Skip to ContentSkip to Navigation

Nascholing

Hieronder vindt u een overzicht van de nascholingsactiviteiten die het Expertisecentrum Vakdidactiek Noord aanbiedt voor geschiedenisdocenten.

Mini-symposium: Historical Assessments of Thinking (HATs)


Wanneer: woensdag 5 juni 2024 16.30-20.00

Locatie: Kamerlingh Onnes, Eikenlaan 286 te Groningen

Het is inmiddels lente en dus weer tijd voor een mini-symposium georganiseerd door de Lerarenopleiding Geschiedenis van de Rijksuniversiteit Groningen. Dit jaar is het Kamerlingh Onnes in Groningen bereid om als gastheer te spelen. Het onderwerp dit jaar is Historical Assessments of Thinking, oftewel HATs. HATs zijn korte opdrachten die inzicht geven in hoe ver historische vaardigheden, zoals brongebruik of contextualiseren, ontwikkeld zijn bij leerlingen.

Tijdens het mini-symposium zullen Matthijs Huisman en Bart-Jan van Kleef, beide geschiedenisdocent, ons uitleg geven over waar we op moeten letten bij het ontwerpen en inzetten van HATs. Na een gezamenlijk diner houden we een korte werksessie waarin we een of meerdere HATs ontwikkelen om ze vervolgens plenair uit te wisselen.

De Dag van de GeschiedenisDidactiek

Wanneer: donderdag 2 november 2023, 10.00-17.00 uur

Waar: Bernoulliborg, Nijenborgh 9 Groningen

Na enkele jaren afwezigheid is de Dag van de Geschiedenisdidactiek weer terug! De Rijksuniversiteit Groningen en NHL Stenden hebben dit jaar de handen ineen geslagen zodat alle geschiedenisdocenten in het noorden, en de rest van Nederland, zich weer een dag kunnen verdiepen in vakdidactiek.

Het thema dit jaar is ‘democratie onder druk’. Hoe kunnen we leerlingen bij geschiedenis bewust maken van de ontwikkeling, bedreiging en kwetsbaarheid van onze democratie? En welke rol spelen historische vaardigheden bij het ontwikkelen van burgerschap in de geschiedenislessen? Tijdens de Dag van de Geschiedenisdidactiek gaan we dieper in op deze vragen.

Grenzeloos Geschiedenisonderwijs: een tweedaagse professionele uitwisseling tussen Vlaanderen en Nederland

In discussies over het onderwijs komt ‘het buitenland’ regelmatig voorbij. Maar wat gebeurt er eigenlijk in het buitenlandse geschiedenisonderwijs? In deze uitwisseling gaan Vlaamse en Nederlandse collega’s op onderzoek naar hoe we het geschiedenisonderwijs in beide landen kunnen verbeteren.

Geschiedenis in-company

Vakdidactici van de Lerarenopleiding komen bij u op school voor een intakegesprek dat kan leiden tot advies op maat en/of een scholingstraject. Dit kan variëren van één workshop activerende didactiek tot een training van zes bijeenkomsten over het ontwikkelen van doorlopende leerlijnen.

Laatst gewijzigd:20 juni 2024 07:25