Skip to ContentSkip to Navigation
Maatschappij/bedrijven Centrum voor Informatie Technologie Research and Innovation Support Virtual Reality en Visualisatie

Virtual Reality portfolio

Onderwijs

Virtuele Practica

Virtuele Practica

Voor het project Virtuele Practica (ViP) ontwikkelde we een 3D VR-applicatie waarin studenten in een veilige omgeving complexe laboratoriumvaardigheden kunnen oefenen in een virtuele maar natuurgetrouwe omgeving.

Virtuele kleuterklas-verbeteren vanklassemanagementtheorieën

Virtuele kleuterklas - verbeteren van klassenmanagementtheorieën

Kleuterklassen zijn voor sommige studenten van de Academische Pabo de lastigste stageplek. In een virtuele kinderklas oefenen ze met strategieën voor klassenmanagement en krijgen ze snel feedback. Een docent of medestudent kan allerlei scenario’s in de klas creëren. Hiermee kan op een veilige manier geoefend worden met ordeproblemen en het toepassen van wetenschappelijke theorieën over klassenmanagement.

Virtueel laboratorium - chemiepracticum voor studenten

Virtueel laboratorium - chemiepracticum voor studenten

Voor de eerste keer een scheikundige proef in de zuurkast opbouwen is een pittige klus voor studenten. Door dit eerst in virtual reality te doen, verloopt het practicum in het echte lab een stuk sneller. Uit de experimenten is gebleken dat hierdoor de stap naar de praktijk een stuk kleiner wordt gemaakt.

Mercator City - ruimtelijk ontwerp door studenten

Mercator City - ruimtelijk ontwerp door studenten

De Zernike Campus wordt steeds mooier. Studenten van de faculteit Ruimtelijke Wetenschappen hielpen een handje mee door hun ideale Zernike Campus te ontwerpen in 3D. Wegen kunnen worden aangepast, gebouwen verwijderd of toegevoegd en de sociale veiligheid kan worden verbeterd, zonder dat er een spa de grond gaat.

Reconstructie graftombe door 3D-modellen - archeologie

Reconstructie graftombe door 3D-modellen - archeologie

Op basis van de vele foto’s van stenen van graftombes die de onderzoeker in Griekenland maakte, werd door middel van de supercomputer 3D-modellen van gemaakt (fotogrammetrie). In een speciaal VR-programma reconstrueerde de archeoloog de afdekking, gemaakt van grote keien. Hij ontdekte door de vorm van de stenen dat de afdekking bolvormig is, een doorbraak in het onderzoek!

PleitVRij - virtuele studentenrechtbank

PleitVRij - virtuele studentenrechtbank

Rechtenstudenten van de Rijksuniversiteit Groningen, Vrije Universiteit Amsterdam en Universiteit Utrecht werken samen in een innovatief onderwijsproject om beter te leren pleiten. Door inzet van virtual reality krijgen de studenten de mogelijkheid om elkaar te ontmoeten tijdens een rechtszitting in een virtuele rechtszaal. In deze authentieke maar virtuele setting ontvangen zij realtime feedback van medestudenten via een speciaal ontwikkelde app.

Onderzoek

Building Bounce Back (3B) - Universitair Medisch Centrum Groningen

Building Bounce Back (3B) -  Universitair Medisch Centrum Groningen

Stressbestendigheid is in veel situaties belangrijk. Bijvoorbeeld om te zorgen voor duurzame inzetbaarheid van zorgprofessionals, of om de uitkomst van psychiatrische aandoeningen te verbeteren. Bijvoorbeeld door de kwetsbaarheid voor dagelijkse stressoren te verminderen die anders een terugval zouden kunnen veroorzaken. Bounce Back (BB) is een VR-interventie voor stressbestendigheid die bestaatuit een stress-inducerend VR-scenario. Hierin leren gebruikers stressmanagement-technieken toe te passen en hun stressrespons te beheersen. De stressrespons en impact van het scenario wordt gemeten door middel van vragenlijsten, HRV- en huidgeleidingsmonitoring en cortisoltests.

