SL

—— wﬂomaam Marcel. “Botsende aﬁ.ﬁg De mo%"a ﬁ&,&mgmew en de Nederlandse
, journalistieke cultuur.” Tijdschrift voor Mediageschiedenis 2 (1999) 2, 41-69.

Botsende stijlen

De Eerste Wereldoorlog en de Nederlandse journalisticke cultuur

Marcel Broersma

De jaren van de Grote Qorlog staan te bock als cruciaal. Voor Nederland geldt
dat, door de neutraliteis, in veel mindere mate. Maar in de krantenverslaggeving
over de Eerste Wereldoorlog is wel een kentering af te lezen die de journalistieke
stijl van de dagbladen in die jaren doormaakse. Historicus Marcel Broersma laat
in onderstaand artikel zien hoe de ‘bebeerst-afstandelijke’ stijl, die in het begin
van de ecuw gemeengoed was, mede onder invloed van de Eerste Wereldoorlog,
langzaam veranderde in een ‘emotioncel-betrokken’ stijl. En hoe de cerste beoefe-
naar van deze stijl, De Telegraaf. eerst verkeiterd en later nagevolgd werd door

alle ‘chique dagbladen’

‘De ootlog begonnen. Luxemburg bezet’, luidde de kop boven het vierde
bulletin van de Lecuwarder Courant op zondag 2 augustus 1914." Die dag
zouden er nog drie bulletins volgen die een grote toeloop veroorzaakten
bij de administratie van de krant. Zelfs zo groot, dat men gedwongen was
de berichten elders aan te plakken. Het nieuws over de ootlog zorgde bij
het publiek, en waarschijnlijk ook bij de redactie, voor verwarring. Een
toeschouwer merkte op: ‘Tk geloof niet eens, dat er oorlog is. Dat zie je
wel aan die telegrammen. ’t Eene zegt dit en ’t andere juist andersom. 1k
lees er niets meer van.”” De spanning van de eerste oorlogsdagen maakte
voorzichtig plaats voor opluchting toen bleck dat de Eerste Wereldoorlog
aan Nederland voorbij trok. De regering voerde een strikte neutraliteits-
politiek en slaagde erin, ondanks enkele spannende momenten, de neu-
traliteit gedurende de hele ootlog te handhaven. Het grootste en bloedig-
ste conflict dat de wereld tot dan toe had gekend, ging aan Nederland
voorbij.

Waarschijnlijk is het daarom dat de Eerste Wereldootlog, in de woor-
den van de historicus M.C. Brands, ‘de blinde vlek in het historische be-
wustzijn van Nederland’ is.' Naar de invloed die de jaren 1914-1918 op de
Nederlandse samenleving hadden, is nog maar weinig onderzock gedaan.
Ook de geschiedenis van de dagbladpers in deze jaren komt er in de histo-
riografie bekaaid af. Alleen naar de vraag of de Nederlandse dagbladen de

* Daarnaast

Portret van een groepje parlementaire journalisten dat op 21 juli 1915 tijdens de kamerdebatten over de
neutraliteitspolitiek, uit de regeringsgebouwen werd verbannen.
Bron: M. Wolf, Het Nederlands Persmuseum: liefdewerk oud papier, Amsterdam 1992 neutraliteit eerbiedigden, zijn enkele onderzoeken verricht.

THDSCHRIFT VOOR MEDIAGESCHIEDENIS — 1999 [2] 2 THDSCHRIFT VOOR MEDIAGESCHIEDENIS — 1999 (2] 2



9L

zijn hierover door tal van historici, journalisten en andere commentatoren
generaliserende uitspraken gedaan. Tot een heldere en eenduidige conclu-
sie komt men in de regel niet; symptomatisch lijkt de constatering van
Stoelinga dat de pers in het algemeen zich ‘in haar consequente en perma-
nente verdediging van de neutraliteit (...) onthield van al te scherpe oor-
declvellingen’, maar dat zij ‘in de meeste gevallen toch wel een voorkeur
voor één van beide partijen’ liet blijken.” Wellicht bepaalt de aard van de
vraagstelling de aarzelende en ambivalente uitkomsten van de onderzoe-
kers: neutraliteit laat zich nu eenmaal moeilijk meten. Daartoe zal hier
dan ook geen poging worden gedaan.

Dit artikel gaat niet over de inhoudelijke keuzes die de Nederlandse
dagbladen tijdens de Eerste Wereldoorlog maakten, maar over de manier
waarop zij die keuzes aan de lezer presenteerden. Kortom: over de stijl die
de dagbladen hanteerden. Ook daarnaar is in Nederland nog niet of nau-
welijks onderzoek gedaan; dit artikel wil daartoe een eerste aanzet zijn.
Om een gedetailleerd beeld te krijgen van de Nederlandse pers tijdens de
‘grote oorlog’ is nog veel onderzoek vereist. Met name een uitgebreide en
systematische inhoudsanalyse van verschillende kranten zou het beeld
kunnen verscherpen.

Kranten hanteren, onder meer door socialisering op de redactie, een
achteraf duidelijk herkenbare journalistieke stijl. Samen met de inhoude-
lijke keuzes die een krant maake, geeft die zicht op haar identiteit. In dit
artikel worden twee journalisticke stijlen onderscheiden. Ten eerste een
beheerst-afstandelijke stijl, die ten tijde van de Eerste Wereldoorlog in de
Nederlandse journalistick dominagt was. Ten tweede een emotioneel-
betrokken stijl die in opkomst was en waarvan De Telegraafals de belang-
rijkste exponent werd gezien." Daarom wordt in dit artikel deze stijl
vooral op die krant betrokken. Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd fel
gediscussieerd over de macht en de verantwoordelijkheden van de pers.
De emotioneel-betrokken stijl werd fel bekritiseerd en als gevaarlijk
gezien. Maar onder invloed van de oorlogsomstandigheden, namen de
dagbladen die de beheerst-afstandelijke stijl hanteerden toch een aantal
elementen over it de door hen zo verfoeide emotioneel-betrokken stijl.

Giftplant

De Nederlandse pers ontwikkelde zich na de afschaffing van het Dagblad-
zegel in 1869 tot een massapers. Bedroeg de totale oplage van dag- en
nieuwsbladen in 1866 nog 89.169 exemplaren, zestien jaar later was dat cij-
fer al gegroeid tot net over het miljoen. Het aantal titels was toegenomen
van 159 tot 408." Hand in hand met deze schaalvergroting ging volgens

tijdgenoten de groeiende invloed van de dagbladpers. Talrijk zijn de uit-
latingen waarin men haar een bijna onbeperkte macht tockende. ‘Dat de
invloed der pers in onze dagen enorm is, dat in haar een jonge, uiterst
snel gegroeide sociale macht valt waar te nemen, is een gemeenplaats’,
schreef bijvoorbeeld de Amsterdamse hoogleraar staathuishoudkunde
D. van Embden in 1914." De Leidse ‘ambtenaar ter secretarie’ H. Quast
drukte het nog wat krasser uit: ‘Inderdaad is de pers de koningin der
aarde, zij en zij alléén regeert de tegenwoordige wereld. (...) Wij kunnen
ons geen lichaam in den staat denken, dat zooveel invloed uitoefent,
waarvan zooveel kracht uitgaat, als van de pers en wel in het bijzonder van__
de dagbladpers.”

Vaak werd beweerd dat de massaal toegestroomde nieuwe lezers nog
niet rijp waren voor het lezen van een krant. Zij misten het kritisch ver-
mogen om verder te kijken dan hun neus lang was en geloofden, zo
meende men, alles wat in hun krant stond. ‘Voor het gros dier lezers is
het dagblad een soort van evangelie’, zo schreef bijvoorbeeld de uitgever L.
Simons die met zijn Wereldbibliotheek op dezelfde groep van nieuwe le-
zers mikte.” Deze ‘domme en onontwikkelde menschen’ die na de afschaf-
fing van het Dagbladzegel toegang hadden gekregen tot de pers, moesten
als het ware nog worden opgevoed tot volwaardige krantenlezers." )

De Nederlandse dagbladpers sloot, vrijwel over de gehele breedte, aan
bij de burgerlijke deugden die in Nederland werden gekoesterd. Fatsoen
en beheersing, tolerantie, inzet voor het maatschappelijk belang en de
plicht voor de burger om zich te ontwikkelen waren daarin kernpunten.
Na de afschaffing van het Dagbladzegel wilde de pers laten zien dar zij
geen gevaar was voor de samenleving, maar daarin juist een opbouwende
rol kon spelen. Typerend is het programma in het eerste nummer van het
liberale dagblad Het Vaderland uit april 1869:

‘Meer dan ooit toch rust op de Nederlandsche journalistiek, nu ze
geheel geémancipeerd is, een zware taak. Meerdere vrijheid brengt
grootere verantwoordelijkheid mede, en de roeping der dagbladpers
om met bezadigdheid en goede trouw het publiek voor te gaan op den
weg van onderzoek en onderricht behoort door haar, nu ze niet meer
door fiscale banden gebonden wordt, onafgebroken in het oog gehou-
den te worden.™

Ock het neutrale dagblad Het Nieuws van den Dag, waarvan een jaar later
het eerste nummer verscheen, stelde zichzelf tot doel: ‘Bij te dragen tot
vermeerdering van kennis, tot volksontwikkeling en daardoor tot volks-
welvaart.” De krant wenste niet steeds met het opgeheven vingertje te
zwaaien, maar hoofdredacteur S. Gorter wilde wel ‘zonder vertoon van
geleerdheid, maar in den beschaafden toon, (...) kennis verspreiden, op-



LL

dat wij door kennis tot geluk zouden komen, door weetgierigheid tot
krachtsinspanning ook op zedelijk gebied’."

leder op hun eigen manier wilden de kranten leiding geven aan hun
lezers en een gids zijn bij hun ontwikkeling. De redactic bepaalde wat de
lezer moest weten, wat ‘goed’ voor hem was. Daarbij paste een beheerst-
atstandelijke journalistieke stijl. Op bezonnen wijze en met behulp van ar-
gumenten lichtten de kranten de lezer voor. In een portret van L.J. Plemp
van Duiveland, hootdredacteur van De Niewwe Courant en van 191 tot
1920 voorzitter van de Nederlandsche Journalisten Kring (njx), werden
daarom ook waarderende woorden gewijd aan zijn ‘rust en zeltbeheer-
sching." Een portret van de socialistische journalist J.J. de Roode van Het
Volk ademt dezeltde sfeer. Na hem eerst als een ‘journalist-strijder’ bij uit-

stek te hebben getypecrd, vervolgt de auteur:

‘En op hem is wel zeer bijzonderlijk her gezegde van toepassing: Le
style, c'est Fhomme. Wie Het Volk trouw leest, zal zelden in twijfel
zijn over den oorsprong der artikelen van zijn hand. Ex ungue leonem.
Een vaste, kalme maar onbedwingbare, klare en preciese gedachten-
gang. Een ingehouden kracht. Een onverzettelijke, maar bedaarde stel-
ligheid. Afwezigheid van alle uitbundigheid, van alle pathos, van elke
zweem van lyriek. Een bijna koele voornaamheid maar een stil bran-
dend vuur van gedachte. Kracht van argumenten, niet van beelden en

<

woorden.”

