Onderwijsfestival 2025 Programma
Met veel plezier kondigen we het programma van het Education Festival 2025 aan. Het thema van dit jaar is Inspiratie, Interactie en Impact, de essentiële elementen van effectief onderwijs. Het wordt een week vol inspirerende seminars, workshops en netwerkmogelijkheden. Voor uw gemak is het volledige programma als PDF hier beschikbaar. Het Education Festival 2025 vindt plaats van 24 tot 26 maart in House of Connections, Grote Markt 21, Groningen.
Maandag 24 maart
Locatie: House of Connections, Grote Markt 21, Groningen
09:00 - 12:00 - Participatory Theater to Understand and Address Microaggressions in Higher Education
Presentatoren: Marco de Carvalho Filho, Wieke van der Goot & Laura van der Woude
In het hoger onderwijs kunnen culturele aannames leiden tot subtiele maar schadelijke microagressies die schadelijk zijn voor relaties en welzijn, met name voor gemarginaliseerde groepen. In deze praktijkgerichte workshop onderzoeken we hoe participatief theater kan dienen als een creatief en veilig platform om de wortels van microagressies te onderzoeken, hun impact te begrijpen en effectieve reacties te oefenen. Deelnemers gaan aan de slag met theateroefeningen die alledaagse uitdagingen belichten en een ruimte bieden om empathie, communicatie en manieren van voorspraak te oefenen. Door actief de confrontatie aan te gaan met vooroordelen in deze meeslepende scenario's, zullen deelnemers praktische strategieën leren om een inclusieve, respectvolle en rechtvaardige klas- en werkomgeving te creëren.
Deze sessie wordt in het Engels gehouden.
09:00 - 10:00 - More Time, Less Pressure: How Accessible Education Lowers Your Work Pressure
Presentatoren: Alleta Westra, Estelle Meima, Douwe Wilts & Iain Johnston-White
Onderwijzers streven ernaar om alle leerlingen te ondersteunen, maar beperkte tijd kan het beantwoorden van steeds terugkerende vragen behoorlijk lastig maken. In deze workshop bespreken we jouw ervaringen met alle leerlingen, in het bijzonder neurodiverse studenten. Jouw inbreng zal ons helpen een toolbox voor leerkrachten samen te stellen en we zullen praktische tips geven die je meteen in je lessen kunt toepassen.
Deze sessie wordt in het Engels gehouden.
09:00 - 11:00 - Game On, Learn On: The Playful Pedagogy
Presentatoren: Daniël Vullings, Lorena Flórez Rojas, Alexandra Biegun, Gideon Laugh
We beginnen met een plenaire sessie over de theorie achter gamification en andere vormen van engagement en activerende pedagogie via games en game-elementen. Daarna hebben we een interactieve discussie waarin we een spel laten zien om te laten zien hoe het kan worden opgenomen in een college. Daarna hebben we een plenaire sessie waarin we illustreren hoe je games ontwerpt. Daarna willen we graag een tentoonstelling houden van een aantal van onze games.
Deze sessie wordt in het Engels gehouden.
10:00 - 12:00 - Difficult Discussion in Class
Presentatoren: Estelle Meima & Janet Thompson Jackson
Op het moment zijn wij een well-being module voor onderwijzers aan het ontwikkelen en wij zijn van plan om geselecteerde activiteiten te testen tijdens het Onderwijs Festival 2025. Ons doel is om ervoor te zorgen dat deze activiteiten en onderwerpen aansluiten bij de behoeften en prioriteiten van onderwijzers. Dit jaar zullen we ons richten op strategieën voor het begeleiden van moeilijke gesprekken in de klas.
Deze sessie wordt in het Engels gehouden.
