![University Medical Center Groningen](/_definition/shared/images/logo_umcg.png)
Media & Publications
SCOPE - Media & Publications
![Media](/umcg/organization/scope/mediapublicatiesscope/afbeeldingmediaklein.jpg)
Academic papers
Recently, 2 of our academic papers were published. It concerns:
-
Education to support professional identity formation in medical students: guiding implicit social learning (Scholtens et al., 2023) in International Journal of Medical Education.
-
Student well-being in times of COVID-19 in the Netherlands: basic psychological need satisfaction and frustration within the academic learning environment (Kiltz & Trippenzee, et al., 2023) in European Journal of Psychology of Education.
“If you know yourself well, you can develop in your own way"
Backgroundstory about SCOPE (in Dutch)
"Wat is er belemmerend aan deze gedachte: Als ik hard werk, lukt alles?" De vraag komt van Margreet Smit, docent, medeoprichter en coördinator van SCOPE. Op het hoofd van de geneeskundestudenten, die meedoen aan de workshop "Kwaliteiten en valkuilen", verschijnt een frons. Een lange stilte volgt. Dan klinkt het: "Niets toch? Als iets niet lukt, heb je gewoon niet genoeg je best gedaan". “Dit is een bekende overtuiging die breed gedeeld wordt onder studenten.” vertelt Margreet naderhand. “Wat als je hard hebt gewerkt en het toch niet lukt? Is het dan jouw schuld? En in hoeverre hebben we überhaupt controle over wat er ‘lukt’? Het kan de illusie van een maakbaarheidsideaal creëren, waarvan wij ons afvragen hoe gezond die is.” In de workshops van SCOPE worden studenten onder andere bewust gemaakt van dergelijke overtuigingen en op welke manier deze invloed hebben op onze gevoelens, gedragingen en keuzes die we maken. Tijd om in gesprek te gaan met de oprichters en docenten van SCOPE om te horen waarom zij deze bewustwording van studenten, passend bij SCOPE’s hoofdthema ‘persoonlijke ontwikkeling’, zo belangrijk vinden.
UMCG Innovation Prize
In January 2020, Joke Fleer, founder of SCOPE, won the UMCG Innovation Prize for Education & Training. The aim of this prize is to promote the further development and implementation of innovative ideas. Fleer was awarded the prize in recognition of SCOPE’s efforts to address unspoken norms that doctors impose on each other (during the ceremony, the award was presented using the expertise centre’s former name, ZOOOM) efforts to address unspoken norms that doctors impose on each other.
Last modified: | 22 March 2024 4.37 p.m. |