Strijden voor een politick ideaal bleek dus goed samen te kunnen gaan
met een beheerste stijl. Als gevolg van dic beheerst argumenterende en
daardoor wat saaie stijl werd de Nederlandse journalistiek wel omschreven
als een ‘juristenpers’.”

Het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog stimuleerde het debat over
de rol die de pers vervulde of zou moeten vervullen in de samenleving.
Aan dit debat lag de gedachte ten grondslag dat buitenlandse kranten de
oorlog mede hadden veroorzaakt. ‘De practijk heeft aangetoond, dat het
kwaad, door de periodicke pers gebrouwen, voornamelijk ligt in het aan-
stoken der hartstochten tusschen de belligerenten onderling, en niet min-
der in het in het harnas jagen van één dier belligerenten tegen de neutra-
len, of omgekeerd’, schreef bijvoorbeeld J.C. Sikkel jr. in zijn juridische
dissertatie uit 1917.” Ook de Nederlandsche Anti-Oorlog Raad (NAOR)
ging uit van deze gedachte toen zij een commissie instelde om de vraag te
beantwoorden ‘welke maatregelen kunnen worden aanbevolen ter bestrij-
ding van al die openbare uitingen, in het bijzonder in de pers, welke ten
doel hebben of geschikt zijn, om vijandschap tusschen de volkeren uit te

lokken of te versterken’.”

In deze commissie hadden onder meer drie journalisten zitting: C. Easton
en ].W. Nispen van Sevenaer, hoofdredacteur van respectievelijk Het
Nieuws van den Dag en de Residentiebode, en de eerder genoemde ].J. de
Roode van Het Volk. Hun rapport opende met de constatering: ‘Oorlogs-
zuchtig chauvinisme behoort niet tot de kwade hebbelijkheden van het
Nederlandsche volk en van de Nederlandsche pers.”” Gelukkig was het in
Nederland nog niet zo ver, zo dacht men, dat de pers de haar toegedichte
macht inzette voor verkeerde intenties. Van Embden concludeerde bij-
voorbeeld na een tirade over de buitenlandse pers dat men zich in Neder-
land, waar de ‘pers in het algemeen vrij hoog staat’, ‘het misdadig lage
peil der bedoelde organen wellicht nauwelijks voorstellen’ kon.™ Het lo-
vende oordeel over de ‘vaderlandse’ journalistiek van buitenlandse auteurs
werd aangehaald om het argument kracht bij te zetten.”

Maar de angst dat het ook in Nederland ‘mis kon gaan’ met de dag-
bladpers was onder de opperviakte voelbaar. Vaak verwees men naar De
Telegraaf, de ‘giftplant op Nederlandschen bodem’ als meest waarschijn-
lijke bron van het kwaad dat op de loer lag om toe te slaan.” Deze krant
richtte zich bij uitstek op de groeimarkt van ‘nieuwe’ lezers. Niet alleen de
commerciéle methoden (zoals het uitdelen van gratis nummers) waarvan
zij zich bediende, maar vooral haar afwijkende journalistieke stijl riep
wantrouwen op. Deze stijl kan worden omschreven als emotioneel-
betrokken. De Telegraafrichtte zich niet, zoals de meeste andere kranten,

‘De steeg braakt
zijn vuil’, tekening
van Albert Hahn
die laat zien hoe in
Nederland
aanvankelijk over
de nieuwe
journalistieke
mores van De
Telegraaf, 'giftplant
op Nederlandse
bodem’, gedacht
werd.

Bron: K. van
Weringh, Albert
Hahn. Tekenen om
te ontmaskeren,
Amsterdam 1969.

45



8L

primair op de ratio van de lezer, maar speelde in op diens gevoel. Zij
wilde niet paternalistisch leiding geven, maar ging uit van de behoeften
van haar publiek. Bezonnen voorlichting was niet het doel van de krant,
haar motto was ‘nieuws, nieuws en nog meer nicuws’ waarmee de lezer
zich moest kunnen identificeren.”

De emotioneel-betrokken stijl van De Telegraaf, haar gerichtheid op
het nieuws en de methoden die de redacteuren gebruikten om dat nieuws
z0 snel mogelijk in de krant te krijgen, wekten argwaan en ergernis op bij
zowel de burgetlijke kranten als de intellectuele elite.” Het liberale kamer-
lid W.H. de Beaufort sprak bijvoorbeeld zijn afkeer uit van dit soort ‘sen-
sationeele bladen’ die erop uit waren ‘vruchten van hooggespannen phan-
tasie, op te nemen, geruchten, waarvan zij eerst, nadat zij ze hebben opge-
nomen, de juistheid gaan onderzoeken, mededeelingen die op de ver-
beelding werken en een zeker publiek aangenaam aandoen’.” De retoriek
die de krant, en met name haar hoofdredacteur J. C. Schréder, gebruikte,
werd gezien als gevaarlijk. Typerend is het commentaar dat F. Wierdels,
directeur van De Tijd, gaf in een portret van Schroder:

‘Hoofdredacteuren schrijven hun hoofd- en andere artikelen in de
Nedetlandsche Pers om hun lezers ernstig en rustig voor te lichten, ge-
ven meer of minder diep overwogen verhandelingen over meer of
minder gewichtige onderwerpen, die zij tevoren onderzoeken rtot in
het hart van het vraagstuk. (...) De heer Schrider is hoofdredacteur
van “De Telegraaf” en doet anders. Dat hij aan dat blad werd ge-
plaatst, was het gevolg van een ontdekking. Hij is temperament en
wekt temperament, door geweldige execraties als in het slot van de
meeste dramaas van Racine en Corneille voorkomen, door jubel-
zangen als van Hofdijk, of door de dolste vroolijkheid, door krakende
geestigheid, waarbij Breeroo zou bersten van het lachen.’

Even verderop merkte Wierdels nog diskwalificerend op dat de hoofd-
redacteur van De Telegraafslechts speelde op ‘het sentiment, het instinct’,
en dat ‘heel luide’.”

Een goed voorbeeld daarvan geeft Alexander Cohen in zijn Van anar-
chist tot monarchist. Toen hij in 1906 net was aangesteld als correspondent
in Parijs voor De Telegraaf, las hij in zijn eigen krant ‘onder een opschrift
in reusachtige letter’ dat die een klopjacht met honden op een uitgebro-
ken inbreker had georganiseerd. “Volgde — ad hoc geillustreerd met de
welgelijkende portretten van de honden, geloof ik — het opgeblazen ver-
haal van de eerste episoden der jacht.” Cohen, die vlak hiervoor in een ar-
tikel zijn afkeur had uitgesproken over dit soort participerende journalis-
tiek, protesteerde bij Telegraafeigenaar H.M.C. Holdert. Deze reageerde
per kerende post. ‘Het publick vond dit soort van reportage geweldig

interessant. Het vrat diel...’, zo luidde het commentaar van de baas.”
Misschien is het geheugen van Cohen niet altijd even betrouwbaar, maar
het voorval is in ieder geval exemplarisch voor de indruk die de stijl van
De Telegraaf achterliet. Die druiste in tegen de burgerlijke waarden die in
Nederland breed werden aangehangen. Tijdens de Eerste Wereldoorlog
zou het verschil met de beheerst-afstandelijke stijl verscherpt voor het
voetlicht treden.

Steen des aanstoots

De Nederlandse regering voerde voor en tijdens de Eerste Wereldoorlog
een politiek van strikte neutraliteit. Als kleine, militair zwakke natie was
Nederland afhankelijk van de grote Europese mogendheden. Men pro-
beerde deze hachelijke positie te neutraliseren door het internationaal
recht te omarmen als nieuw fundament voor het verkeer tussen staten.
Welbegrepen eigenbelang werd gelijkgesteld met moraal, waardoor de
Nederlandse neutraliteit tot deugd werd gemaakt en aan andere staten ten
voorbeeld werd gehouden.” Het houden van de vredesconferenties te Den
Haag in 1899 en 1907, de vestiging van het Hof van Arbitrage en later het
Permanente Hof van Internationale Hof van Justitie in het Haagse Vre-
despaleis maakten Nederland tot een kampioen van het volkenrecht.
Nederlanders speelden een belangrijke rol in de internationale vredesbe-
weging. Hierin was op nationaal niveau ook een aantal journalisten, ex-
journalisten en mensen die regelmatig bijdragen leverden aan dagbladen
actief.

De beheerst-afstandelijke stijl die de meeste dagbladen hanteerden,
paste uitstekend bij de volkenrechtelijke traditie die in Nederland het uit-
gangspunt was van het buitenlands beleid. Begin augustus 1914 schaarden
de politieke partijen in de Tweede Kamer zich achter de regering omdat,
in de woorden van de sociaal-democratische leider P.J. Troelstra, ‘in deze
ernstige omstandigheden de nationale gedachte de nationale verschillen
overheerscht’.” In dit licht bezien is het niet verwonderlijk dat ook de
overgrote meerderheid van de Nederlandse pers de neutraliteitspolitick
van de regering van ganser harte ondersteunde. Zij vond dat daar haar
verantwoordelijkheid lag. Njk-voorzitter Plemp van Duiveland zei het
in zijn rede op de jaarlijkse algemene ledenvergadering in 1915 volgens de
notulen zo:

‘Hij [Plemp van Duiveland] deed allereerst uitkomen hoe zeer de ver-
antwoordelijkheid der dagbladleiders plotseling was verzwaard. Nooit
tevoren werd de verantwoordelijkheid voor spreken of zwijgen, voor



6L

toon en beslissingen betreffende den dagelijkschen inhoud der cou-
rant, voor elk onderdeel van redactiebeleid, hun zoo scherp en onop-
houdelijk voor oogen gesteld als in de laatste maanden. Nooit werd
door het buitenland zoo aanhoudende aandacht aan onzen pers ge-
wijd; nooit werd haar onafhankelijkheid tegelijk met haar zelfbeheer-
sching, op zulk een zware en langdurige proef gesteld.”

