Quantitative assessment of English-American speech relationships
Promotie: dhr. R.G. Shackleton, 13.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Proefschrift: Quantitative assessment of English-American speech relationships
Promotor(s): prof.dr.ir. J. Nerbonne, prof.dr. W.A. Kretzschmar
Faculteit: Letteren
Kwantitatieve beoordeling van Engels-Amerikaanse spraakrelaties
Promovendus Bob Shackleton onderzocht synchrone en diachrone aspecten van de Engelse fonetiek en fonologie door een set van complementaire kwantitatieve gereedschappen toe te passen op Engelse en Amerikaanse dialactdata. Deze gereedschappen resulteren in metingen van geaggregeerde variatie in het gebruik van fonetiek, identificeren dialectgebieden als clusters van sprekers of plaatsen met relatief vergelijkbare gebruikspatronen, onderscheiden gebieden met grote variatie versus meer homogene gebieden, en isoleren groepen van taalkundige eigenschappen die kenmerkend zijn voor specifieke gebieden.
De resultaten op basis van data uit Engeland komen overeen met het standaard beeld, maar verschillen in de identificatie van gebiedsgrenzen en regionale onderscheidende eigenschappen, evenals het plaatsen van die elementen in de context van een voornamelijk continue en willekeurige variatie. Toegepast op Engelse en Amerikaanse dialect data, levert de analyse een sterk bewijs voor een model van nieuwe dialectvorming in de koloniale tijd op basis van competitie tussen en selectie van een set van taalkundige eigenschappen geïntroduceerd door sprekers uit verschillende gebieden van Engeland. Consistent met de vastgelegde historische migratiepatronen, laat de analyse zien dat Amerikaanse spraak een relatief uniforme mix van voornamelijk Zuid-Oost-Engelse varianten is, maar ook dat afzonderlijke regionale Engelse dialecten debet zijn aan belangrijke geografische en sociale variatie in de Amerikaanse uitspraak van de twintigste eeuw. Deze studie laat ondanks enkele tekortkomingen zien hoe breed toepasbaar de kwantitatieve gereedschappen zijn binnen het taalkunde onderzoek, en illustreert hoe deze gereedschappen samen gebruikt kunnen worden om belangrijke inzichten te verwerven in historische taalkundige variatie en ontwikkeling.
Bob Shackleton (Zwitserland, 1956) studeerde economie aan de University of Maryland, College Park (VS). Hij promoveert aan de Faculteit der Letteren van de RUG. Shackleton is werkzaam op het Congressional Budget Office in Washington.
Laatst gewijzigd: | 13 maart 2020 01:16 |
Meer nieuws
-
30 januari 2025
RUG-onderzoek naar extremisme in IJsselland
Hoewel extremisme in IJsselland een beperkt fenomeen is, moet het vanwege het dynamische en veelzijdige karakter en recente maatschappelijke ontwikkelingen serieus worden genomen door bestuurders en professionals. Dat concludeert een...
-
28 januari 2025
Online èn offline spelen belangrijk voor de ontwikkeling van digitale geletterdheid bij kinderen
Kinderen tussen de 8 en 12 jaar kunnen het best spelenderwijs hun digitale geletterdheid ontwikkelen. Dat kan zowel offline als online gebeuren. Digitale media-activiteiten van kinderen, zoals het bekijken van onlinevideo’s of gamen, lijken op...
-
28 januari 2025
Artistieke ambassadeurs: het maken van kunst als onderzoeksmethode
Schilderen, schrijven, theater maken – het zijn geen activiteiten waar je als eerste aan denkt bij wetenschappelijk onderzoek. Toch is dit mogelijk aan de Rijksuniversiteit Groningen.