11:00 - 12:00 - Implementing Blended Learning? Insights and Experiences from FSE Staff and Students
Presentator: Sofie Van den Eynde
De FSE streeft naar het implementeren van Blended Learning als een middel om de actieve leermogelijkheden, 'active learning', te vergroten en de leerervaringen van leerlingen te verrijken. Door middel van interviews met medewerkers en studenten hebben we waardevolle cursuselementen en effectieve werkwijzen onderzocht. Dit seminar deelt de belangrijkste bevindingen en stimuleert de dialoog met collega's, met als doel te informeren en inspireren tot verdere verbeteringen in het onderwijs. Doe mee om inzichten uit te wisselen en samen de toekomst van Blended Learning vorm te geven.
Deze sessie wordt in het Engels gehouden.
12:00 -14:00 - Students as Teachers: Train Teaching Talent resulting in a Student Qualification for Education
Presentatoren: Evelyn Schaafsma & Fabiola Figueroa Esquivel
In deze workshop leer je meer over Student-as-Teachers (SATs), hoe zij kunnen bijdragen aan het curriculum en hoe de SATs worden getraind. Verschillende faculteiten/afdelingen (bijvoorbeeld ESI; FMS; FSE) zullen hun benadering laten zien. Op basis van deze insipiratie nodigen wij de deelnemers uit om de mogelijkheden in hun eigen context te bespreken en een plan te ontwikkelen om hun eigen SATs te ondersteunen.
Deze sessie wordt in het Engels gehouden.
12:00 - 14:00 - Bridging Cultures and Minds: Memory and Language in Culturally Responsive Education
Presentatoren: Mahshid Alvandi & Kathleen Scherer
Deze workshop onderzoekt hoe geheugen en taal elkaar kruisen om cultureel responsief onderwijs vorm te geven. Deelnemers onderzoeken de invloed van culturele en taalkundige diversiteit op het leren, ontdekken effectieve strategieën om het geheugenopslag te verbeteren en ontwikkelen inclusieve onderwijspraktijken die betrokkenheid stimuleren en alle leerlingen in staat stellen om te gedijen in diverse, multiculturele klaslokalen.
Deze sessie wordt in het Engels gehouden.
12:00 - 14:00 - Educational Quality in the AI Era: Challenges and Strategies
Presentator: Tri Tran
Nu kunstmatige intelligentie (AI) het hoger onderwijs snel verandert, hoe kunnen we ervoor zorgen dat leerresultaten, beoordelingsintegriteit en onderwijsmethoden effectief blijven? Deze sessie onderzoekt de impact van AI tools zoals ChatGPT op onderwijskwaliteit, het aanpakken van problemen zoals academische integriteit, overmatige afhankelijkheid van studenten van AI en veranderende beoordelingsmethoden. Doormiddel van begeleide discussies zullen we strategieën voor AI geschikte lesontwerpen, proactieve beoordelingsoplossingen en de rol van onderwijzers in de toekomst bekijken. Op basis van recent onderzoek en praktijkvoorbeelden biedt deze sessie praktische inzichten in het omgaan met de kansen en risico's van AI in het hoger onderwijs.
Deze sessie wordt in het Engels gehouden.
14:00 - 17:00 - Opening Ceremony: Celebrating Best Practice Awards, Honoring Educational Grant Laureates, and Live Entertainment
Het Education Festival 2025 zal officieel worden geopend met bijdragen van Rector Magnificus Jacquelien Scherpen en Jan Riezebos, Academisch Leider van de Teaching Academy Groningen. De winnaars van de Best Practice Awards worden bekendgemaakt. Ook zullen de Education Grant Laureats erkend worden voor hun inzet bij projecten voor het verbeteren van onderwijs, zowel aan onderwijzede als lerende zijdes. Het evenement wordt afgesloten met entertainment. Hier zal spoedig meer bekend over worden gemaakt.
Deze sessie wordt in het Engels gehouden.
17:00 - 18:00 - Posters & Opening Drinks
Dit is de perfecte gelegenheid om innovatieve ideeën te ontdekken, deel te nemen aan inzichtelijke discussies met presentatoren en in contact te komen met andere aanwezigen in een ontspannen en informele setting. Neem een drankje, wissel van gedachten en stimuleer nieuwe samenwerkingen!