De pers hield zichzelf in toom. Toen W.H. Vliegen bijvoorbeeld vlak na
het uitbreken van de oorlog in Het Volk een fel artikel schreef waarin hij
pleitte voor het steunen van de geallicerden, protesteerden zijn mede-
redacteuren scherp. J.F. Ankersmit schreef het partijbestuur van de spap
terstond dar hij zijn functie bij de krant wilde neerleggen. Daarop werd
Troelstra, als overtuigd aanhanger van de neutraliteit, tot hoofdredacteur
benoemd. Frank van der Goes, ‘vervuld van een verantwoordelijkheidsge-
voel, dat niet ieder hem van te voren toeschreef’, nam het schrijven van de
buitenlandse overzichten over van Vliegen. De laatste werd kort daarna
wethouder in Amsterdam.” Door de houding van de pers kwam vervol-
ging door het openbaar ministerie of censuur door de militaire autoritei-
ten tijdens de Eerste Wereldoorlog dan ook hoogstzelden voor. Wel wer-
den door de regering ‘soms wenken gegeven of opmerkingen gemaakt’ die
in de regel zonder morren werden overgenomen.”

De houding van De Telegraaftijdens de oorlog was anders. Zij koos als
enige Nederlandse krant duidelijk partij in het conflict. Gezien in het
licht van haar emotioneel-betrokken stijl, waarin identificatie van de lezer
met het nicuws essentieel was, is dit niet onbegrijpelijk. De keuze van De
Telegraaf viel, om nog steeds niet geheel duidelijke redenen, uit in het
voordeel van de geallicerden.” Veel opzien baarde begin december 1915 de
arrestatie van 7elegraafhoofdredacteur Schréder die in juni in zijn krant
had gesproken over ‘een groep gewetenlooze schurken” in het centrum
van Europa. Deze ‘misdadigers’ moesten volgens hem ‘onschadelijk wor-
den gemaakt’. In januari 1916 stond de krant weer in de belangstelling
toen een aantal ontslagen Telegraaf-journalisten op een haastig bijeenge-
roepen vergadering van journalistenvereniging De Amsterdamsche Pers
een boekje open deed over de gang van zaken op de redactie en bij het
anti-smokkelbureau. Dit aan de krant gelieerde bureau had Holdert opge-
richt om de florerende smokkelhandel naar met name Duitsland te onder-
zoeken. Zijn oud-werknemers beweerden dat de resultaten aan de Franse
en Engelse regering werden doorgespeeld. De Telegraafbracht volgens hen
de neutraliteit in gevaar door te spioneren voor de geallieerden.

Het door De Amsterdamsche Pers opgestelde verslag van de vergade-
ring werd in veel kranten integraal gepubliceerd. Ook in de weken daar-
na was er veel aandacht voor de affaire; de verwijten van andere bladen

vlogen De Telegraaf om de oren. ‘Voor ons land en voor de Nederland-
sche journalistiek diep bedroevend en beschamend’, oordeelde het Alge-
meen Handelsblad bijvoorbeeld.” De Telegraaf reageerde met de brochure
‘Hoor en wederhoor. De lastercampagne tegen de Telegraaf, waarin zij de
beschuldigingen ontkende. Het was een ‘door een paar ontslagen redac-
teuren tegen ons blad op touw gezette campagne, uitgebuit door concur-
renten, die maar niet kunnen verkroppen dat De Telegraaf en [haar kop-
blad] De Courant hen over het hoofd gegroeid zijn’. De directie stelde de
Nieuwe Rotterdamsche Courant (NRC) en het Algemeen Handelsblad voor
een ‘eereraad’ te benoemen die de zaak moest onderzoeken. Die voelden
daar niets voor. De NRC liet weten het ‘belachelijk’ te vinden en merkte
op geen ‘waschbaas’ te willen zoeken ‘voor eens anders vuile wasch’. De
onderzoekscommissie kwam er dan ook niet.”

De Telegraaf'was samen met het pro-Duitse blad De Toekomst in jour-
nalistieke kring dé steen des aanstoots, juist omdat zij zich onttrok aan de
journalistieke verantwoordelijkheid voor de handhaving van de neutrali-
teit, die andere kranten wel namen. Typerend is dat de NJk na de arresta-
tie van Schréder een motie aannam waarin ‘wegens gebrek aan “gege-
vens” geen oordeel werd gegeven over dit incident. De aanwezigen wil-
den wel een algemeen signaal afgeven aan de regering en stelden daarom
in de motie dat de persvrijheid niet in het geding mocht komen. De pers
werd aangespoord om ‘buitengewone matiging’ te betrachten.” Maar de
NJK wenste niet in de bres te springen voor De Telegraaf’ Die krant
mocht niet van dader, slachtoffer worden. De Niewwe Courant sneerde
over Holdert: het wordt ‘komiek waar te nemen hoe dit Nederlandsche
type van den Amerikaanschen dagblad-manager, die in zijn veeljarige be-
drijfsleven nooit iets anders gedaan heeft dan de geestelijke en persoon-
lijke belangen van “zijn” redacteuren met de grofste willekeur onderge-
schikt te maken aan de materieele belangen van zijn onderneming, zich
allengs thuis gaat gevoelen in de aangenomen rol van kampioen voor de

3 »

vrijheid der “collega’s” in de Nederlandsche pers, de journalisten.™

Staatsmonopolie

In veler ogen leverde de ‘onverantwoordelijke’ houding van De Telegraaf
tijdens de oorlog het bewijs dat de emotioneel-betrokken stijl die zij han-
teerde, gevaarlijk was. Zo stelde De Maasbode.

‘Gedurende zijn geheele bestaan, heeft het blad allures gehad, die
een zeer groot deel van het Nederlandsche publiek niet aanstonden.
Maar nu ging het den oorlog en de verwarring der geesten gebruiken



08

om persmanieren te importeeren, die wij tot nu toe kenmerkten als
“Sensatie-nieuws van boulevardbladen”, waarmee hier te lande een
geschrijf van verdacht allooi, een onverantwoordelijk misbruik maken
van de macht van de courant, werd gequalificeerd.”

Gevreesd werd dat de emotioneel-betrokken stijl zou gaan overheersen.
Succesvol was zij immers wel. Was dit dagblad niet gegroeid als kool, van
5.412 abonnees in 1902 tot zo’n 64.000 in juli 19172 En voerde zij niet
dreigend de slogan ‘het meest verspreide groote dagblad’ onder haar titel?
Het optreden van De Telegraafin de jaren 1914-1918 stimuleerde het zoe-
ken naar middelen om de opkomst van de emotioneel-betrokken stijl te
verhinderen.

De critici richtten hun pijlen vooral op de commerciéle basis van kran-
ten. Alhoewel de maatregelen die zij aandroegen, verschilden, bestond er
over de oorzaak van het door hen geconstateerde probleem overeenstem-
ming. Het winstbejag van de uitgever leidde volgens hen tot sensatiezucht.
Uitgevers als Holdert van De Telegraaf die hun krant niet als een ‘cultuur-
instituut’ met een maatschappelijke taak zagen maar slechts als een middel
om zoveel mogelijk geld te verdienen, vonden zij gevaarlijk. Om meer le-
zers te trekken zetten deze persbaronnen zoveel mogelijk spectaculair
nieuws zo snel mogelijk in de krant. Hun doel was slechts ‘de nieuwsgierig-
heid van het publick bevredigen en zijn hartstochten prikkelen’.”

De al cerder aangehaalde hoogleraar D. van Embden publiceerde in
1914 zijn boek De oorlog en het kapitalisme. Om de verkoop van kranten te
stimuleren had de pers volgens hem tot oorlog opgehitst. Een krant was
een ‘kapitalistische winstonderneming’ en daardoor was een ‘zuiver idea-
listische taak’ niet voor haar weggelegd. Deze vrijzinnig-democraat wilde
het strafrecht uitbreiden om de ‘vergiftiging van het sociale lichaam’ door
bladen te kunnen aanpakken. Hij wilde het droit de réponse (het recht op
weerwoord)” bij de wet verplicht maken. De omvang van het weerwoord
zou door de rechter moeten worden bepaald. In uiterste gevallen zou die
ook moeten kunnen beslissen tot onteigening van een krantenbedrijf.
Bovendien wilde Van Embden in een perswet regelen dat er lezerscom-
missies of ‘cereambtelijke, periodiek gekozen commissién’ met een toe-
zichthoudende functie en zeggenschap over de lijn van de krant werden
ingesteld. De hoogleraar verlangde een ‘ingrijpende socialiseering’ van het
dagbladbedrijf om ‘tegenover het verwilderingsproces eindelijk de rechten
der samenleving te waarborgen’."

In zijn artikel ‘De oorlog en de pers’ reageerde uitgever L. Simons
negatief op de maatregelen die Van Embden voorstelde. Want wat is ‘ver-
giftiging der geesten’, vroeg de uitgever en publicist zich af. Het gevaar
ontstond dat ‘nieuwe en afwijkende meeningen en inzichten’, zoals die

van de vredesbeweging, door een rechter, met ‘over het algemeen conser-
vatief-jingoistische neigingen’ zouden worden bestraft. Ook het recht op
weerwoord kon hem niet bekoren: dagbladen die bijvoorbeeld pacifis-
tische denkbeelden vertolkten, konden zo worden gedwongen oorlogs-
zuchtige reacties te plaatsen. En wie zou de lezers dwingen het ‘tegen-
artikel’ te lezen? Van Embdens voorstel voor een corporatieve structuur
van de pers moest het ook ontgelden: was Her Volk niet een corporatie
zonder winstbejag, terwijl zij toch eenzijdig was en haar ideologie door
haar tegenstanders als ‘vergiftigend’ werd gezien? De voorstellen van Van
Embden karakteriseerde Simons als ‘of gevaarlijker dan de kwaal, of, in
ieder geval, in de praktijk weinigbelovend’."

