Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Nieuws

Toegewijde docent en mentor gedecoreerd

11 juli 2024
foto van José Heesink
José Heesink

Op donderdag 11 juli 2024 is José Heesink met pensioen gegaan. Zij heeft zich langdurig en op bewonderingswaardige wijze ingezet voor de afdeling Psychologie van de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen van de RUG. Tijdens haar afscheid als hoofddocent en hoofd Onderwijseenheid ontving ze een Koninklijke Onderscheiding uit handen van burgemeester Koen Schuiling van de gemeente Groningen. Heesink is gedecoreerd als Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.

Drijvende kracht

Na haar studie Psychologie in Groningen vertrok José Heesink (Denekamp, 1957) naar Amsterdam, waar ze in 1992 promoveerde aan de Vrije Universiteit. Inmiddels was ze alweer terug in Groningen, waar ze in 1990 begon als universitair docent en studieadviseur bij Sociale en Organisatiepsychologie van de RUG. Voor zowel studenten, collega’s als buurtgenoten is zij van grote betekenis geweest. Zonder haar inzet en visie zou de opleiding Psychologie er niet hebben uitgezien als nu het geval is. Met haar welgemeende aandacht voor de belangen van studenten, docenten en medewerkers was zij jarenlang de drijvende kracht achter de vernieuwing en verbetering van de opleiding. Daarbij zette zij zich in het bijzonder in voor de modernisering van het curriculum en het creëren van een eigentijdse leeromgeving. In de hele faculteit staat ze bovendien bekend als een fantastisch rolmodel en iemand die veel meer doet dan wat er in haar takenpakket staat: taken benadert ze niet zozeer met de vraag met ‘wat moet’, maar juist met ‘wat kan.’

Initiatiefnemer

Heesink stond aan de basis van de totstandkoming van de Onderwijseenheid Academic Development & Skills: een noemenswaardige verdienste. Inmiddels is deze eenheid niet meer weg te denken uit het onderwijsprogramma. Met haar achtergrond op het gebied van gespreksvaardigheden, mediation en coaching wist ze maar al te goed hoe essentieel het is voor studenten om zich tijdens hun studie te bekwamen in academische, professionele en onderzoeksvaardigheden. De Onderwijseenheid richt zich op het trainen van studenten in deze vaardigheden, zodat ze hun volledige potentieel benutten en goed worden voorbereid op hun toekomstige loopbaan. Ook heeft Heesink zich samen met haar collega’s ingezet voor het verhogen van het studiesucces van studenten door het opzetten van de learning communities. Samen leren, elkaar ondersteunen en inspireren heeft een positieve invloed op de ontwikkeling van studenten, versterkt hun kennis en helpt om voortijdig uitvallen en stress te voorkomen. Inmiddels is duidelijk dat deze communities van onschatbare waarde zijn voor zowel studenten als docenten.

Herwaardering van onderwijstaken

Hoezeer Heesink haar tijd voor uit was, blijkt wel uit wat ze heeft bereikt op onderwijsgebied. Ze maakte zich hard voor de herwaardering van de onderwijstaak, lang voordat de noodzaak om de waardering van onderwijs en onderzoek te heroverwegen een nationaal gegeven was. Zo zorgde ze ervoor dat alle docenten, of ze nu wel of niet in vaste dienst waren, zich verder konden ontwikkelen. Dankzij haar inzet konden tijdelijke docenten ook hun Basis Kwalificatie Onderwijs behalen. Inmiddels hebben vele andere universiteiten dit voorbeeld gevolgd.

Coaching Platform

Een ander voorbeeld van haar tomeloze inzet is de oprichting van het Coaching Platform in 2011, waar studenten terecht kunnen voor gesprekken met een coach die wordt opgeleid bij Psychologie. Studenten die het mastervak Coaching hebben afgerond, kunnen zo hun vaardigheden als coach in de praktijk toepassen. Heesink heeft actief intervisie en supervisie mogelijk gemaakt voor de betrokken coaches. Inmiddels hebben bijna tweehonderd coaches ervaring kunnen opdoen via dit platform en hebben nog veel meer studenten geprofiteerd van de gesprekken, waardoor ze beter keuzes kunnen maken, minder stress ervaren en hun studieprestaties hebben verbeterd. Met deze extra activiteit heeft de afdeling Psychologie iets unieks in handen.

Mentor, leider, rolmodel

Heesink geniet een uitstekende reputatie in haar faculteit. Sterker nog: bijna iedereen weet wie zij is en met menigeen heeft ze een sterke vertrouwensband opgebouwd. Ze staat bekend als mentor, leider, rolmodel en pragmaticus en vooral als iemand die altijd klaar staat om anderen te ondersteunen en begeleiden. Als ze ziet dat iemand vastloopt, komt ze in actie en ze is zeer bedreven in het vinden van de juiste personen die ondersteuning kunnen bieden of problemen kunnen oplossen. Ze nam op eigen initiatief de rol van vertrouwenspersoon voor promovendi op zich, nog voordat deze functie officieel bestond. Verder stond ze aan de wieg van intervisiegroepen voor vrouwelijke academici. Zij zorgde voor de juiste samenstelling van de groepen met oog voor een goede match tussen de groepsleden wat betreft loopbaanvragen en persoonlijkheid. Meerdere vrouwen hebben mede dankzij deze intervisie een volgende stap gezet in hun academische loopbaan.

Geveltuintjes en straatfeesten

Heesink beperkt haar activiteiten niet tot haar werk. Integendeel: ze zet zich ook actief in voor haar eigen wijk: de Schildersbuurt in Groningen. Ze richtte de werkgroep StudentBuren op om de relatie tussen de vaste en tijdelijke bewoners te verbeteren en organiseerde straatfeesten en taartenbakwedstrijden. Ook zette ze zich vol enthousiasme in voor het behoud van het karakter van de wijk, de leefbaarheid en de groenvoorziening met als resultaat een fietsenplan, opruimdagen, geveltuintjes en boomspiegels.

Laatst gewijzigd:15 juli 2024 09:24
View this page in: English

Meer nieuws

  • 17 december 2024

    Autisme bij vrouwen: camoufleren eist zijn tol

    Vrouwen met autisme krijgen vaak later een diagnose dan mannen. Onderzoeker Yvonne Groen ontwikkelde samen met haar collega’s een screeningsinstrument om de diagnose te vergemakkelijken.

  • 26 november 2024

    De angst om te eten

    Renate Neimeijer doet onderzoek naar eetstoornissen bij kinderen en jongeren. Haar lopende onderzoek richt zich op de vermijdende en restrictieve voedselinname stoornis ARFID.

  • 05 november 2024

    Hebben ouders invloed op de roze of grijze bril van hun kinderen?

    Hoe ontstaat een positieve blik eigenlijk? In hoeverre is opvoeding hierbij van belang? En welke rol speelt optimisme eigenlijk in het dagelijks leven van ouders en kinderen? Charlotte Vrijen probeert een antwoord te vinden op deze vragen. Ze doet...