Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Praktische zaken Waar vindt u ons prof. dr. K.J. (Kees Jan) Roodbergen

SMiLES: Shared connectivity in Mobility and Logistics Enable Sustainability

SMiLES: Shared connectivity in Mobility and Logistics Enable Sustainability

Mede-aanvrager

Subsidie ​​van: NWO, TKI Dinalog, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Tijdsperiode: 2019-2024

Consortium Partners: Rijksuniversiteit Groningen, Qbuzz Openbaar Vervoer, Koopman Logistics Group, Arriva Passenger Transport Nederland, Bidfood, Wagenborg, Suikerunie, KPN, Natuur & Milieu, Provincie Groningen, Gemeente Groningen, Groningen Bereikbaar, Haven van Lauwersoog, Horus Bekijken en verkennen BV, Stichting New Energy Coalition, Next Generation Shipyards, OV bureau Groningen Drenthe, Vinturas, 5Groningen, Hanzehogeschool, Noorderpoort.

Maatschappelijke uitdagingen zoals het broeikaseffect en een toenemende bevolking nodigen ons uit om logistieke systemen te heroverwegen. In dit project richten we ons op open-sharingnetwerken op basis van de architectuur van het 'Physical Internet'. In dergelijke systemen kunnen belanghebbenden taken (vervoersopdrachten), middelen (voertuigen, personeel, 3D-printers), informatie (data, algoritmen), ruimte (infrastructuur, gebouwen) en verantwoordelijkheden (contracten, risico's, rechten, aansprakelijkheden) delen, afhankelijk van hun voorkeuren en hun bedrijf. Verschillende bedrijven kunnen verschillende diensten aanbieden en elk bedrijf hoeft niet aan elke service deel te nemen. Een vervoerder kan bijvoorbeeld zijn ongebruikte vrachtwagens ter beschikking stellen, een openbaarvervoerbedrijf kan toegang bieden tot zijn hubs voor goederenoverdrachten, vervoer over water kan worden vergemakkelijkt door gedeelde connectiviteit over land, of risico's kunnen worden gedeeld tussen bedrijven om een ​​waterstofinstallatie op te zetten.

Hoogleraren van zeven faculteiten van de Rijksuniversiteit Groningen werken samen met consortiumpartners. Onze interdisciplinaire aanpak brengt onderzoekers samen met een achtergrond in filosofie, recht, gedragswetenschappen, ruimtelijke wetenschappen, logistiek en engineering. SMiLES is gebouwd op de pijler van publiek-private samenwerking. Als zodanig hebben we een breed netwerk van belanghebbenden die rechtstreeks betrokken zijn bij ons project, van verschillende sectoren die deelnemen aan de studies en de praktijk met het doel om de resultaten te implementeren.

Projectdoelen

Het overkoepelende doel van dit project is om een ​​Living Lab op te zetten om (1) belemmeringen en kansen voor open-sharingnetwerken op een alomvattende manier te bestuderen door middel van een interdisciplinaire blik; (2) innovatieve bedrijfs- en organisatiemodellen ontwikkelen voor open-sharingnetwerken om efficiënt, effectief en emissieloos vervoer mogelijk te maken; (3) onderzoek naar de rol van technologie, menselijk gedrag, ethische en juridische grenzen, vertrouwen, governance, informatie en privacyoverwegingen bij het functioneren van een open-sharingnetwerk; (4) studies in de praktijk uitvoeren om nieuwe inzichten te verkrijgen uit de praktijk voor theorieontwikkeling, en om concepten te testen in een publiek-private samenwerking.

Faculteit Economie en Bedrijfskunde

Binnen de Faculteit Economie en Bedrijfskunde zullen we ons richten op de situatie waarin middelen (vrachtwagens, werknemers) -zowel in eigendom als geleend- worden ingezet voor het transport van producten. Ladingen kunnen van de ene vrachtwagen naar de andere worden overgebracht op tussenopslagplaatsen. Het doel van dit werkpakket is (1) Bepalen hoe resourceplanning, toewijzing van taken aan resources en routing van voertuigen het beste kunnen worden afgestemd in een sharingnetwerk; (2) Onderzoeken wat de beste mix van in-eigendom en gedeelde middelen is in sharingnetwerken; (3) Voor bedrijven die taken of middelen aan het netwerk aanbieden, onderzoeken wat de effecten zijn van hun aanbod (in prijs, beschikbaarheid of anderszins) op de planning en op de veerkracht van de operaties.

Onze aanpak beoogd om een ​​geïntegreerde oplossingsmethode te ontwerpen voor het aanpakken van drie beslissingsproblemen, namelijk 1) de dagelijkse routeringsproblemen 2) de planning van middelen, en 3) het locatieprobleem voor gedeelde faciliteiten. Een reeks numerieke experimenten ondersteunt de valorisatie van de ontwikkelde modellen. Het doel is om inzicht te krijgen in de wisselwerking tussen verschillende factoren die betrokken zijn bij het deelnetwerk, waarbij expliciet wordt gekeken naar de verschillen in het gebruik van marktplaatsen of coördinatie. We letten op de robuustheid van geselecteerde strategieën en testen de veerkracht van het ontworpen systeem. Aan de hand van input en gegevens van partners in het consortium worden verschillende scenario's geformuleerd.

Living Lab in het noorden van Nederland

Ons Living Lab zal worden ondergebracht bij het Mobility Innovation Center (MIC), een expertisecentrum en een testlocatie die werd gelanceerd op 5 juli 2019 in Noord-Nederland. Dit stelt ons in staat om zowel in steden als in dunbevolkte gebieden, waaronder de Waddeneilanden, te experimenteren en testen. Steden als Groningen en Leeuwarden hebben een duidelijke agenda om slimme en duurzame steden te worden. Twee van de centrale innovatiethema's van Noord-Nederland zijn schone energie en water. De logistieke sector is een belangrijke sector in Noord-Nederland. Het Living Lab biedt een speelveld voor direct toepasbaar onderzoek op korte en lange termijn met een groot aantal belanghebbenden. Gegevens kunnen worden verzameld voor evaluatiedoeleinden. Vanwege de verscheidenheid aan omgevingen en organisaties die deelnemen in het project, worden leerervaringen en -resultaten verwacht van toepassing te zijn op Nederland als geheel.

Laatst gewijzigd:12 februari 2024 07:43
View this page in: English