Zelf kwam hij met een ander voorstel. Kranten moesten ‘cultuurinsti-
tuten, ondernemingen tot verspreiding van betrouwbaar nieuws en van
onbevangen inzichten’ zijn. Zij mochten daarom nooit ‘hulpmiddelen
van winstbejag’ zijn. Simons stelde voor dat de winst voor de eigenaar sta-
tutair moest worden vastgelegd en dat de rest zou moeten worden ge-
bruikt ter reductie van het werkkapitaal of de verkoop- en abonnements-
prijzen. Daarbij zou moeten worden verboden om ‘eenige subsidie van
autoriteiten, instellingen of particulieren’ te accepteren. Voor journalisten
zou dit ‘eene geestelijke onafhankelijkheid met zich brengen, als tegen-
woordig nog maar weinigen genieten’. Omdat Simons ook wel inzag dat
zijn voorstel vooralsnog weinig kans van slagen had, stelde hij een maat-
regel voor die onmiddellijk zou kunnen ingaan: ieder jaar zou de eigenaar
van een krant volledige financiéle openheid van zaken moeten geven. Dit
zou moeten gebeuren ofwel aan de rechter, ofwel aan een Raad van Toe-
zicht, die beiden het recht zouden hebben een onderzock in te stellen.
Maar het belangrijkste vond Simons toch wel dat de lezer ‘worde opge-
voed tot het levendigst scepticisme tegenover “alles wat in de krant staat™
Bij deze ‘stadigen en gezetten arbeid’ zag hij een rol voor vooral de inter-
nationale vredesbeweging. Maar hoe deze dit zou moeten aanpakken liet
hij in het midden.”

Ook de anti-democratische en pro-Duitse J.H. Valckenier Kips, redac-
tielid van het weekblad De Toekomst, zag het streven naar winst als een
groot kwaad. ‘Wil men dit vlug en gemakkelijk bereiken, dan ligt specula-
tie op slechte eigenschappen van het publiek voor de hand. De domme en
onontwikkelde menschen zijn boven de verstandige en ontwikkelde overal
en altijd in de meerderheid; (...) en van de groote massa moet men het
hebben, als men op onmiddellijk succes uitgaat.” Sensatiezucht en de
waarheid geweld aandoen waren volgens de Delftse hoogleraar het gevolg.
Repressie door de strafrechter zag hij echter niet als oplossing omdat een
artikel altijd voor meerderlei uitleg vatbaar is. Kwade bedoelingen van de
schrijver waren daardoor moeilijk te bewijzen. Hij pleitte voor preventieve



I8

censuur in oorlogstijd door legerofficieren, ex-journalisten of de burge-
meester. In vredestijd moest geen censuur plaatsvinden. Valckenier Kips
zag, in tegenstelling tot Simons, wel iets in het recht op weerwoord dat
volgens hem vooral een preventieve werking zou hebben. Diens voorstel-
len voor het afromen van de winst en het openen van de boeken leken
hem echter niet uitvoerbaar.

Een staatsmonopolie op de nieuwsvoorziening zou volgens Valckenier
Kips de dam moeten zijn die het opkomen van de sensatiepers keerde. Op
het vredescongtes zou een ‘internationaal monopolie voor een de geheele
wereld bedienend neutraal en internationaal telegraafagentschap’ moeten
worden ingesteld.” Het beheer daarvan zou moeten worden geregeld via
het volkenrecht en bij een onzijdige mogendheid moeten komen te lig-
gen. Valckenier Kips stelde Nederland voor. Daarnaast zou er een natio-
naal persbureau in handen van de staat moeten komen. Dat zou de
nieuwsvoorziening voor zijn rekening moeten nemen; opinieartikelen
zouden door de redactie op een ‘octavo-velletje’ kunnen worden bijgele-
verd. Om de journalistenstand te verheffen was volgens de hoogleraar een
staatsexamen noodzakelijk. Ook moest een vakorganisatie met bindend
tuchtrecht per wet worden geregeld. De voorstellen van de Delftse hoog-
leraar vonden weinig weerklank. Telegraafjournalist D. Hans reageerde in
het orgaan van de njyk furieus:

‘Een gemonopoliseerde en genaaste dagbladpers. Staats-berichten en
staats-artikelen. De journalisten staats-ambtenaren en hun organisatie
een staats-vereeniging. (...) De staat als directeur en als hoofdredac-
teur, de staat als verslaggever en als'reporter. De staat ...!""

De persvrijheid in het geding?

Tijdens de algemene beschouwingen van 1915 bleek dat regering en parle-
ment niet wilden tornen aan de persvrijheid. Ook de Njk en de meeste
declnemers aan het debat over journalistiek, hielden vast aan dit grond-
recht. Wel werden voorstellen gedaan om het strafrecht uit te breiden om
zo het gevaar van de sensatiepers te keren. Het strafrecht gold niet in de
gebieden (met name aan de grenzen) die in staat van beleg waren. Hier
was het bestuur overgegaan van het burgerlijk naar het militair gezag. De
bevelhebber ter plaatse was volgens de grondwet bevoegd om ‘beperkende
bepalingen vast te stellen omtrent het drukken, uitgeven, verspreiden of
in den handel brengen van geschriften of teekeningen, of dit geheel te ver-
bieden’. Tevens kreeg het militair bestuur de controle over de post, de
telefoon en de telegraaf. Het openmaken en censureren van brieven, het

afluisteren van gesprekken en het onderscheppen van berichten was hier-
mee mogelijk.

In de rest van Nederland waren twee bepalingen uit het wetboek van
strafrecht van belang: artikel 98 en artikel 100. Het eerste verbood een-
ieder om zaken ‘waarvan hij weet, dat de geheimhouding door het belang
van Staat wordt geboden’ openbaar te maken. Op 30 juli 1914 verstuurden
de ministers van Oorlog en Marine een brief aan de redacties van de dag-
bladen om hen op artikel 98 te wijzen. Deze brief was al enkele jaren voor
de oorlog samengesteld in overleg met het bestuur van de Nederlandsche
Journalisten Kring. Berichten over de mobilisatie, die twee dagen later
zou starten, de sterkte, samenstelling, verplaatsingen en standplaatsen van
legeronderdelen en de toestand van de verdedigingswerken werden expli-
ciet verboden. De redacties moesten tekenen voor ontvangst en hielden
zich braaf aan de verboden.” De Leeuwarder Courant meldde: ‘Op verzoek
van den minister van Oorlog en in het landsbelang zullen door ons geen
berichten meer worden opgenomen, op de troepenverplaatsingen betrek-
king hebbend. Wij verzoeken derhalve onzen correspondenten zich van
het toezenden van dergelijke berichten te onthouden.”” Door de Generale
Staf van het leger was een stafofficier aangesteld om verdere maatregelen
mee te delen aan kringvoorzitter Plemp van Duiveland die op zijn beurt
de redacties moest inlichten.”

Artikel 100 van het wetboek van strafrecht bepaalde dat wanneer ie-
mand ‘opzettelijk eenige handeling verricht, waardoor den onzijdigheid
van den staat wordt in gevaar gebracht, of eenig bijzonder voorschrift tot
handhaving der onzijdigheid van regeeringswege gegeven en bekendge-
maakt, opzettelijk overtreedt’ een gevangenisstraf van ten hoogste zes ja-
ren riskeerde. Dit wetsartikel was niet gemaakt met het oog op de pers.
De moeilijkheid school hem in het begrip ‘opzettelijk’ en in het feit dat
de officier van justitie aannemelijk moest kunnen maken dat de neutrali-
teit inderdaad in gevaar was gebracht. De enige keer dat een journalist,
Telegraafhoofdredacteur Schroder, tijdens de oorlog werd vervolgd op
grond van artikel 100, draaide de zaak uiteindelijk uit op vrijspraak.

Bovendien was er al voor de oorlog discussie over de vraag of een indi-
vidu de neutraliteit in gevaar kon brengen. Neutraliteit was een instelling
van het volkenrecht en dat regelde slechts het recht tussen staten. Indivi-
duen waren geen partij in het volkenrecht en konden de neutraliteit dus
ook niet schenden, zo merkten verschillende juristen op. De eerder ge-
noemde NAOR-commissie tegen chauvinistische persuitingen was het hier
niet mee eens. Zij onderschreef wel de mening dat artikel 100 te weinig
grondslag bood om journalisten of kranten te vervolgen en stelde voor om
net als in Oostenrijk een wetsartikel tegen de ‘sensatie-pers’ te maken,
waarbij onware of ophitsende berichten expliciet strafbaar werden gesteld



8

}. Schréder,
hoofdredacteur van
De Telegraaf. Hij
had de eer als
enige journalist
tijdens de oorlog
vervolgd te wotden
op grond van
overtreding van
artikel 100 van het
wetboek van
strafrecht; Schréder
7ou opzettelijk de
neutraliteit in
gevaar gebracht
hebben. Hij werd
uiteindelijk
vrijgesproken,
Bron: Nederlands
Persmuseum,
Amsterdam

54

zonder dat opzet hoefde te worden bewezen. Ock wilde men ‘het begrip
strafbare beleediging’ uitbreiden. Niet alleen het beledigen van ‘Hoofden
en Vertegenwoordigers van bevriende Staten’, maar ook het krenken van
een vreemd volk of een staat zou strafbaar moeten zijn. Eén — anoniem —
lid van de commissie nam overigens een minderheidsstandpunt in waarin
hij verklaarde niets te zien in preventieve of repressieve strafmaatregelen.
De gerespecteerde jurist D. Simons stelde in het Weekblad van het
Recht dat het niet verstandig was om kranten of journalisten te vervolgen.
Niet alleen was artikel 100 te vaag geformuleerd en bood het daardoor

meer kansen aan de verdediging dan aan het openbaar ministerie, maar
veel belangrijker was dat ‘ook door eene strafrechtelijke vervolging de on-
zijdigheid zou kunnen worden in gevaar gebracht, misschien meer dan
door datgene, wat wordt vervolgd’. De minister van Justitie zou van geval

tot geval moeten bekijken wat vervolgd zou moeten worden en wat niet.

Als hij een artikel gericht tegen het ene land wel zou vervolgen en een an-
der (gericht tegen een ander land) niet, zou dat tot internationale compli-
caties kunnen leiden. Bovendien zou hij impliciet, door niet te vervolgen,
zijn goedkeuring hechten aan artikelen of dagbladen. Tenslotte, z0 bear-
gumenteerde Simons, leidde vervolging alleen maar tot meer aandacht
voor het geschrevene en ‘gratis reclame’ voor de krant.”