Graph2VR: Explore Linked Data in 3D - Genomics Coordination Center, UMCG/RUG

Graph2VR: Explore Linked Data in 3D - Genomics Coordination Center, UMCG/RUG

Linked Data is een best practice-methode voor het delen en hergebruiken van data, met name complexe kennisgrafieken. Visuele verwerking van informatie en structuren in grote grafieken is voor mensen vanzelfsprekend waardoor de ontwikkeling van tools voor het visualiseren van Linked Data de laatste jaren een onderzoeksgebied is geworden. Virtual Reality biedt veel meer ruimte en mogelijkheden om geforceerde grafieken uit te breiden dan een 2D-computerscherm. Na het beoordelen van bestaande oplossingen hebben we een prototype gemaakt, Graph2VR waarmee op basis van de querytaal SPARQL interactief kan worden gewerkt met grafieken in Virtual Reality.

Broeders 3D - Faculteit der Letteren, Geschiedenis, RUG

Broeders 3D - Faculteit der Letteren, Geschiedenis, RUG

‘Broeders 3D’ bouwt voort op de nieuwste ontwikkelingen in Digital Humanities en Spatial Humanities door de inmiddels verloren gegane binnenruimte van het huis van de Broeders van het Gemene Leven in Deventer in de periode 1450-1500 te reconstrueren. De interactieve reconstructie van twee binnenruimtes met 3D-modellen van originele vijftiende-eeuwse boeken, schrijfgerei en meubilair levert nieuwe inzichten op in de geschiedenis van het religieuze lezen en de preekactiviteiten (collationes) van de Broeders. De 3D-modellen van de boeken worden gekoppeld aan de gedigitaliseerde exemplaren van de Athenaeumbibliotheek in Deventer. ‘Broeders 3D’ biedt studenten een spannende historische excursie en de website staat ook open voor publieksactiviteiten.

Imaging Lightning with the LOFAR Radio Telescope - Kapteyn Instituut, RUG

Imaging Lightning with the LOFAR Radio Telescope - Kapteyn Instituut, RUG

In grote wolken zorgt de luchtcirculatie ervoor dat de ijskristallen in de luchtstromen tegen elkaar wrijven, waardoor statische elektriciteit ontstaat. Op een gegeven moment ontstaat een spontane ontlading die we kennen als bliksem. Ondanks dat het zo'n bekend fenomeen is, weten we nog steeds niet hoe het ontstaat en hoe het zich kan voortplanten over horizontale afstanden van enkele tientallen kilometers. Om dit te onderzoeken gebruiken we LOFAR, een radiotelescoop met als centrum Exloo in Drenthe, en met antennes verspreid over Europa om 3D-films te maken van de ontwikkeling van een bliksemflits. Een van de uitdagingen is om de vele ordes van grootte in de schalen van belang te dekken. Een flits kan een seconde duren, maar om de dynamiek te begrijpen, willen we misschien zien wat er gebeurt op de schaal van microseconden (10-6 s). Een flits kan een afstand van 10 km bestrijken, maar we willen misschien details van 10 m zien. En dat alles in 3D.

Terugkeer van de Europese bizon in Nederland - GELIFES/RUG

Terugkeer van de Europese bizon in Nederland - GELIFES/RUG

Een deel van het onderzoek gaat over de terugkeer van de Europese bizon in Nederland. Onderzoekers van GELIFES gebruiken virtual reality om nieuwe invullingen van natuurgebieden te onderzoeken. Op basis van 2D-illustraties heeft het visualisatieteam een interactieve 3D-visuele ruimte ontworpen waar de Europese bizon door het Białowieża-bos in Polen en uiteindelijk door de duinen in Nederland loopt.

Visualisatie Crustumerium - archeologie

Visualisatie Crustumerium - archeologie

Een 3D-reconstructie van een archeologische heuvel in de buurt van Rome die ooit een stad is geweest genaamd Crustumerium. De visualisatie van de aangetroffen graftombes was de sleutel voor het verhaal over het ontstaan en de val van deze stad die zich rond 500 v.Chr. overgaf aan Rome.

Visualisatie hunebed door fotogrammetrie - archeologie

Visualisatie hunebed door fotogrammetrie - archeologie

Aan de hand van een 3D-reconstructie van een hunebed doen studenten archeologie onderzoek naar deze oudste gevonden graven in Nederland. De visualisatie van het hunebed is tot stand gekomen via fotogrammetrie (objecten in kaart brengen met veel foto’s).