Dinsdag 25 maart
Locatie: House of Connections, Grote Markt 21, Groningen
09:00 - 12:00 - Equipping Module 'Dynamics in Group Work'
Presentatoren: Estelle Meima & Catherine Meissner
Deze sessie is onderdeel van de vijfdelige EQUiiP Continuing Professional Developemt programme. In deze module zul je verschillende dimensies van diversiteit en inclusie ontdekken met een specifieke focus op groepsvorming en het faciliteren van (inticultureel) groepswerk. Het doel van de module is om vragen zoals hoe je groepsdynamiek kunt faciliteren om zinvolle interactie en doelgerichte samenwerking tussen diverse studenten te bevorderen te discusseren.
Deze sessie wordt in het Engels gehouden.
09:00 - 10:00 - Inclusive Pedagogy in International Classrooms
Presentator: Debra Jones
Dit seminar heeft betrekking op het thema interactie, en onderzoekt hoe interactiepatronen in internationale klaslokalen inclusie bevorderen of verhinderen. Deelnemers krijgen de kans om hun begrip van het concept inclusie te onderzoeken, hun perceptie van inclusieve pedagogie en hoe dit wordt gerealiseerd in hun eigen praktijk.
Deze sessie wordt in het Engels gehouden.
10:00 - 12:00 - Rethinking Assessment: A Formative Approach to AI Integration
Presentatoren: Miquel Perez Torres & Edith Koh
In elke universiteit wordt van elke faculteit verwacht dat ze inspelen op de nieuwe functionaliteiten van AI-tools voor het onderwijs. Deze workshop nodigt docenten uit om opnieuw na te denken over hun rol in het begeleiden van het gebruik van AI door studenten in de context van beoordelingstaken. De discussie is gebaseerd op onderwijsonderzoek en richt zich op formatieve feedback die het leren van studenten bevordert.
Deze sessie wordt in het Engels gehouden.
11:00 - 12:00 - Beyond the UTQ: University Teachers’ Wishes and Needs in Continuous Professional Development
Presentatoren: Esther Visscher & Fabiola Figueroa Esquivel
Hoe kun je je blijven ontwikkelen als docent na het behalen van je BKO? In deze sessie delen we de uitkomsten van een kleinschalig onderzoek aan de RUG naar uitdagingen, behoeften en wensen van docenten. Kom je ervaringen en gedachten met ons delen!
Deze sessie wordt in het Engels gehouden.
12:00 - 13:00 - Students as Research Partners
Presentatoren: Muhamed Amin & Ben Bewersdorf
Bij de UCG hebben we bachelorstudenten betrokken als medewerkers bij verschillende onderzoeksprojecten die hebben geleid tot peer-reviewed publicaties die mede zijn geschreven door studenten. We willen graag onze ervaringen delen en onze collega's inspireren om met studenten samen te werken als onderzoekspartners.
Deze sessie wordt in het Engels gehouden.
12:00 -13:30 - Critical Pedagogy in Action: Dismantling Oppression in Higher Education
Presentatoren: Ligia Cayres Ribeiro, Marco de Carvalho Filho, Wieke van der Goot & Tassos Sarampalis
Zoals bij elke andere onderneming, zijn er onrechtvaardigheden in het onderwijs die moeten worden aangepakt, als we een cultuur van respect en voortdurende verbetering in de academische wereld willen bevorderen. Kritische Pedagogie (Critical Pedagogy (CP) ), toegewijd aan sociale rechtvaardigheid, kan helpen dit doel te bereiken. In deze workshop verkennen we waargebeurde verhalen over onderdrukking in het hoger onderwijs om de deelnemers kennis te laten maken met de principes van CP. De verhalen zullen ons helpen om te leren hoe we onderdrukking kunnen identificeren en tegengaan door een collaboratieve leeromgeving te creëren, waar lesgeven samen met studenten gebeurt en niet aan hen wordt opgelegd, en waar zowel docenten als studenten samen groeien, als professionals en burgers.
Deze sessie wordt in het Engels gehouden.