Tijdens de oorlog ondernam de regering geen stappen om journalis-
ten of kranten te laten vervolgen. De zaak-Schréder was een uitzonde-
ting. Het kabinet wilde voorkomen dat er een ‘officieuze pers’ ontstond
waarvan de indruk bestond dat zij door de regering werd gesteund. Op
klachten van de gezanten der belligerenten gaf minister J. Loudon van
Buitenlandse Zaken steeds het formele antwoord dat het strafrecht niet
toereikend was en dat men maar bij de redacties moest klagen. In maart
1915 schreef hij de Duitse gezant dat een neutrale mogendheid niet ver-
plicht was om op te treden tegen kranten die positie kozen tegen cen
van de oorlogvoerende landen.” Wel gaf de regering informeel, en soms
indirect, de klachten van de gezanten door aan de dagbladen. Zo ont-
ving De Tijd in november 1914 een vertrouwelijke brief van aartsbis-
schop Van de Wetering waarin deze schreef:

‘Van regeeringswege is aan mij het verzoek gericht, dat ik bij de redac-
tie van De Tijd zou aandringen om wat voorzichtiger te zijn in het op-
nemen van sznrnnP die de eer der Duitschers aantasten. De Minister
van Binnenl. Zaken zou zich anders genoodzaakt zien krasse maatrege-
len tegen De Tijd te nemen. Zijn Exc. wenschte die te voorkomen.””

Tot een aanscherping van het strafrecht of een inperking van de persvrij-
heid kwam het in de oorlogsjaren niet.” Minister B. Ort van Justitie liet
de Tweede Kamer in november 1917 weten van mening te zijn dat artikel
100 voldeed en hij niet van plan was een wetswijziging door te voeren.

‘M.i. voorziet het artikel wel degelijk in het euvel, dat moet worden
bedwongen, en is het eenvoudig een quaestie van bewijs. Wanneer
men andere bepalingen ging maken, zou men df op hetzelfde bezwaar
stuiten, dat het bewijs zeer moeilijk is te leveren, of men zou allicht te
ver gaan.’

Ort benadrukte het belang dat de regering hechtte aan de persvrijheid,
door premier P.W.A. Cort van der Linden omschreven als ‘een juist en



£8

zeer heilzaam beginsel’. Ort: ‘Ging men dus een bepaling maken, die zoo
zou zijn te stellen, dat men heel gemakkelijk onder haar bereik viel, dan
zou men aan deze drukpersvrijheid allicht te kort gaan doen.”™ Voor het
kabinet speelde waarschijnlijk sterk mee dat een aanscherping van het straf-
recht voor de belligerenten een signaal zou kunnen zijn dat de Nederlandse
pers de neutraliteit niet eerbiedigde. Eind 1914 had Cort van der Linden de
opperbevelhebber al laten weten dat dan ‘de onjuiste indruk [zou] worden
geweke alsof de afwijkingen van een neutrale houding in onze pers veel

y 56

grooter afmeting had aangenomen dan inderdaad het geval is’.

Honger naar nieuws

Hoewel de afkeer van een emotioneel-betrokken stijl in de journalistiek
luid werd beleden, had de Eerste Wereldoorlog uiteindelijk een heel an-
dere uitwerking dan de critici wilden en verwachtten. Van het grote aan-
tal maatregelen dat werd bedacht om de ‘sensatiepers’ de voet dwars te
zetten, werd geen enkele daadwerkelijk ingevoerd. En paradoxaal genoeg
namen de andere Nederlandse dagbladen onder invloed van de nieuw
ontstane situatie tijdens de oorlog een aantal elementen uit de zo ver-
foeide emotioneel-betrokken stijl over. Zij deden geen afstand van hun ei-
gen beheerst-afstandelijke stijl, maar brachten wel een aantal accenten aan
die hen in de andere richting dreven.

De meeste Nederlandse kranten hadden, door de stijl die zij hanteer-
den, ten tijde van de Eerste Wereldqorlog meer het karakter van een jour-
nal d'opinion dan van een journal d'information. Dat wil nict zeggen dat
zij niet of nauwelijks aandacht besteedden aan het nieuws, maar zij ruim-
den veel plaats in voor artikelen over het nieuws. Zo schiepen ze, wellicht
onbewust, afstand tussen de lezer en het nieuws. Een mooi voorbeeld zijn
de, door tijdgenoten, hooggewaardeerde ‘Politicke Weekoverzichten’ van
Christiaan Nuys in het zondagsblad van het Algemeen Handelsblad. Gelar-
deerd met citaten uit de wereldliteratuur en historische werken, duidde
Nuys de ‘actueele gebeurtenissen’.” Veel artikelen in de kranten die de
beheerst-afstandelijke stijl hanteerden, waren opiniérend of geschreven
om de lezers op bijvoorbeeld politiek of cultureel terrein wijzer te maken.
Die lezers zochten, in de woorden van Plemp van Duiveland, ‘in hun blad
vooral educatie’.” Door het abonnementensysteem waren de Nederlandse
dagbladen niet afhankelijk van de losse verkoop. De richtingbladen (van
liberale, katholieke, protestantse of sociaal-democratische signatuur) had-
den een trouw en bijna natuurlijk lezerspubliek.

De Telegraaf richtte zich niet op een specifieke, ideologisch duidelijk
afgebakende doelgroep, maar op een gevarieerd publiek dat zij moest ver-

overen. De krant moest de lezer bij wijze van spreken iedere dag weer
voor zich winnen omdat er voor hem geen andere reden was om de krant
te lezen dan de inhoud. Waar het voor bijvoorbeeld socialisten of
anti-revolutionairen bijna een plicht was om Het Volk of De Standaard te
lezen, ontbrak die sociale druk bij de lezers van De Telegraaf De nadruk
lag daarom bij De Telegraaf op het nieuws. In vergelijking met de andere
dagbladen, besteedde zij meer aandacht aan actieve nieuwsgaring. Haar
verslaggevers trokken erop uit en brachten zaken in de openbaarheid.
Plemp van Duiveland moest het blad nageven dat zij een ‘uitstekende in-
formatiedienst’ had.” Het nieuws moest bovendien snel in de krant om
anderen voor te zijn. In de woorden van verslaggever Philip Pinkhof, die
in 1955 terugkeek op zijn carritre:

‘Er bestaat voor de journalist niets schoners op aarde, dan het binnen-
halen van een primeur, dat wil zeggen nieuws, dat opzien baart en dat
hij voor zich en zijn krant geheel alleen heeft. De voldoening die ik
steeds ondervond wanneer ik op jacht was naar nieuws en het lukre, de
binnenpret die ik had wanneer ik in grote opmaak op de voorpagina
van de krant mijn primeur in levende lijve savoureerde, is cenvoudig
niet onder woorden te brengen.’

Het doel van De Telegraaf was niet om verstandelijk, ideologisch leiding
te geven met bezonnen artikelen, maar om in te spelen op het gevoel van
de lezer. Die moest zich identificeren met het gebeurde in een artikel; iets
leuk, vervelend, schandalig, treurig of grappig vinden. Een voorbeeld kan
dit verduidelijken.

Op 14 april 1915 werd het Nederlandse vrachtschip Katwijk getorpe-
deerd door een Duitse onderzeeér. De bemanning kon zichzelf redden,
maar het schip zonk vrijwel direct. De NRC legde in haar berichtgeving
over het incident de nadruk op de juridische aspecten. De torpedering
was volgens de krant een schending van de Nederlandse neutraliteit en
in strijd met het volkenrecht. Het Nieuws van den Dag en Het Volk rea-
geerden op een soortgelijke manier. In deze kranten kreeg het lot van de
bemanning nauwelijks aandacht. De Telegraaf legde hierop juist de na-
druk. Als enige krant meldde ze dat de zeelieden op het moment van de
‘laffe’ aanval’ net benedendeks zaten te eten. In het commentaar werd
benadruke dat ‘door de duikboot zelfs niet de minste poging is gedaan
de bemanning te redden’. En het vervolgde: ‘Men heeft haar in koclen
bloede na het schip lek en in brand geschoten te hebben, aan haar lot
overgelaten en men mag van geluk spreken, dat zij na zes uur roeien in
den nacht nog veilig en wel aan boord van het lichtschip is kunnen op-
genomen worden.” Deze benadering maakte het gebeurde voor de lezer
invoelbaar.”



Na het uitbreken van de ootlog ontstond een enorme honger naar buitenland tot 26 (ochtendblad) en 27 procent (avondblad). De Leex-
nieuws. Wat gebeurde er in Belgi#? En zou Nederland ook worden mee- warder Courant ruimde in 1919 26 procent van haar kolommen in voor
gesleept in de oorlog? Kranten verspreidden bulletins en extra edities die buitenlands nieuws.

8

gretig werden gelezen. Zo meldde de Leeuwarder Courant:

‘Verzamelplaatsen van nieuwsgierigen blijven de punten, waar de oor-
logs-bulletins worden aangeplakt. Daar staat haast ieder even stil of
springt van zijn fiets, om zich even op de hoogte te stellen van de bij-
zonderheden, door de telegraaf overgeseind, die men dan gaat bespre-
ken.

De dagbladen waren dus wel gedwongen meer aandacht te schenken
aan het nieuws. ‘Het nieuws komt nu ook op de voorpagina’, merkte
De Vrankrijker op over Het Volk, ‘de “Oorlogstelegrammen” domineren
de krant, die even tevoren nog uitpuilde van de partij- en verenigings-
berichten. (...) Het Volk is plotseling overwegend nieuwsbrenger gewor-
den.™ Ook een typisch journal d'opinion als De Tijd maakte werk van het
opzetten van een verslaggevers- en correspondentennetwerk. De Maas-
trichtse correspondent L. Mokveld maakte naam met zijn reportages uit
Belgi¢. “Toen “De Tijd” me als haar correspondent uitzond, had ik er ei-
genlijk geen flauw idée van, hoe mijn taak te volbrengen, om de eenvou-
dige reden, dat ik me in het geheel geen begrip er van vormen kon, hoe
z00'n moderne oorlog wel gevoerd zou worden’, merkte hij later op.”
Maar Mokveld leerde het vak van oorlogsverslaggever snel. Ook een
regionaal dagblad als de Leeuwarder Courant had al snel een reporter in
Belgi¢, Ernest Kuyper, die tot december 1914 ‘bricven van en over de
gebeurtenissen op het oorlogsterrein’ stuurde.”

De hoeveelheid redactionele ruimte die de Nederlandse pers aan het
buitenlands nieuws besteedde, nam tijdens de Eerste Wereldootlog toe.
Twee dagbladen, het Algemeen Handelsblad en de Leeuwarder Courant,
7ijn aan een systematische inhoudsanalyse onderworpen.* Daaruit bleek
dat het percentage buitenlands nieuws in de Leeuwarder Courant steeg
van 18 procent in 1913 tot 27 procent in 1916. Het avondblad van het
Algemeen Handelsblad bleef met 19 procent constant; vooral het financi-
éle en handelsnieuws bleef een even grote plaats toebedeeld krijgen als
voor de oorlog. Maar het ochtendblad daarentegen vertoonde een spec-
raculaire stijging van 6 procent buitenlands nieuws in 1913 tot 24 pro-
cent drie jaar later. Het Algemeen Handelsblad en de Leeuwarder Courant
besteedden tijdens de ootlog iedere dag een halve tot een hele pagina
aan integrale versies van telegrammen. Meestal kwamen alle persbureaus
aan bod. Bovendien verschoof het buitenlands nieuws van het binnen-
werk naar de voorpagina. Deze toename zette zich voort na de oorlog.
In 1919 steeg de ruimte die het Algemeen Handelsblad besteedde aan het

Qorlogsversiag-
gever L. Mokveld
van De Tijd
figureert in eigen
werk.

