RUG-baby’s winnen SURF security award
De Rijksuniversiteit Groningen heeft de SURF Security Award 2014 gewonnen. Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan een persoon of organisatie die zich op inspirerende en proactieve wijze inzet voor de verbetering van informatiebeveiliging, privacybescherming of de bestrijding van cybercrime. De RUG krijgt de prijs voor de bewustwordingscampagne ‘ Your bytes are your babies, protect what’s precious, keep IT safe!’ waarmee het belang van informatiebeveiliging onder de aandacht van medewerkers werd gebracht.
Aansprekend voorbeeld
De prijs werd donderdag 13 februari uitgereikt tijdens het jaarlijkse SURFibo/SURFcert congres in Utrecht. De jury is lovend over de originaliteit van de campagne: ‘Het idee om met poppen en de slogan ‘Your bytes are your babies, protect what's precious, keep IT safe’ op het belang van informatiebeveiliging te wijzen, getuigt van originaliteit en is een aansprekend voorbeeld op het vlak van awareness.’ De prijs bestaat uit eeuwige roem en een geldbedrag van 2500,-.
Opschudding
Projectleider Gerrit van Dijk van de RUG is opgetogen over de prijs. ‘Dit is voor mij en mijn collega’s Willemieke Baan en Koen Verelst een bevestiging dat we de juiste aanpak hebben gekozen. De campagne heeft voor de nodige opschudding gezorgd en is zeer effectief geweest. We merken dat de bewustwording bij medewerkers verbeterd is. Ik zie de prijs als een aanmoediging om het belang van informatiebeveiliging verder onder de aandacht van medewerkers te brengen en te houden.’
Keep IT safe
Met de slogan ‘Your bytes are your babies, protect what’s precious, keep IT safe’ lanceerde de RUG in oktober vorig jaar een campagne om medewerkers meer bewust te maken van het belang van informatiebeveiliging. Overal op de universiteit werden babypoppen verspreid die waren voorzien van een afbeelding van een beveiligingsslotje. Bij het Academiegebouw werd een grote opblaasbaby geplaatst. Alle medewerkers kregen een bedrieglijk echte phishingmail toegezonden met het verzoek om persoonlijke gegevens in te vullen. Het effect was groot: veel medewerkers hebben de mail geopend en persoonlijke gegevens ingevuld. Dit was de opmaat tot een informatiecampagne waarbij medewerkers oa via workshops werden geïnformeerd over het belang van informatiebeveiliging. De campagne was zeer succesvol en heeft de bewustwording bij medewerkers verbeterd.
Laatst gewijzigd: | 14 september 2021 13:06 |
Meer nieuws
-
30 januari 2025
Uitgelichte publicaties december 2024 - januari 2025
Lees hier over de uitgelichte publicaties van december/januari: nieuwe inzichten in elektronica van 2D materialen en in de eiwitklonten die de ziekte van Huntington veroorzaken.
-
30 januari 2025
RUG-onderzoek naar extremisme in IJsselland
Hoewel extremisme in IJsselland een beperkt fenomeen is, moet het vanwege het dynamische en veelzijdige karakter en recente maatschappelijke ontwikkelingen serieus worden genomen door bestuurders en professionals. Dat concludeert een...
-
28 januari 2025
Online èn offline spelen belangrijk voor de ontwikkeling van digitale geletterdheid bij kinderen
Kinderen tussen de 8 en 12 jaar kunnen het best spelenderwijs hun digitale geletterdheid ontwikkelen. Dat kan zowel offline als online gebeuren. Digitale media-activiteiten van kinderen, zoals het bekijken van onlinevideo’s of gamen, lijken op...