Grote golfsimulatie - fluid dynamics

Grote golfsimulatie - fluid dynamics

In de Reality Cube (ook wel CAVE genoemd) kan met behulp van een VR-simulatie onderzoek worden gedaan naar grote golven die een olieplatform raken. De Reality Cube is een half open kubus waarin je niet alleen naar een 3D-wereld kunt kijken, maar je ervaart het ook alsof je er zelf deel van uitmaakt.

Virtueel werkplekexperiment - Onderzoek naar de flexibele werkplek

Virtueel werkplekexperiment - Onderzoek naar de flexibele werkplek

Dit experiment is uitgevoerd voor het promotieonderzoek 'De psychologie van de flexplek'. Ruim 200 eerstejaars studenten Facility Management van de Hanzehogeschool Groningen hebben op verschillende werkplekken in VR verschillende taken uitgevoerd. Op deze manier is in kaart gebracht hoe de prestaties samenhangen met de kenmerken van de werkplekken en de personen.

Geografische data

Stromende rivieren en dambarrières in Europa in kaart gebracht - World Fish Migration Foundation

Stromende rivieren en dambarrières in Europa in kaart gebracht - World Fish Migration Foundation

De barrières in de Europese rivieren worden in kaart gebracht zodat er kan worden gekeken welke barrières het grootste probleem vormen voor de vismigratie. Deze barrières kunnen weggehaald of aangepast worden zodat de vissen er langs kunnen en waardoor de ecologische stand verbeterd.

Energiekaart - energielabels van gebouwen in Groningen

Energiekaart - energielabels van gebouwen in Groningen

Samen met de Geodienst van het CIT heeft het Reality Center een overzicht gemaakt van alle energielabels van de gebouwen in de binnenstad van Groningen. Voor de 3D-gebouwen is gebruik gemaakt van het Actueel Hoogtebestand Nederland. De 3D-modellen van de herkenbare gebouwen zijn er zelf ingezet.

Explainimations

Explainimations / MOOC’s – Universitair Medisch Centrum Groningen

Explainimations / MOOC’s – Universitair Medisch Centrum Groningen

Om onderwerpen snel en duidelijk over te brengen maakt het Reality Center korte animaties voor verschillende cursussen op FutureLearn, een online platform waar verschillende MOOC’s (Massive Open Online Courses) te volgen zijn. Ook maken we animaties om bijvoorbeeld een ingewikkeld onderzoek op een simpele manier uit te leggen of om patiënten in het ziekenhuis beter te helpen met hun revalidatieproces.

3D Visualisaties

Panorama Romantica in virtual reality - Groninger Museum

Panorama Romantica in virtual reality - Groninger Museum

In opdracht van het Groninger Museum heeft het Reality Center een virtual reality panorama gemaakt, gebaseerd op een aantal bekende landschapsschilderingen van o.a. William Turner en Caspar David Friedrich. De visualisatie wordt in het kader van het samenstellen van exposities gebruikt binnen de studie Kunst, Cultuur en Media.

Ocean Grazer - Energie uit golven

Ocean Grazer - Energie uit golven

De Ocean Grazer haalt op een innovatieve manier energie uit de golven. De afgelopen jaren hebben veel PHD-studenten van de Faculty of Science and Engineering onderzoek gedaan en aanpassingen gemaakt voor een nog efficiënter ontwerp. De uiteindelijke versie met een voet van zestig meter in diameter en vijftig tot honderd meter waterdiepte moet golven en wind om gaan zetten in energie.

Orale & Maxillofaciale Chirurgie - 3D Stereo Dome projectie

Orale & Maxillofaciale Chirurgie - 3D Stereo Dome projectie

Bij het reconstrueren van een gebit wordt vooraf gebruik gemaakt van 3D-modellen om de operatie voor te bereiden en door te bespreken met de patiënt.

Recent verschenen artikelen

Virtueel sollicitatiegesprek brengt stress in kaart
Datum:19 september 2022

De afdeling Psychiatrie van het UMCG doet onderzoek naar stressweerbaarheid en maakt daarbij gebruik van virtual reality om de impact van stress goed in kaart te kunnen brengen. Daarmee kun je op een gecontroleerde manier een stressvolle situatie creëren.

View this page in: English