Bron: L. Mokveld.
De overweldiging
van Belgié.
Ervaringen, als
Nederlandsch
journalist apge-
daan, tijdens een
viermaandelijksch
verblijf bij de
Duitsche troepen in
Belgié, Rotterdam
1916.

59



<8

Leugens

Voor de oorlog hadden veel Nederlandse kranten (waaronder de NRC, het
Algemeen Handelsblad, De Telegraafen de Leeuwarder Courant) al corres-
pondenten in de belangrijkste Europese hoofdsteden. Maar zij schreven
meer achtergrondverhalen en impressies van het leven in het buitenland,
dan dat zij achter het nieuws aanjoegen. De belangrijkste bronnen voor
internationaal nieuws waren buitenlandse kranten en persbureaus. Na het
uitbreken van de oorlog werd deze nieuwsvoorziening problematisch; zo-
wel de dagbladen als de persagentschappen in de oorlogvoerende landen
stonden onder censuur en werden gebruikt om het landsbelang te dienen.
De belangrijke internationale persbureaus hadden al in 1870 een verdrag
gesloten waarin zij de wereld verdeelden in invloedssferen. In Nederland
had Reuters het monopolie op het verzamelen en verkopen van nieuws.
Het leverde ook de artikelen van de andere persbureaus zoals het Duitse
Wolff en Havas (Frankrijk) aan de Nederlandse kranten. Het Amster-
damse persbureau De la Mar was de vertegenwoordiger van Reuters in
Nederland. Na het uitbreken van de oorlog bleef het telegrammen van
alle bureaus, ook van Wolff, doorgeven. De Britse regering stoorde zich
daaraan. Daarom werden de officiéle banden tussen Reuters en De fa Mar
in 1915 verbroken. Het Nederlandsch Telegraaf Agentschap (zoals De la Mar
was omgedoopt) bleef telegrammen van alle persbureaus leveren aan de
Nederlandse dagbladen.”

De selectie van het nieuws dat via de telegrammen en de kranten bin-
nenstroomde was voor de redacties moeilijk. Zij hadden meestal geen
middelen om waarheid en leugen van elkaar te onderscheiden. Het verifi-
eren van het nieuws was in de meeste gevallen onmogelijk. De oplossing
die de meeste dagbladen hanteerden was simpel: men maakte geen selec-
tie. Plemp van Duiveland beweerde in 1924 dat deze methode ‘door som-
migen der Nederlandsche pers gedurende den oorlog tot een eer werd ge-
rekend: “telling the lies from both sides™.” Ook in het buitenlands over-
zicht, een artikel waarin het belangrijkste nieuws werd samengevat en
geduid, probeerde men alle partijen evenveel ruimte te geven.

Kenmerkend is bijvoorbeeld de berichtgeving in de Leeuwarder Cou-
rant over het neerstorten in zee van een Duitse zeppelin in februari 1916.
Een Engels schip dat in de buurt was weigerde de drenkelingen te redden,
waardoor dertig Duitse passagiers verdronken. Eerst haalde de Leeuwarder
Courant een interview aan uit de Dasly Mail. ‘Een jonge zeebonk’ vertelde
daarin dat de scheepsbemanning bang was geweest voor de gevolgen wan-
neer men de Duitsers aan boord had gelaten. De Britse krant merkte op
dat ‘de openbare meening in Engeland’ de handelwijze van de kapitein
goedkeurde en liet daarop volgen: ‘De ongelukkige manier, waarop zich

de Duitschers in dezen oorlog hebben gedragen, heeft den geallicerden
geleerd, dat het onmogelijk is hun woord te gelooven of er staat op te
maken, dat zij de gewone beginselen van menschelijkheid in acht zullen
nemen’. Hierna volgden echter citaten of parafrases uit maar liefst zes
Duitse kranten die ‘met groote verontwaardiging’ reageerden.”

Vette koppen

Tijdens de Eerste Wereldoorlog nam niet alleen de hoeveelheid nieuws in
de kranten toe, maar ook de presentatie ervan veranderde. Hierin schoof
de Nederlandse pers voorzichtig op in de richting van de emotioneel-
betrokken stijl. Al voor de oorlog gebruikte De Telegraaf af en toe vette
koppen (‘groote headlines’ volgens Plemp van Duiveland) over meer dan
één kolom.” In langere stukken werden ook tussenkopjes gebruikt. Bo-
vendien werd in de koppen het nieuws in enkele woorden samengevat.
Vaak gebeurde dat op een emotionele manier: “Van Maasdijk doodgeval-
len” meldde de krant in 1910 boven een verhaal over het neerstorten van
Nederlands eerste vliegenier. En even verderop moest het tussenkopje
‘tragische bijzonderheden’ de aandacht van de lezers trekken.” In de jaren
1914-1918 werden de koppen die De Telegraaf gebruikte groter en talrijker.
‘Een Hollandsch schip getorpedeerd’, kopte de krant bijvoorbeeld groot
en over twee kolommen na het incident met de Katwijk in 1915. Daaron-
der stond als onderkop “Katwijk” door een Duitse duikboot getorpe-
deerd’, wederom over twee kolommen. En ten slotte volgde nog het een-
koloms kopje ‘De “Katwijk” getorpedeerd’.”

De meeste andere kranten gebruikten kopjes in een kleine letter over
én kolom die meestal slechts het onderwerp aanduidden. Tussenkoppen
werden zelden of nooit geplaatst. Dat veranderde tijdens de Eerste We-
reldoorlog. Het deftige Algemeen Handelsblad plaatste bijvoorbeeld dage-
lijks over de eerste twee kolommen van de voorpagina met grote zwarte
letters de kop ‘De oorlog’. Hieronder volgden dan in kleiner lettertype de
belangrijkste gebeurtenissen. ‘Engelsch stoomschip gezonken. — Een rede
van Maximilian Harden. — Een Engelsche Officigele waarschuwing. —
Engeland en Noorwegen. — De Lusitania-quaestie.’, schreef de krant op
7 februari 1916 bijvoorbeeld. De Maasbode en Het Volk veranderden hun
opmaak op een vergelijkbare manier. Wat bij deze kranten bleef waren de
globale aanduiding van het onderwerp (zonder het nicuws samen te vat-
ten) en de zakelijke stijl. Overigens veranderden De Standaard en de NRC:
hun koppenbeleid, zo men daarvan spreken kan, nauwelijks.

Een ander belangrijk element in de emotioneel-betrokken stijl dat tij-
dens de Eerste Wereldoorlog door de rest van de pers werd overgenomen



98

was het gebruik van illustraties. Tekeningen en vooral kaartjes gaven de
krant niet alleen een gevarieerder aangezicht dan de grijze letterbrij in bij-
voorbeeld het Algemeen Handelsblad, maar gaven daarnaast uitleg bij het
nicuws. In een oogopslag was voor de lezer iets duidelijk waarvoor hij zich
anders door lappen tekst had moeten heen slepen. Vooral voor kranten
die zich op de massa richtten waren dit belangrijke redenen voor het
plaatsen van illustraties. Na het begin van de oorlog nam het gebruik van
‘plaatjes’ in de kranten toe. De Leeuwarder Courant (die het voor 1914 met
alleen tekst deed) kocht in 1916 bijvoorbeeld clichés van Het Niewws van
den Dag en Het Vaderland om haar lezers meer te kunnen bieden dan al-
leen tekst.” Dat waren overigens voornamelijk kaartjes van het oorlogster-
rein. Foto’s werden niet in de krant gezet, maar slechts in de etalage van
het ‘redactiebureau’ gehangen.

De dagbladen die de beheerst-afstandelijke stijl hanteerden, hechtten
veel waarde aan het achtergrondartikel, de analyse en het opiniestuk. De
Leeuwarder Courant bijvoorbeeld opende iedere dag (voor, tijdens en na
de Eerste Wereldoorlog) met het ‘buitenlandsch overzicht’. Hierin werd
een analyse gegeven van het belangrijkste nieuws, dat niet noodzakelijker-
wijs met elkaar in verband hoefde te staan. Het Algemeen Handelsblad be-
gon tijdens de oorlog ieder nummer van het avondblad met een gelijks-
oortige, het nieuws duidende rubriek: ‘de algemeene toestand’. Richting-
bladen als Her Volk en De Standaard openden de voorpagina meestal met
het commentaar. Een voorbeeld maakt duidelijk dat deze analyses en
commentaren prevaleerden boven het nieuws. Toen op 16 juli 1917 Britse
torpedojagers enkele Duitse kolenschepen in de Nederlandse territoriale
wateren bij Bergen hadden beschoten en vernietigd, was het eerste wat de
lezer van het Algemeen Handelsblad in zijn krant vond een commentaar
over deze ‘ernstige en zoo flagrant mogelijk schending van onze neutrali-
teit’. Enige kolommen verder stond pas wat er cigenlijk was gebeurd.
Hetzelfde overkwam de lezers van de NRC, die na de torpedering van de
‘Katwijk’ eerst de mening van de krant daarover lazen en pas later wat er
was gebeurd.”

In de emotioneel-betrokken stijl was meer aandacht voor het nieuws-
bericht, de reportage, het interview en het commentaar. Deze werden in
De Telegraaf meer gebruikt dan in andere kranten. Bovendien opende
deze krant haar voorpagina, in tegenstelling tot andere dagbladen, altijd
met een nieuwsbericht. Als enige krant opende zij op 15 april 1915 de voor-
pagina met het nieuws van de torpedering van de ‘Katwijk’. De volgende
ochtend bracht zij direct een interview met de kapitein.” Ook na de be-
schieting van de Duitse kolenschepen bij Bergen in 1917, had De Telegraaf
direct een interview met een van de overlevenden. En toen vlieger
Clément van Maasdijk in 1910 ter aarde stortte had de krant heel snel het

nieuws (twee dagen eerder dan Het Volk en de Leeuwarder Courant) dat
werd gelardeerd met een interview met ooggetuigen en beschrijvingen. In
de krant werd het gebruik van citaten veelvuldig toegepast. Door betrok-
kenen en ooggetuigen sprekend op te voeren werd een dramatisch effect
bereikt waardoor de lezer zich makkelijker met het nieuws kon identifice-
ren. Typerend voor De Telegraaf was ook de tocht die hoofdredacteur
Schréder maakte langs de grenzen om de smokkelhandel te onderzoeken.
Het was ondenkbaar dat collega-hoofdredacteuren, ‘deftige heren’, zelf op
reportage zouden gaan.”