12:00 - 14:00 - Say yes! A Teacher Challenge for a Smart Academic Year
Presentatoren: Jellina Timmer & Hans Beldhuis
In deze Teacher Challenge workshop worden onderwijzers uitgedaagd om te denken over creatieve manieren om meer rust en ruimte te creëeren in het academisch jaar.
Deze sessie wordt in het Engels gehouden.
13:00 - 15:00 - Open Pedagogy: Fostering Student Engagement and Meaningful Learning through Open Education
Presentatoren: Mira Buist-Zhuk & Martijn Blikmans-Middel
Ontdek hoe open onderwijsmiddelen en -praktijken onderwijs en leren kunnen transformeren in een meer boeiende en impactvolle ervaring van co-creatie. Deze interactieve workshop door UB-specialisten laat docenten kennismaken met de grondbeginselen van Open Pedagogy. Samen zullen we inspirerende voorbeelden verkennen en strategieën leren om ervoor te zorgen dat het cursuswerk van je studenten zinvol is, je onderwijs verbetert en mogelijk een bredere maatschappelijke impact heeft.
Deze sessie wordt in het Engels gehouden.
14:00 - 15:00 - Activating Students through Academic Skills tutoring - a Solution for the Passivity Problem?
Presentator: Cato Drion
In het BSc-programma Biologie hebben we in het eerste semester een nieuwe cursus geïmplementeerd: Academische basisvaardigheden. Het doel van deze vernieuwing was om studenten te activeren, omdat het in het eerste deel van ons programma ontbrak aan interactie en academische vaardigheidstraining. Ik wil graag het waarom, hoe en de ervaringen van dit project bespreken, inclusief een tutor- en studentenperspectief.
Deze sessie wordt in het Engels gehouden.
14:00 - 16:00 - Rich Pictures – a New Methodology to Support and Study Teachers` and Educators` Identity Development
Presentatoren: Marco Antonio de Carvalho Filho, Ligia Maria Cayres Ribeiro & Tassos Sarampalis
In deze interactieve sessie maken deelnemers kennis met de Rich Pictures methode - een creatieve, reflectieve aanpak die de professionele reis van onderwijzetrs visueel vastlegt. Door middel van tekenen, discussie en gestructureerde feedback leren deelnemers verborgen aannames bloot te leggen, conflicterende waarden te navigeren en hun doel als leraar te versterken. We zullen oefenen met het gebruik van Rich Pictures om een zinvolle dialoog op gang te brengen in mentorsessies en om meer inzicht te krijgen in onderzoek naar de identiteit van onderwijzers. Deelnemers vertrekken met concrete strategieën om het veelzijdige proces om een effectieve onderwijzer in het hoger onderwijs te worden te ondersteunen, te bestuderen en te vieren.
Deze sessie wordt in het Engels gehouden.
15:00 - 17:00 - Onderwijs voor Professionals: Inspiratie voor Deelnemer én Docent
Presentatoren: Winny Bakker, Gabrielle Visser & Esther Visscher
Misschien zie je allerlei kansen om vanuit de kennis die we als universiteit hebben het werkveld verder te helpen. Hoe kom je tot een cursus die aansluit bij de doelgroep? En hoe zorg je ervoor dat het ook voor de docent oplevert? Jullie eigen goede en minder goede ervaringen met trainingen zijn een startpunt om te kijken hoe aantrekkelijk Onderwijs voor Professionals (OvP) vormgegeven kan worden. Zodat de deelnemer en de docent er geïnspireerd door raken.
Hanne ten Berge is adviseur curriculumontwikkeling voor hoger onderwijs en onderwijs voor professionals bij de Universiteit Utrecht. Ze traint ho-docenten en begeleidt train-de-trainer trajecten voor bedrijfsopleidingen. Voortbouwend op die ervaring is ze een promotieonderzoek gestart om ontwerpprincipes voor onderwijs voor professionals te ontwikkelen.
