Skip to ContentSkip to Navigation
Corporate AcademyOnderdeel van Rijksuniversiteit Groningen
Corporate Academy
Corporate Academy

Klantgericht werken

Interactieve praktijktraining voor frontofficemedewerkers

Vrolijk, emotioneel, boos, langdradig, ongeduldig, onwetend; klanten (studenten, ouders, leveranciers, collega’s) heb je in alle soorten en maten. En dan neem je ook nog elke dag jezelf mee naar je werk. “Een goed verhaal hebben” is dus niet altijd eenvoudig. Doeltreffend in contact met klanten gaat enerzijds over doeltreffend klantgericht handelen en anderzijds over doeltreffend aangeven van gewenste omgangsnormen en de grenzen van jullie klantgerichtheid. Met inzicht in je eigen gedrag, en dat van anderen, leer je de klant beter ‘lezen’ waardoor je gemakkelijker en effectiever omgaat met beide verschillende situaties.

De training “Lees je klant en collega” is een gerichte en interactieve training bedoeld voor ervaren medewerkers van (hoger) onderwijsinstellingen die regelmatig klantcontact aan de telefoon of balie hebben. De training is praktisch, confronterend, leerzaam en actief. Geen lange verhalen, geen abstracte theorieën, maar praktische tools en veel doen!

Doel

Enerzijds besteden we veel aandacht aan het gericht inzetten van communicatieve vaardigheden om de klant zo optimaal mogelijk te kunnen bedienen. Anderzijds besteden we ook nadrukkelijk aandacht aan de klant die over de grenzen van onze organisatie gaat. De trainingsaanpak is persoonlijk en praktijkgericht. Het wordt een inspirerende training waarin je nieuwe inzichten krijgt, maar vooral ook zelf aan de slag gaat. Je krijgt inzicht in je eigen gedrag, en de invloed daarvan op de ander. Je leert klanten beter te ‘lezen’ waardoor je in staat bent een goede inschatting te maken en je aanpak te variëren. Hierdoor ben je in staat gesprekken met klanten vlot, klantgericht en effectief te laten verlopen. Je gaat aan de slag met je eigen leerdoelen. Voorafgaand aan de training zal de trainer (een aantal) deelnemers bezoeken, om inzicht te krijgen in de praktijksituatie en zo de training goed af te stemmen op de praktijk, persoonlijke klantcontact.

Resultaat

Je hebt meer inzicht in je eigen gedrag en de invloed daarvan op anderen.
Je kunt klantgedrag beter lezen en je aanpak daarop af te stemmen.
Je hebt nieuwe inzichten gekregen over klantcommunicatie en klantgedrag die je helpen in je dagelijkse praktijk.
Je hebt geoefend met je eigen lastige situaties en hier feedback op gekregen.
Je hebt praktische tips gekregen die je kunt toepassen in je dagelijks praktijk.

Programma

A. grensoverschrijdend gedrag
Inventariseren van ervaringen met lastig grens/normoverschrijdend gedrag.
Uitleg over het RUG-beleid en de meldingsplicht aangaande ongewenste omgangsvormen (meldformulier).
Hoe stem je jouw reactie af op de ernst van het grensoverschrijdend gedrag.
Conflicthantering: wat vraagt het werk van je in het omgaan met conflicten.
Cultuurverschillen als bron van misverstanden, conflicten en onbegrepen gedrag.
Opvang en steun in een team.
Diverse filmfragmenten als voorbeeld en instructie.
Oefenen.

B. de student en medewerker als klant
Inventarisatie van soorten baliebezoekers.
Uitleg over klantgerichtheid.
Oefening in vinden balans tussen klantgerichtheid en snelle afhandeling van klantvragen.
Uitleg verschillen effectieve communicatie in persoon, per telefoon of via mail en uitwisseling ervaringen.
Diverse filmfragmenten als voorbeeld en instructie.
Oefenen.

Meer informatie

Data

Deze training moet nog gepland worden. Mocht je interesse hebben voor deze training dan kun je een e-mail sturen naar hr-experts rug.nl waarin je jouw belangstelling kenbaar maakt. Je ontvangt dan een e-mail als de datum voor deze training bekend is.

Locatie

MeetLAB
Boterdiep 111
9712LM Groningen

Voor

Medewerkers die in dagelijkse werk regelmatig telefonische of klantcontacten aan de balie hebben

Groepsgrootte

Maximaal 10 deelnemers

Voertaal

Nederlands

Kosten

€ 350,-

Trainer

Riks Ytsma training en advies en een trainingsacteur

Meer informatie

Ruth van der Walle

Houd er rekening mee dat er op dit moment geen Engelstalige training is gepland. Je kunt je alleen inschrijven voor de Nederlandse training.

Laatst gewijzigd:15 maart 2024 14:10
View this page in: English