Tijdens de Eerste Wereldoorlog gingen de dagbladen die de beheerst-
afstandelijke stijl hanteerden meer gebruikmaken van deze genres. Na-
tuurlijk werden ze voor 1914 ook al gebruikt, maar sporadischer. Dat het
nieuwsbericht een grotere plaats innam is logisch gezien de eerder gesig-
naleerde nieuwshonger. Maar ook reportages van het oorlogstoneel kre-
gen, vooral in de eerste maanden na het uitbreken van de oorlog, een
grote populariteit. Hiermee deden ook emotie en betrokkenheid hun in-
trede in de kolommen. De reportages uit Belgié hadden een heel andere
toon dan de lezers gewend waren van hun vertrouwde dagblad. De oorlog
liet de verslaggevers, die voordat het front zich had gestabiliseerd nog
tamelijk vrij konden rondreizen, zeker niet koud. Zij hadden veel sympa-
thie voor de Belgische bevolking die leed onder de oorlog. Misdaden van
de Duitsers tegen burgers werden breed uitgemeten én scherp veroor-
deeld. ‘Is dit boek anti-Duitsch’, zo schreef Mokveld van De Tijd in het
op zijn artikelen gebaseerd De overweldiging van Belgié, ‘dan vergete men,
dat het de feiten zijn, die het deze strekking gaven’.” Verontwaardiging
over het optreden van de Duitsers en medelijden met de Belgen strijden
op iedere pagina van zijn relaas om voorrang. Toen het boek werd ver-
taald in het Frans en het Engels (onder de titel The German fury in Bel-
gium) kreeg het dan ook een voorwoord waarin de aandacht erop werd
gevestigd dat de verslagen van de Duitse gruweldaden van een onpartij-
dige toeschouwer waren.” Toen het front zich had gestabiliseerd, werden
Nederlandse journalisten door de belligerenten geweerd. Met de afstand
die zo optrad, verdween de emotionele toon in de berichtgeving voor een
groot deel.

Maar ook na de eerste oorlogsmaanden haalden reportages en inter-
views veel vaker de krant dan voorheen. Na de beschieting van de Duitse
oorlogsschepen bij Bergen plaatste de Leeuwarder Courant een interview
uit De Telegraaf met een van de overlevenden. Later volgde, evenals in het
Algemeen Handelsblad, een stuk van een persbureau dat begon met een in-
terview met de Duitse kapitein. Alhoewel emotie ook hier een rol speclde,
gebeurde dat op een beheerste manier. “Juist wilde ik het schip verlaten,
toen een voltreffer mijn eerste machinist van mijne zijde wegmaaide....



L8

Hij riep nog “Au”...., een licht gekreun en toen was het gedaan.” Hier
hield kapitein Methling even op. Na eenige oogenblikken ging hij voort.’
Het interview ging over in een reportage waarin de verslaggever samen
met de kapitein terug ging naar zijn vastgelopen en stukgeschoten schip.
De beschrijving die de journalist gaf van de ravage op de Renate Leonhardt

was weer zakelijk van toon.”

Conclusie

Al voor de Eerste Wereldoorlog was er kritiek op de emotioneel-betrok-
ken stijl die met name De Telegraaf hanteerde in de Nederlandse journa-
listiek. Deze stijl druiste in tegen de dominante, beheerst-afstandelijke
stijl die de meeste andere dagbladen hanteerden. De angst die De Tele-
graaf opriep door de stijl die zij hanteerde, werd heviger toen zij in de
oorlog, als enige Nederlandse krant, fel partij koos voor de geallieerden.
Concurrerende kranten, die bezonnen leidsmannen voor hun lezers wil-
den zijn, kenschetsten deze houding als ‘onnationaal’ en ‘onverantwoor-
delijk’. In hun ogen zette De Telegraaf niet alleen de neutraliteit van Ne-
derland, maar ook de na 1869 zo zorgvuldig opgebouwde reputatie van de
vaderlandse pers op het spel. Het debat dat werd gevoerd over de houding
van De Telegraaf; ging impliciet vooral over haar journalistieke stijl.

Des te opvallender is het dat, terwijl De Telegraaf regelmatig de oren
werd gewassen, de Nederlandse dagbladen toch een aantal elementen uit
de emotioneel-betrokken stijl veelvuldiger gingen toepassen. Dit was het
resultaat van de nieuwe situatie van een grote oorlog net buiten de lands-
grenzen en de enorme nieuwshonger bij het publick. Steeds meer nieuws
verscheen in de kolommen, alhoewel dat vaak minder prominent werd
gebracht dan de artikelen die het nieuws voor de lezer duidden. Zowel het
aantal koppen als de grootte daarvan vermeerderde, terwijl daarin ook
steeds vaker het nieuws werd samengevat in plaats van dat slechts het on-
derwerp werd genoemd. Het gebruik van illustraties en de verscheiden-
heid in genres nam toe. Het maakte de Nederlandse journalistiek, in de
woorden van Plemp van Duiveland, ‘frisscher, ongedwongener en geva-
rieerder’.” Tijdens de Eerste Wereldoorlog gooiden de dagbladen het roer
niet volledig om. Maar onder invloed van de oorlogsomstandigheden
groeide de beheerst-afstandelijke stijl, die in de Nederlandse journalistick
dominant was, wel roe naar de emotioneel-betrokken stijl. Hoezcer de cri-
tici van die laatste stijl dat ook betreurden.

Noten

1 Voor de totstandkoming van dit artikel dank ik drs. LM. van den Broek,
prof.drs. H.A. Lockefeer, prof.dr. C.A. Tamse, dr. H. te Velde en dr. H.B.M.
Wijfjes, voor hun nuttige en stimulerende commentaar.

2 Archief Leeuwarder Courant, map Bulletins wo 1; Leewwarder Courant (ver-
der: 1C), 3-8-1914 en 13-8-1914.

3 M.C. Brands, The Great War die aan ons voorbijging. De blinde viek in het
historisch bewustzijn van Nederland’ in: M. Berman en J.C.H. Blom (red),
Het belang van de Tweede Wereldoorlog. De bijdragen voor het symposium op 22
spetember 1997 ter gelegenheid van de opening van de nieuwe behuizing van het
Rijksinstituut voor Qorlogsdocumentatie, Den Haag 1997, p. 9.

4 RJ. Bouman, De Nederlandse dagbladpers in oorlogstijd, 1914-1918. Een onder-
2oek naar de stemming, meningen en commentaren in de Nederlandse dagbladpers
ten opzichte van Engeland en Duitsland, Erasmus Universiteit Rotterdam (doc-
toraalscriptie) z.j.; H. van den Hout, Pers en censuur in Nederland gedurende de
Eerste Wereldoorlog. Onderzoek naar de vermeende terughoudendbeid van de Ne-
derlandse dagbladen, Erasmus Universiteit Rotterdam (doctoraalscriptie) z.j.;
Th.H.]. Stoelinga, Russische revolutie en vredesverwachtingen in de Nederlandse
pers, maart 1917 — maart 1918, Bussum 1967; J.A. Tamis, Pruissische manieren?
Een onderzock naar het overheidsbeleid ten aanzien van het dagblad De Telegraaf
1914-1915, Erasmus Universiteit Rotterdam (doctoraalscriptie ) 1988.

s Stoelinga, Russische revolutie, p. 12. Vgl. H.W. von der Dunk, ‘Nederland ten
tijde van de Eerste Wereldootlog', in: ].C. Boogman e.a., Geschiedenis van het
moderne Nederland. Politicke, economische en sociale ontwikkelingen, Houten
1988, p. 357. Artikel ook afgedrukt in: Algemene Geschiedenis der Nederlanden,
deel 14, Haarlem 1979, p.40-52.

6 Deze stijl werd bijvoorbeeld ook gehanteerd door De Courant, die evenals De
Telegraaf eigendom was van H.M.C. Holdert en een veel grotere oplage had.
Maar De Courant was een bijboot van het vlaggenschip De Telegraaf- Zoals
Scheffer constateert, had zij ‘als kopblad immers geen eigen technisch appa-
raat en geen redactie die deze naam verdiende en omdart die redactionele in-
houd vooral werd samengesteld uit het zetsel van de moederkrant [De Tele-
graaf] had het blad geen eigen gezicht'. Zie: H.J. Scheffer, Henry Tindal. Een
ongewoon heer met ongewone besognes, Bussum 1976, p. 335.

7 Zie: F. Van Vree, ‘Massapers en modernisering. De pers als spiegel en oorzaak
van maatschappelijke verandering’, in: H. Kleijer e.a. (red.), Tekens en teksten.
Cultuur, communicatie en maatschappelijke verandering vanaf de late middel-
eeuwen, Amsterdam 1992, p. 97.

8 D. van Embden, De oorlog en het kapitalisme, Amsterdam 1914, p. 103. Van
Embden was bestuurslid van de Nederlandsche Anti-Oorlog Raad.

9 H. Quast, ‘De vrijheid der drukpers’, in: Tijdschrift ter beoefening van het ad-
ministratief recht, nr. 32, 1915, p. 117.

10 L. Simons, ‘De oorlog en de pers’, in: De Niewwe Gids, 30, 1915, p. 873. Zie
voor Simons en de Wereldbibiliotheek: J. Blokker, De wond'ren werden woord
en dreven verder. Honderd jaar informatie in Nederland 1889-1989, Deventer
enz. 1989, p. 27-30; Gedenkboek der Wereldbibliotheek 1905-1915, Amsterdam



88

17

20
21
22

23
24
25
26

27
28

29

30

31

32

1915; Gedenkboek van het 25-jarig bestaan der Wereldbibliotheek 1905-1930,
Amsterdam 1930.

J.H. Valckenier Kips, ‘Couranten’, in: De Tijdspiegel, 1918, p. 30-34, 96-108,
215-244, 284-300, 341-367, hier 231. Ook hij gebruikt overigens het woord
‘evangelie’ (p. 34). )

J. Hemels en M. Schneider, De Nederlandse krant 1618-1978. Van ‘nieutws-
tydinghe’ tot dagblad, Baarn 1979 (4" herz. druk), p. 206.

