Bettina Reitz-Joosse ontvangt ERC Starting Grant
Dr. Bettina Reitz-Joosse, Universitair hoofddocent Latijnse taal en letterkunde, heeft een ERC Starting Grant ontvangen voor het project FACERE. Roman Making and its Meanings: Representations of Manual Creation in the Literature and Visual Culture of Imperial Rome. De subsidie van 1,5 miljoen wordt toegekend aan excellente onderzoekers om baanbrekend onderzoek in Europa te stimuleren.
‘Maken’
Hoe keken de Romeinen naar de voorwerpen of de gebouwen die hen omgaven? Het project FACERE (Latijn voor ‘maken’) probeert deze vraag op een nieuwe manier te lijf te gaan, door Romeinse ideeën over maakprocessen te bestuderen.
'Hoe een voorwerp gemaakt is beïnvloedt welke waarde we eraan hechten en hoe we ermee omgaan,’ vertelt Reitz-Joosse. ‘Wij vinden bijvoorbeeld een handbeschilderde vaas bijzonderder dan een industrieel geproduceerde, of we voelen ons prettiger als we een kledingstuk kopen dat op milieuvriendelijke wijze is geproduceerd. Maar dit soort houdingen zijn cultureel specifiek.’ Het onderzoek richt zich daarom op de vraag welke ideeën over productieprocessen de inwoners van het Romeinse rijk hadden. ’Welke ethische of esthetische waarden verbonden ze ermee? Hoe dachten ze bijvoorbeeld over de interactie tussen mens en natuur in maakprocessen? En hoe keken ze naar mensen die met hun handen werkten?’ vervolgt Reitz-Joosse.
Om deze vragen te beantwoorden, zal een team van oudheidwetenschappers onder haar leiding het Romeinse discours over maakprocessen analyseren. Door literaire teksten in het Grieks en Latijn en Romeinse afbeeldingen te bestuderen, kunnen de onderzoekers in kaart brengen hoe Romeinen dachten, voelden en spraken over het maken van objecten. Hiermee effent FACERE de weg voor een beter begrip van Romeinse ideeën over de materiële wereld.
Laatst gewijzigd: | 18 juli 2022 11:38 |
Meer nieuws
-
30 januari 2025
RUG-onderzoek naar extremisme in IJsselland
Hoewel extremisme in IJsselland een beperkt fenomeen is, moet het vanwege het dynamische en veelzijdige karakter en recente maatschappelijke ontwikkelingen serieus worden genomen door bestuurders en professionals. Dat concludeert een...
-
28 januari 2025
Online èn offline spelen belangrijk voor de ontwikkeling van digitale geletterdheid bij kinderen
Kinderen tussen de 8 en 12 jaar kunnen het best spelenderwijs hun digitale geletterdheid ontwikkelen. Dat kan zowel offline als online gebeuren. Digitale media-activiteiten van kinderen, zoals het bekijken van onlinevideo’s of gamen, lijken op...
-
28 januari 2025
Artistieke ambassadeurs: het maken van kunst als onderzoeksmethode
Schilderen, schrijven, theater maken – het zijn geen activiteiten waar je als eerste aan denkt bij wetenschappelijk onderzoek. Toch is dit mogelijk aan de Rijksuniversiteit Groningen.