Kristien Piersma k.i.piersma@rc.rug.nl
Niet alleen het voorjaar valt vroeg dit jaar, ook de bekende blauwe envelop
lag in januari al op de deurmat. Zonder aangiftediskette. Ik word ‘uitgenodigd’
om over 2001 elektronisch aangifte te doen. Er staat wel een plaatje van de
diskette op het aangifteformulier, maar de echte diskette ontbreekt. Nou heb
ik thuis wel een computer, maar geen internetaansluiting. Daarom wil ik graag
een diskette! Dat ik die aangiftediskette niet automatisch krijg, heb ik
waarschijnlijk te danken aan een ‘goede vriend’ die mijn belastingaangifte
twee jaar geleden via internet heeft verstuurd. Vorig jaar was hij ineens met
de noorderzon vertrokken (zonder mijn spaarcenten gelukkig).
Met de leus ‘Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker’ in het
achterhoofd, heb ik toen zelf maar een poging gewaagd en het is me aardig
gelukt (ik was niet ontevreden met het resultaat). Wel was het bestellen van
de aangiftediskette een probleem: die kwam maar niet. Uiteindelijk heb ik het
aangifteprogramma op het werk (buiten kantooruren uiteraard) van internet
gedownload en alles zelf op een diskette gezet en op de bus gedaan (versturen
via internet kan alleen met modem, die heb ik niet op m’n werkplek). Kan
ook, maar dit jaar wil ik graag een aangiftediskett
.
‘Goedemiddag, welkom bij de belastingdienst-bestellijn.’ Natuurlijk,
een bandje. ‘Toets uw volledige tien-cijferige telefoonnummer in… Dit nummer moet
horen bij het adres waarop u uw bestelling wilt ontvangen.’
Oh, ik heb mezelf de laatste tijd niet zo vaak gebeld. Eh, 050312, ach nee,
dat is het oude nummer. Backspace, waar is de Backspace? Geen Backspace op
deze telefoon. Wacht, ze gaat verder. ‘Bij het door u opgegeven telefoonnummer kunnen wij geen adres- en
woonplaatsgegevens vinden in het KPN-telefoonnummerbestand. Probeert u het nog
eens.’ Gelukkig, een herkansing.
‘Toets uw volledige tien-cijferige telefoonnummer in… Dit nummer moet
horen bij het adres waarop u uw bestelling wilt ontvangen.’ Nu even de kop
erbij, 0503184345. ‘Het geregistreerde telefoonnummer luidt: 0503184345.’ Ja, dat is ’m.
‘Is dit juist, toets 1, om het telefoonnummer opnieuw in te toetsen,
toets 2.’ Het komt er als één zin uit, ik kies toch maar voor toets 1.
‘Voor de bestelling van één of meer aanvullende toelichtingen, toets 1.
Om uw aangifte te wisselen voor een ander biljet, toets 2. Als u een T-, een
TJ- of een TH-biljet wilt aanvragen, toets een 3, voor overige bestellingen,
toets een 4.’ Niks over een diskette gehoord, dan maar toets 4.
‘Als u een belastingdienst-diskette wilt aanvragen, toets een 1. Als u
een formulier ‘Voorlopige teruggaaf’ wilt aanvragen, toets een 2. Als u
een coupon voor de elektronische handtekening wilt aanvragen, toets een 3.
Voor overige bestellingen, toets een 4.’ Yes! Een makkie: toets 1.
‘Als u een diskette ‘Voorlopige teruggaaf 2002’ wilt aanvragen, toets
een 1. Als u een aangifte-diskette over het jaar 2000 wilt aanvragen, toets
een 2. Als u een aangifte-diskette over het jaar 2001 wilt aanvragen, toets
een 3.’ Allemaal diskettes. Wat was het verschil? Ja! Het jaartal. Het gaat
om 2001, dus dat was toets 3. ‘De door u geselecteerde diskette is momenteel niet voorradig. We
verwachten dat de diskette weer voorradig zal zijn per… 4 februari.’
Tuurlijk, heb ik weer. Maar, het is nu 5 februari, dus…
‘Wilt u de diskette nu toch bestellen zodat u hem ontvangt zodra deze
voorradig is, toets 1. Om de diskette niet te bestellen, toets 2’. Dat is
niet moeilijk: toets 1! ‘Uw aanvraag wordt zo spoedig mogelijk naar u toegestuurd. Wij wensen u
nog een prettige dag.’
Als het net als vorig jaar een maand duurt, ben ik nu wèl mooi op tijd.