kinderen getest (51 jongens en 46 meisjes) in de leeftijd van 3 jaar en 0 maanden t/m 5 jaar en 11 maanden. In het najaar van 2016 hebben 75 kinderen voor de tweede keer meegedaan en zijn er 28 nieuwe kinderen in het project ingestroomd. In het voorjaar van 2017 zijn er opnieuw 31 kinderen ingestroomd. De 19 kinderen die in het najaar van 2016 waren ingestroomd hebben toen voor de tweede keer meegedaan en 53 kinderen, die in het van voorjaar 2016 waren ingestroomd, al voor de derde keer. Ook in het najaar 2017, voorjaar 2018, najaar 2018, voorjaar 2019 en najaar 2019 zijn er nieuwe kinderen ingestroomt en sommige kinderen hebben nu al voor de vijfde keer meegedaan! Op deze manier krijgen we een steeds beter beeld van de ontwikkeling op de verschillende domeinen van motoriek, cognitie en taal.
Rapportjes en foto’s voor de ouders
In het alle afname rondes hebben we ouders leuke foto’s en verslagjes gestuurd. De ouders van kinderen die voor het eerst meededen hebben een verslagje gekregen van de testresultaten van hun kind ten opzichte van leeftijdsgenootjes in het MELLE-project van de eerste meeting. De ouders van kinderen die voor de tweede keer mee hebben gedaan, hebben een verslag gekregen over het verloop van het onderzoek. De ouders van de kinderen die voor de derde keer mee hebben gedaan, hebben een uitgebreid verslag gekregen met testresultaten voor bepaalde taakjes van hun kind ten opzichte van de testresultaten van leeftijdsgenootjes in het MELLE-project van de eerste twee metingen. De ouders van de kinderen die al voor de vierde of vijfde keer hebben meegedaan hebben een verslag gekregen met testresultaten van de eerste drie of vier metingen om zo het verloop van de individuele ontwikkeling te laten zien.
Vervolgproject: schools functioneren in groep 3
In het voorjaar van 2018 en 2019 hebben de eerste kinderen al enthousiast meegedaan aan ons vervolgproject! Ons streven is om bij zoveel mogelijk kinderen die hebben deelgenomen aan het originele MELLE-project, ook het schools functioneren in groep 3 in kaart te brengen. Is uw interesse gewekt? Lees dan meer over het doel en de opzet van het vervolgproject.
Over ruim een maand (maart en april 2020) starten we met de volgende ronde van het vervolgproject. Er staan weer heel wat kinderen te trappelen om aan ons te laten zien wat ze allemaal al kunnen!
Laatst gewijzigd: | 20 juni 2024 08:06 |