H. de Veer, ‘Een woord vooral, in: Een jaar levens voor de dagbladpers. Keur
van hoofdartikelen uit Het Nieuws van den Dag door S. Gorter en zijne mede-
werkers, Amsterdam 1872, deel 1, p. vi; W. Wennekes, ‘Een blad dat niet
schoolmeestert’, in: P. Brill (red.), Opmaat van een niewwe eccuw. Hoofdstukken
uit het Nederlandse fin de siécle, Amsterdam 1995, p. 72-97, hier 78

Portret door C. Easton, in: De Amsterdammer, 16-6-1917.

Portret door C.K. Elout, in: De Amsterdammer, 12-5-1917.

Zie bijvoorbeeld: A. Cohen, Van anarchist tot monarchist, Amsterdam 1936,
p. 283-286. Of het portret van Charles Boissevain dat Abraham Kuyper
schreef in De Amsterdammer van 14-4-1917. Hierin zette hij hen met de op-
merking ‘geen van beiden waren we meester in de rechten’ af tegen hun colle-
ga’s. Veel Nederlandse journalisten uit het interbellum waren jurist.

J.C. Sikkel jr., De periodieke pers als gevaar voor den vrede, Rotterdam 1917,
p. 13. Het denkbeeld komt men ook tegen bij bijvoorbeeld Van Embden, De
oorlog en het kapitalisme, p. 44 en Simons, ‘De oorlog en de pers’, p. 873.
Chauvinisme in de pers. Rapport Nederlandsche Anti-Oorlog Raad, zp 1916,
p. 1. Zie voor de Nederlandsche Anti-Oorlog Raad: M.J. Riemens, Een verge-
ten hoofdstuk. De Nederlandsche Anti-Oorlog Raad en het Nederlands pacifisme
tijdens de Eerste Wereldoorlog, Groningen 1995.

Chauvinisme in de pers, p. 1. .

Van Embden, De oorlog en het kapitalisme, p. 44.

Zie: Chauvinisme in de pers,p. 1. *

B. Wessel, The Telegraaf, Rotterdam zj, p. 4.

Zie: E. Smulders, ‘Journalistick en pers in het fin de siécle’, in: Spiegel Histo-
riael, 33, 1998, p. 493-498.

Thidem.

Handelingen Tweede Kamer 1915-1916, p. 392 (2-12-1915).

De Amsterdammer, 21-4-1917.

Cohen, Van anarchist tot monarchist, p. 258-260.

Zie: A. Eyffinger, "Moraal uit noodzaak. Het Nederlands buitenlands beleid
en de internationale rechtsorde’, in: R.E. van Ditzhuyzen e.a. (red.), Twee-
honderd jaar ministerie van Buitenlandse Zaken, Den Haag 1998, p. 146-163.

C. Smit, Nederland in de Eerste Wereldoorlog (1899-1919). Tweede deel: 1914-
1917, Groningen 1972, p. 3.

Maandblad van den Nederlandschen Journalisten Kring (verder: Maandblad
NJK), maart 1915.

J.F. Ankersmit, Een halve ecuw journalistiek, Amsterdam 1937, p. 130. Zie ook:
A.C.J. de Vrankrijker, Het wervende woord. Geschiedenis der socialistische week-
en dagbladpers in Nederland, Amsterdam 1950, p. 174-175.

Maandblad NJK, maart 1915.

33

34
3

~

36

37

39

40
4

-

42
43
44
45
46
47

49
50

SI
52

53

54

Er zijn verschillende verklaringen gegeven voor de houding van De Telegraaf
gedurende de Eerste Wereldoorlog. Tijdens de oorlog deden geruchten de ron-
de dat de krant door de geallieerden zou worden betaald. Zie bijvoorbeeld: J.P.
de Valk en M. van Faassen (red.), Dagbocken en aantekeningen van Willem
Hendrik de Beaufort, 1874-1918, ’s-Gravenhage 1993, p. 761. N. Polak beweerde

.dat Shell een van Holderts financiers was en dat De Telegraaf onder invloed

van dit bedrijf de kant van de geallieerden koos. Zie: N. Polak, ‘De geheime
historie van De Telegraafl’, in: Haagsche Post, 23-7-1977. Zijn visie lijke echter
speculatief. F. van Vree meent, voornamelijk op grond van de doctoraalscriptic
van J.A. Tamis, dat Holdert op ideologische gronden de geallieerden onder-
steunde. Zie: F. van Vree, Reuters in the Netherlands. De la Mar and Reuters
Amsterdam Branch, Rotterdam enz. 1993; J.A. Tamis, Pruissische manieren?
Algemeen Handelsblad (verder: 4H ), 25-1-1916.

Hoor en wederhoor. De lastercampagne tegen De Telegraaf, Amsterdam 1916,
p.3enIs.

D. Hans, De Nederlandsche Journalisten-Kring. Schets van zijn geschiedenis
(1884-1919), zp 1919, p. 69.

Geciteerd in persoverzicht LC, 14-12-1915.

Geciteerd in persoverzicht LC, 29-1-1916.

Scheffer, Henry Tindal, p. 324; De Telegraaf 20-7-1917 (avondblad); Stoelinga
geeft voor 1917 een aantal van zo'n 75.000 abonnees, in: Russische revolutie,
p. 217.

Valckenier Kips, ‘Couranten’, p. 231.

In de regel wordt het Franse droit de réponse vertaald als recht op antwoord.
Dat is een wat ongelukkige vertaling; het gaat hier immers om een weer-
woord, niet om een antwoord.

Van Embden, De oorlog en het kapitalisme, p.102-105.

Simons, ‘De oorlog en de pers’, p. 880-883.

Idem, p. 883-886.

Valckenier Kips, ‘Couranten’, p. 231.

Idem, p. 345 en 347.

Maandblad NJK, 17-7-1918.

Van den Hout, Pers en censuur in Nederland gedurende de Eerste Wereldoorlog,
p- 24-25.

L, 31-7-1914.

Maandblad NJK, augustus 1914.

D. Simons, ‘Drukpersvrijheid’, in: Weekblad van het recht, 77, 1915, nr. 9864.
C. Smit (red.), Bescheiden betreffende de buitenlandse politiek van Nederland
1848-1919. Derde periode, vierde deel (1914-1917), 's-Gravenhage 1962, p. 314.
Geciteerd in: Nic. Schrama, Dagblad De Tijd 1845-1975, Nijmegen 1996,
p- 199.

Zie: N. Cramer, Parlement en pers in verhouding tot de overheid, Leiden 1958,
p. 178-184. Wel werd op 22-11-1918 in een wet geregeld dat de bepalingen met
betrekking tot de pers die golden tijdens de Staat van Beleg, voortaan ook gel-
dig waren tijdens de Staat van Oorlog. Zie hiervoor: Verslag der Handelingen
van de Staten Generaal 1915-1916. Bijlagen Tweede Kamer nt. 391; Maandblad
NJ/K, 4-7-1916 en 18-7-1916.



68

55
56

57

58
59
60

61

62
63
64

65
66

67
68
69
70

72
73
74
75

76
77
78

79
8o

Handelingen Tweede Kamer 1917-1918, 509 en 550, 28 en 29-11-1917.

Brief integraal in bijlage bij: Van den Hout, Pers en censuur in Nederland,
p. 89.

Gebundeld in: Chr. Nuys, Uit den grooten tijd 1914-1918, Amsterdam zj.
Hier s.

L.J. Plemp van Duiveland, Journalistiek in Nederland, Den Haag 1924, p. 13.
Idem, p. 15.

P. Pinkhof, De jacht op de primeur. Een halve eeuw nienwsgierigheid, Tilburg
1955, p. 7.

Nieuwe Rotterdamsche Courant (verder: NRC), 15-4-1915 (avondblad) en
16-4-1915 (ochtendblad); Nieuws van den Dag, 15 en 16-4-1915 (avondblad);
Het Volk 15, 16 en 17-4-1915; De Telegraaf, 15 en 16-4-1915 (avondblad),
16-4-1915 (ochtendblad). Citaat uit: Telegraaf16-4-1915 (ochtendblad).

Lc, 3-8-1914.

De Vrankrijker, Het wervende woord, p. 176.

Schrama, Het dagblad De Tijd, p. 196; L.E. Mokveld, De overweldiging van
Belgié, Rotterdam 1916, p. 1.

L¢, 20-8-1914.

Bron: steekproef waarbij uit de jaargangen 1913, 1916 en 1919 van de Leewwar-
der Courant en het Algemeen Handelsblad zes nummers per jaar zijn bestu-
deerd. De steckproef bevatte in ieder jaar de eerste maandag in februari, dins-
dag in april, woensdag in juni, donderdag in augustus, vrijdag in oktober en
zaterdag in december. De leggers van de Leewwarder Courant waren compleet;
van het Algemeen Handelsblad ontbraken 3-8-1916 (avondblad) en 3-2-1913,
1-4-1913, 3-8-1916, 3-2-1919 en 1-4-1919 (ochtendblad).

Zie: Van Vree, Reuters in the Netherlands, p. 17-25.

Plemp van Duiveland, Journalistik in Nederland, p. 69.

LC, 7-2-1916.

Plemp van Duiveland, Journalistiek $n Nederland, p. 15.

De Telegraaf, 28-8-1910.

De Telegraaf, 15-4-1915 (avondblad).

Archief LC, Uitgaveboek. Specificatie der uitgaven over 1916.
AH, 16-7-1917; NRC, 15-4-1915.

Telegraaf, 15-4-1915 (avondblad), 16-4-1915 (ochtendblad); De NRC en De Maas-
bode plaatsten op 15 april korte berichten elders op de voorpagina. De Stan-
daard plaatste een kort bericht op pagina 2, Het Volk en het Nieuws van den
Dag op pagina s. Laatstgenoemde krant was de enige die op 16-4, maar wel in
haar avondblad, eveneens een interview bracht met de kapitein van de ‘Katwijk'.
Zie: Hoor en wederhoor, p. 7.

L. Mokveld, De overweldiging van Belgié, Rotterdam 1916, p. 178.

Vertaald als L tnvasion de la Belgique. Témoignage d'tin neutre, Parijs enz. 1916
en The German fury in Belgium, Londen enz. 1917. De laatste vertaling is van
de hand van C. Thieme, Londens correspondent van De Tijd.

LC, 18-7-1917.

Plemp van Duiveland, Journalistick in Nederland, p. 1s.



