Ombudsfunctionaris
Ervaar je als medewerker of student een probleem en weet je niet waar je hiermee terecht kunt? Dan kun je ook bellen of mailen naar de onafhankelijke ombudsfunctionaris.
De ombudsfunctionaris is laagdrempelig en biedt in eerste instantie een luisterend oor waarbij de vertrouwelijkheid is gewaarborgd. In tweede instantie kan de ombudsfunctionaris uiteraard alleen wanneer de melder of de omstander daarvoor toestemming geeft, (schriftelijk) advies geven, bemiddelen, optreden als onafhankelijk gespreksleider, verwijzen en onderzoek (laten) verrichten.
Ongewenste (gedrags)patronen die een negatieve invloed hebben op een gezond en veilig leer- en/of werkklimaat staan in de werkzaamheden van de ombudsfunctionaris centraal. De ombudsfunctionaris is onafhankelijk en onpartijdig en staat als het ware boven de direct betrokkenen van een melding. In deze rol gaat het niet zozeer om individuele ondersteuning maar om het signaleren en adresseren van trends, ongewenste patronen, structurele misstanden en overige knelpunten en het bieden van richting aan het wegnemen, herstellen dan wel voorkomen daarvan.
Twijfel je of jouw vraag thuishoort bij de ombudsfunctionaris? Neem dan gerust contact op.
Contact
Marianne Dijkhuizen vervult tijdelijk de functie van ombudsfunctionaris bij de RUG.
Wil je een melding doen of heb je een vraag? Je kunt de Ombudsfunctionaris per telefoon of e-mail bereiken:
-
E-mail: ombudsperson@rug.nl
Reglement ombudsfunctionaris
Jaarverslagen
2023
2022
Laatst gewijzigd: | 03 december 2024 10:39 |