Ombudsfunctionaris Carolijn Winnubst en vertrouwenspersoon Marjolein Renker: ‘We zijn er voor je’
We hebben allemaal een rol in het veiliger en gezonder maken van het werk- en studieklimaat van de universiteit. Binnen de bestaande hulpstructuur hebben vertrouwenspersoon Marjolein Renker en ombudsfunctionaris Carolijn Winnubst unieke posities. Wie zijn zij, wat drijft hen, en vooral: wat zijn de overeenkomsten en verschillen?
‘We zijn er voor medewerkers en studenten, voor melders en omstanders. Het gaat hierbij om ongewenst gedrag, ongelijke behandeling, problemen in de werk- of leeromgeving en structurele misstanden,’ vertelt Marjolein vanuit haar kantoor aan de Visserstraat 47. Naast haar zit Carolijn, die een werkruimte buiten de universiteit heeft aan de Oude Boteringestraat 71: ‘Ik denk dat onze functies elkaar goed aanvullen.’
Marjolein werkt sinds 2017 als vertrouwenspersoon, Carolijn vervult als kwartiermaker sinds september 2021 de onafhankelijke ombudsfunctie.
Achtergrond
Na haar rechtenstudie aan de Universiteit van Amsterdam werkte Carolijn onder meer als MfN-registermediator, advocaat en opleidingsmanager. Ze heeft veel ervaring met het begeleiden van en adviseren over ingewikkelde kwesties waarin uiteenlopende belangen spelen. Carolijn: ‘Integriteit en rechtvaardigheid zijn voor mij belangrijke kernwaarden’.
Marjolein is afgestudeerd aan de RUG, studeerde onder andere Human Resources en werkte in verschillende adviesfuncties binnen en buiten de RUG op het snijvlak van mens en organisatie. Ze vindt het belangrijk dat mensen die problemen ervaren in hun werk of studie een plek hebben los van de organisatie waar ze hun verhaal kunnen doen. Ruimte, perspectief en vertrouwen bieden, is wat ze wil. Uiteindelijk wil iedereen met plezier z’n werk of studie doen.
Overeenkomsten
Binnen de RUG oefenen zowel de vertrouwenspersoon als de ombudsfunctionaris hun uiteenlopende functies onafhankelijk uit. Dat betekent dat zij bij de vervulling van hun taken niet ondergeschikt zijn aan enig bestuursorgaan van de universiteit. De enige verantwoording die zij beiden dienen af te leggen is een jaarlijkse rapportage van de werkzaamheden aan het College van Bestuur met afschrift aan de Universiteitsraad, het Lokaal Overleg en de Raad van Toezicht. Beide functies bieden gegarandeerde vertrouwelijkheid.
Verschillen: Incidenten en trends
Waarmee kun je als student of medewerker nou precies terecht bij Marjolein of Carolijn?
Marjolein: ‘Als vertrouwenspersoon bied ik individuele en onafhankelijke ondersteuning bij ongewenst gedrag en samenwerkings- of arbeidsconflicten. Ik sta naast de melder en zal alleen met instemming van de melder iets doen. Je mag ook gewoon je hart komen luchten.'
'Ik kan bijvoorbeeld meegaan naar een moeilijk gesprek of samen met de melder een probleem aan de orde stellen bij een leidinggevende. Als omstander kun je ook contact met me opnemen. Ik kan signalen van medewerkers en studenten over onveiligheid en onvrede op de juiste plaats in de organisatie neerleggen. Daarnaast horen ook preventie en voorlichting over ongewenst gedrag tot mijn taken. De gesprekken zijn altijd vertrouwelijk,’ aldus Marjolein.
Hoe zit het met Carolijn? ‘Wat ik als ombudsfunctionaris kan betekenen, ligt niet zozeer in individuele ondersteuning die de vertrouwenspersoon biedt. Als onpartijdige en objectieve derde signaleer ik ongewenste trends, patronen en andere knelpunten die een negatieve invloed hebben op een veilig en gezond studie- en werkklimaat. Het kan ook zijn dat uit bestudering van regelgeving of beleid ongewenste zaken naar voren komen. Ik kan verder als gespreksleider, procesbegeleider of bemiddelaar optreden juist om knelpunten te verhelderen of een bijdrage te leveren aan het oplossen daarvan. Mijn aandacht gaat ten slotte uit naar bewustwording, door gevraagd en ongevraagd te adviseren en reflectie op gang te brengen. Hiermee wil ik het lerend vermogen te vergroten en bijdragen aan een inclusieve organisatie.’
Eén hulpstructuur
Zowel Carolijn als Marjolein benadrukken dat ondanks de verschillen in hun functies, het niet uitmaakt bij wie van hen je aanklopt. Marjolein: ‘Het is vooral belangrijk dat je het meldt als je ergens last van hebt.’ Carolijn: ‘Wie meldt, is een held! Als we denken dat het gewenst is, verwijzen we de melders/omstanders naar (de) ander(en) binnen de bestaande hulpstructuur. Mochten melders dat op prijs stellen, dan kunnen we zorgen voor een toelichting aan de persoon waarnaar verwezen wordt, om te voorkomen dat je je ervaringen nogmaals moet vertellen.’
Carolijn heeft in februari 2022 haar bevindingen in haar eerste 100 dagen als ombudsfunctionaris bij de RUG gedeeld. Je kunt, zoals ze daar aangeeft, bij haar langs tijdens een van de inloopuren of mailen of bellen voor een afspraak. Marjolein is te bereiken per e-mail of telefoon.
Laatst gewijzigd: | 13 december 2022 16:42 |
Meer nieuws
-
16 december 2024
Jouke de Vries: ‘De universiteit zal wendbaar moeten zijn’
Aan het einde van 2024 blikt collegevoorzitter Jouke de Vries terug op het afgelopen jaar. Daarbij gaat hij in op zijn persoonlijke hoogte- en dieptepunten en kijkt hij vooruit naar de toekomst van de universiteit in financieel moeilijke tijden.
-
10 juni 2024
Om een wolkenkrabber heen zwermen
In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...