Deze workshop wordt in het nederlands gegeven
15:00 - 17:00 - Exploring AI ethics through a Board Game
Presentator: Angelos Konstantinidis
De sessie begint met een overzicht van het spelontwerp, inclusief de regels en spelmechanismen. Daarna spelen we het spel gedurende ongeveer een uur. De sessie wordt afgesloten met een discussie gericht op het evalueren van het spel en het verkennen van de mogelijkheden voor gebruik binnen de Rijksuniversiteit Groningen.
Deze sessie wordt in het Engels gehouden.
16:00 - 17:00 - Digital Health: A Teachable Machine
Presentatoren: Dorien Neijzen, Rik Wisselink-Bijker, Wieke Bouwes & Noha El-Baz
In deze sessie introduceert het digital health education team van de medische faculteit de belangrijkste concepten rondom AI en machine learning. Tijdens onze interactieve workshop wordt een AI-applicatie getraind door de deelnemers, zodat ze hands-on ervaring opdoen met de valkuilen en oplossingen van het gebruik van AI. Interactieve discussie wordt aangemoedigd tijdens de gehele workshop.
Deze sessie wordt in het Engels gehouden.
Woensdag 26 maart
Locatie: House of Connections, Grote Markt 21, Groningen
09:00 - 11:00 - Connect, Collaborate and Learn: Higher Education Research at the UG
Presentatoren: Marjon Fokkens-Bruinsma & Maaike Engels
Duik met ons in hoger onderwijsonderzoek tijdens deze interactieve workshop. Ontdek inspirerende onderwijsprojecten door middel van pitches, doe mee aan idee-delen en (her)verbindend speeddaten, en neem deel aan intervisie-sessies om belangrijke thema's in onderwijsonderzoek en innovatie te bespreken. Verbind, werk samen en leer met collega-onderwijsers!
Deze sessie wordt in het Engels gehouden.
09:00 - 11:00 - Escape Games as Storytelling and Activing tool
Presentator: Michael Lerch
Door samen een klein ontsnappingsspel te spelen, zullen we samen beter begrijpen hoe ontsnappingsspellen en speurtochten actief leren kunnen bevorderen en intercultureel begrip en vaardigheden kunnen stimuleren. De workshop bestaat uit een spelcomponent (45 minuten), een debrief en een theoriegedeelte dat de inzichten ondersteunt die tijdens het spel zijn opgedaan. Er wordt speciale aandacht besteed aan spelmechanica, co-creatie en implementatiegemak.
Deze sessie wordt in het Engels gehouden.
09:00 - 10:00 - Creative Assignments for Serious content: Why and How?
Presentatoren: Oksana Kavatsyuk, Steven Bergink & Roland Chiu
Een recente studie (Backer, 2023) laat zien hoe creativiteit het vasthouden van kennis verbetert door corticale representatieverandering en amygdala-activatie, waardoor de geheugenvorming verbetert. Deze workshop deelt praktische inzichten en betrekt deelnemers bij het co-creëren van creatieve opdrachten op maat van hun onderwijscontext. Hoewel ze breed toepasbaar zijn, illustreren we dit met voorbeelden uit het wetenschappelijk onderwijs (oncologie, biologie, wiskunde). We willen alle docenten inspireren om creatieve opdrachten te overwegen (ook voor serieuze onderwerpen als STEM). Door de interactie met de deelnemers delen we onze eigen ervaringen (oncologie, biologie en wiskunde) en co-creëren we nieuwe creatieve opdrachten die geschikt zijn voor verschillende vakken aan de RUG. We geloven dat de voorgestelde werkwijzen een zeer positieve invloed hebben op de motivatie van studenten.
Deze sessie wordt in het Engels gehouden.
