Zito Ysenbaert winnaar Gerrit Krolprijs 2019
Zito Ysenbaert is de eerste winnaar van de Gerrit Krolprijs, de essaywedstrijd van de RUG. De student Nederlandse en Engelse taal- letterkunde aan de Vrije Universiteit van Brussel liet met zijn inzending zien dat taal meer is dan communicatiemiddel alleen. In zijn essay zet hij de Nederlandse taal op meesterlijke wijze in om iets heel essentieels duidelijk te maken van de menselijke aard, te weten: er zal altijd angst bestaan voor diversiteit. Zito Ysenbaert laat de chaos plaatsmaken voor een kunstwerk, voor compositie, voor een nieuw verhaal en voor inclusiviteit van alles wat eerder onverenigbaar leek. De andere genomineerden waren Takashi Nakamura en Yasmine Finani.
De Gerrit Krolprijs werd dit jaar in het leven geroepen door het Talencentrum en de Faculteit der Letteren van de RUG om de aandacht te vestigen op het Nederlands als academische taal. Studenten van alle universiteiten uit het Nederlands taalgebied werden uitgenodigd om een in het Nederlands geschreven essay in te zenden van maximaal 2.000 woorden. Vervolgens bepaalde een deskundige jury welke inzenders in aanmerking kwamen voor een nominatie en werd de winnaar verkozen. De jury bestond uit Ellen Deckwitz (schrijver), Ellen Krol (dochter van Gerrit Krol) en Ronald Ohlsen, schrijver en docent Talencentrum. Gelet werd op originaliteit, stilistisch vernuft en talent voor divertissement. Het essay van Zito Ysenbaert is gepubliceerd op literair weblog Tzum.
Laatst gewijzigd: | 11 mei 2020 14:33 |
Meer nieuws
-
30 januari 2025
RUG-onderzoek naar extremisme in IJsselland
Hoewel extremisme in IJsselland een beperkt fenomeen is, moet het vanwege het dynamische en veelzijdige karakter en recente maatschappelijke ontwikkelingen serieus worden genomen door bestuurders en professionals. Dat concludeert een...
-
28 januari 2025
Online èn offline spelen belangrijk voor de ontwikkeling van digitale geletterdheid bij kinderen
Kinderen tussen de 8 en 12 jaar kunnen het best spelenderwijs hun digitale geletterdheid ontwikkelen. Dat kan zowel offline als online gebeuren. Digitale media-activiteiten van kinderen, zoals het bekijken van onlinevideo’s of gamen, lijken op...
-
28 januari 2025
Artistieke ambassadeurs: het maken van kunst als onderzoeksmethode
Schilderen, schrijven, theater maken – het zijn geen activiteiten waar je als eerste aan denkt bij wetenschappelijk onderzoek. Toch is dit mogelijk aan de Rijksuniversiteit Groningen.