10:00 - 11:30 - I talk, but they don`t listen! How to Optimize Learning through Evidence-based Multimedia Principles
Presentator: Ligia Cayres Ribeiro, Marco de Carvalho Filho, Ulf Ebeling & Zhao Xiaoyu
Hoe kun je het gebruik van multimedia in het onderwijs concreet verbeteren? Doe met ons mee om je les powerpoints, je cursusmateriaal of hele e-learning modules te verbeteren met principes uit de cognitieve wetenschap, waarbij je je richt op hoe en wanneer je woorden, visuals en audio samenvoegt voor een maximale impact (Mayer's multimedia principes). In deze interactieve sessie ontdekken we technieken om de aandacht van leerlingen vast te houden door de cognitieve belasting te optimaliseren en zo blijvend begrip te bevorderen. Doe met ons mee om multimedia onder de knie te krijgen en boeiende en effectieve leerervaringen te creëren! Geen saaie PowerPoint, beloofd ;) Technologie is alleen nuttig als het op de juiste manier wordt gebruikt. Deze workshop sluit aan bij het festivalthema door leerkrachten te begeleiden bij het strategisch gebruik van technologie om het leren te verbeteren. Door leerkrachten te trainen in effectieve technologie-integratie willen we het plezier van zowel leerkrachten als leerlingen vergroten en langetermijneffecten van onderwijspraktijken bevorderen.
Deze sessie wordt in het Engels gehouden.
11:00 - 12:00 - The Role of Generative AI in Literature Search
Presentatoren: Martijn Blikmans-Middel & Lilian Tabois
Sluit je aan bij de Universiteitsbibliotheek voor een verkenning van de rol van Generatieve AI in (systematisch) literatuuronderzoek. In dit seminar ontdekken we de kansen en valkuilen van het gebruik van GenAI-tools zoals Elicit of ResearchRabbit om academische literatuur te vinden. We onderzoeken hoe deze tools werken, wat hun sterke en zwakke punten zijn, en hoe ze verschillen van traditionele, “mensgestuurde” literatuurzoektochten in databases zoals Web of Science of Scopus.
Deze sessie wordt in het Engels gehouden.
11:00 - 13:00 - Evaluate Assessment Practice using an Assessment Web
Presentator: Ferdinand Van der Graaf
Beoordeling is de hoeksteen voor het leren van leerlingen en de resultaten ervan informeren leerkrachten bij het nemen van beslissingen over het succesvol afronden van opleidingsonderdelen door leerlingen. Het is duidelijk dat de kwaliteit van de beoordeling van cruciaal belang is. In deze workshop wordt de kwaliteit van de huidige beoordelingspraktijk geëvalueerd met behulp van een online tool. Opties voor verbetering worden onderzocht en er wordt besproken hoe de kloof kan worden overbrugd.
Deze sessie wordt in het Engels gehouden.
11:30 - 13:00 - Bringing Inclusive Teaching to Your Classroom
Presentatoren: Veronica Allen & Liga Klavina
Diverse leden van de Community of Practice: Inclusion and Diversity in Teaching and Learning zullen eenvoudige, praktische en impactvolle methoden delen om inclusie in het onderwijs te vergroten. Tijdens de workshop zullen de deelnemers brainstormen over hoe ze deze methoden in hun eigen leerplannen kunnen integreren en hoe ze een inclusieve mentaliteit in hun onderwijs kunnen brengen. Inclusief lesgeven is impactvol, vereist doordachte interactie en is effectief om leerlingen te inspireren. In onze workshop laten we dit zien door leerkrachten te inspireren om inclusiever les te geven en impactvolle ideeën te delen door middel van interactie.
Deze sessie wordt in het Engels gehouden.
12:00 - 13:30 - What is happening with AI in courses?
Presentator: Koos Winnipis
“Mijn cursus gebruikt eigenlijk geen AI, maar ik heb een manier gevonden om het gebruik van AI door studenten te omzeilen voor mijn opdrachten”. Op de vraag naar best practices voor het gebruik van AI antwoordden een aantal presentatoren het volgende. Dus, hoe ga jij om met AI? Integreer je het liever in je cursusopdrachten? Opdrachten herbouwen om de cursus AI-bestendig te maken? Of maak je je cursus liever AI-proof? Deze sessie bestaat uit 6 tafels met 6 docenten die vertellen hoe zij AI op dit moment gebruiken. Om te begrijpen wat, hoe en waarom zij doen, kun je vier van deze tafels bezoeken. Je kunt bepalen wat het beste zou kunnen werken voor jouw specifieke cursus door het te vergelijken met de cursussen die hier worden gedemonstreerd.
Deze sessie wordt in het Engels gehouden.
13:00 - 15:00 - Play a Board Game and Boost your Emotional Intelligence
Presentatoren: Jan Riezebos & Marjoleine Schoevers
In deze workshop gaan we aan de slag met een uitdagend spel dat ontworpen is om open discussies over discriminatie op universiteiten te faciliteren. Door middel van interactieve opdrachten en puzzels worden deelnemers uitgedaagd om hun emotionele intelligentie toe te passen en tegelijkertijd hun kennis over het onderwerp te testen. Studenten uit drie verschillende landen introduceren het spel, begeleiden het spelverloop en leiden de nabespreking, zodat er een reflectieve en inzichtelijke discussie ontstaat.
Deze sessie wordt in het Engels gehouden.
14:00 - 16:00 - How Can I Support My First year Students’ Transition into Higher Education?
Presentatoren: Maria Yarosh, Julia Costa, Jelle Blijleven & Tilman Lanz
Geef je les aan eerstejaarsstudenten? Loop je tegen uitdagingen aan waarvan je zou willen dat je er betere antwoorden voor had? Of wil je geïnspireerd raken door oplossingen die anderen nuttig hebben gevonden? Vraag je je af welke onderwijspraktijken de grootste positieve impact hebben op de overstap van studenten naar het hoger onderwijs? Neem deel aan deze sessie om te leren hoe hulpmiddelen ontwikkeld door het Erasmus+ START project u kunnen helpen.
Deze sessie wordt in het Engels gehouden.
14:30 - 16:00 - Making it Strange: The Role of Arts in Higher Education
Presentatoren: Marco Antonio de Carvalho Filho, Ligia Maria Cayres Ribeiro & Tassos Samparalis
In een tijdperk waarin resultaten vaak processen overschaduwen en grote taalmodellen voor studenten kunnen “denken”, dreigt het hoger onderwijs zijn vermogen tot diepere reflectie, emotionele betrokkenheid en het innemen van een echt perspectief te verliezen. Het integreren van op kunst gebaseerde benaderingen in onze lessen biedt een krachtige manier om deze essentiële kwaliteiten nieuw leven in te blazen en persoonlijke en professionele groei te combineren. Dit panel brengt onderwijzers uit verschillende vakgebieden samen die met succes kunst in hun onderwijspraktijk hebben verweven. Panelleden zullen ervaringen, geleerde lessen en praktische activiteiten delen die laten zien hoe creatieve expressie “gevoelige cognitie” kan cultiveren, empathie kan voeden en solidariteit tussen leerlingen kan inspireren. Deelnemers zullen nieuwe ideeën en strategieën meekrijgen voor het inzetten van kunst om betrokkenheid te verdiepen, kritische zelfreflectie aan te moedigen en een nieuwe betekenis en doel te geven aan het hoger onderwijs.
Deze sessie wordt in het Engels gehouden.
15:00 - 16:00 - Water Game of Polarisation
Presentatoren: Wander Jager & Shaoni Wang
Meningsdynamiek en polarisatie in de samenleving worden momenteel gesimuleerd met computermodellen. Op basis van zo'n simulatie hebben we een spel bedacht waarin een groep ervaart hoe polarisatie werkt. In het spel krijgt iedereen een glas, en de hoeveelheid water vertegenwoordigt een standpunt. Door volgens eenvoudige regels water uit te wisselen, krijgen we uiteindelijk gelijke of zeer tegengestelde standpunten. De workshop wordt afgesloten met een reflectieve discussie en een demonstratie van een computersimulatie, die meer inzicht geeft in de dynamiek van polarisatie.
Deze sessie wordt in het Engels gehouden.
16:00 - 17:00 - Music Performance, Posters & Closing Drinks
We sluiten de week af met slotopmerkingen, gevolgd door een levendige postersessie en een netwerkborrel. Om de week met een goed gevoel af te sluiten, is er live muziek van een lokale band.
Laatst gewijzigd: | 03 maart 2025 16:41 |